Gå til innhold

Hvordan er det med feriepenger, egentlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_forvirra_*
Skrevet

Jeg er litt idiot her....

Er feriepenger noe man får i tillegg til den ordinære lønna, eller er det sånn at jeg ikke får ordinær lønn de ukene jeg har ferie?

For hvis jeg bare får ferielønn i som liksom skal strekke til i de ukene jeg har ferie, kommer jeg ikke noe særlig godt ut av det, siden jeg først begynte i jobb i juni 2007.

Uff. Kjenner jeg får litt voksenangst når jeg må forholde meg til sånt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får naturligvis ikke utbetalt lønn for å ha fri, altså i dette tilfellet ferie. Så feriepengene skal kompensere for inntektstapet i feriefritiden.

Har du ikke tjent opp full feriefritid, kan ikke arbeidsgiver pålegge deg å ta ut mer ferie enn du har tjent opp feriepenger til, i ditt tilfelle ca. 2 uker. Du kan ta ut full ferie, men da vil det bli litee penger i sommer.

Endret av Wadjet
Gjest Gjest_forvirra_*
Skrevet

så da sjefen min gav meg forlenga kontrakt mot at jeg tok ut all ferien min nå i sommer, var det igrunnen ganske kjipt gjort.

æsj.

Skrevet

Ja, det var skikkelig kjipt gjort.

Skrevet

Jeg jobber i mitt første år som lærer nå, og der er det slik at om feriepengene jeg har tjent opp ikke tilsvarer det jeg hadde fått i lønn, så får jeg vanlig lønn i juni og juli istedet for utbetalte feriepenger. Er det ingen slike ordninger i det private? Var en veldig lettelse for meg hvertfall, siden regningene ikke stopper opp fordi om det er ferie.

Gjest Gjest
Skrevet

Feriepenger er overformynderi. Det antas at man ikke er istand til å styre sin egen inntekt og spare til ferie, derfor holdes en del av lønna tilbake hver måned og betales ut som feriepenger. Det burde heller vært utbetalt full lønn når man jobbet, og ingenting når man har ferie. En del av feriepengene man tjener opp tar det jo faktisk 1,5 år før man får utbetalt.

Gjest antigartner
Skrevet
Feriepenger er overformynderi. Det antas at man ikke er istand til å styre sin egen inntekt og spare til ferie, derfor holdes en del av lønna tilbake hver måned og betales ut som feriepenger.

Tro meg: det trengs.

Du skulle bare visst hvor mange som har vanskelig for å strekke den vanlige månedslønna ut over hele måneden. Hvordan det hadde vært uten den feriepengeordningen vi har tør jeg ikke tenke på.

Og majva som er nyansatt lærer: den ordningen du viser til gjelder bare lærere. Det er ingen andre stillinger i det offentlige som gir deg lønn for å ha ferie.

Skrevet
Jeg jobber i mitt første år som lærer nå, og der er det slik at om feriepengene jeg har tjent opp ikke tilsvarer det jeg hadde fått i lønn, så får jeg vanlig lønn i juni og juli istedet for utbetalte feriepenger. Er det ingen slike ordninger i det private? Var en veldig lettelse for meg hvertfall, siden regningene ikke stopper opp fordi om det er ferie.

Den ordningen gjelder kun for nyutdannede lærere og ingen andre.

Gjest Gjest
Skrevet
Tro meg: det trengs.

Du skulle bare visst hvor mange som har vanskelig for å strekke den vanlige månedslønna ut over hele måneden. Hvordan det hadde vært uten den feriepengeordningen vi har tør jeg ikke tenke på.

Hvorfor ikke like gjerne la myndighetene disponere lønna vår til alle regninger er betalt? Så kan vi aller nådigst få igjen det overskytende? ;)

Den beste løsningen hadde vel vært at man hadde en årslønn som ble delt på 12, og med lik utbetaling hver måned, også i ferien. Men det med tvangssparing fra januar 2008 som kommer til utbetaling i juni 2009, har jeg ikke noe til overs for.

Skrevet

Du tvangssparer jo til pensjonen din også.

Gjest Gjest
Skrevet
Du tvangssparer jo til pensjonen din også.

Ja, men den er nødvendig. Det er derimot ikke noe generelt behov at folk skal få ekstra penger til sommeren. Ikke alle tar ferien da heller, og ikke alle har råd til ferie uanestt. Tvangssparing til ferie er overformynderi. Det samme med "halv skatt" i desember, som egentlig betyr litt ekstra skatt fra januar-november.

Gjest Gjest
Skrevet
uanestt

Eller uansett, på godt norsk :P

Gjest heldig
Skrevet

hmm.. jeg er vel kanskje veldig heldig jeg da... for min forening har forhandlet det slik at når jeg er nyutdannet og begynner i jobb før 1. juli eller august (husker ikke helt) så får jeg full ferie med feripenger året etter. selvom jeg etter normale regler ikke har opparbeidet meg full ferie, på 5 uker med feriepenger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...