Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med levering av melk til morsmelksentralen?

Etter tre dager med brystspreng følte jeg at jeg bare måtte pumpe meg. Veslegutt spiser godt, men jeg tror ikke han helt klarer å tømme brystene. Jeg fikk ut 120 ml fra et bryst, noe jeg tror er mye (vær gjerne uenig!). Men så er det sånn at jeg ikke har lyst til å begynne med flaske enda, og synes det er trist å bare kaste det. Derfor tenkte jeg på morsmelksentralen. Noen som har erfaringer å dele? Leste at de vil ha minst 1 l i uken. Synes det høres litt mye ut. Hva hvis man ikke kan levere? Plikter man seg til å levere, eller kan man ta pauser hvis det ikke passer noen uker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Det å levere minst 1 liter i uken gjelder kun hvis du låner elektrisk pumpe fra dem. Dette fordi at Morsmelksentralen selv leier disse pumpene, og må sikre seg at de ikke går i underskudd på dette. Jeg brukte mine egne manuelle pumper, og da hadde jeg ingen forpliktelse på mengde. De var bare glade for det de fikk.

Jeg syntes også at 1 liter i uka hørtes mye ut, men stort sett så leverte jeg mer enn det.

Skrevet

1 liter pr uke er jo under 150ml pr dag...

Så det er jo ikke SÅ mye

Skrevet

Vi fikk info om dette på sykehuset på barsel. Ta kontakt med dem du og få lit tmer info om hva som gjelder fro akkurat der du hører til.

Jeg hadde masse masse melk - men vi brukte flaske i tillegg til pupp, så vi fikk avsetning på det - men jeg mener å huske at det uansett bel ganske mye styr og ståk for ikke mye melk.

Skrevet

Morsmelk kan jo også fryses en god stund slik at det kan brukes dersom du vil ha deg en frikveld om en stund.

Det er ikke krav om hvor mye du skal donere av morsmelk (i alle fall ikke på ahus hvor jeg donerte). Du må ta kontakt med dem før du kan bli donor, for de skal ta blodprøve av deg. Du får utlevert bokser som du samler melk i. Hvor mange du ønsker å samle opp før du leverer er helt opp til deg.

Fordelen med å være donor er at du slipper greit unna økedøgn. Det eneste jeg merket var at det var mindre enn vanlig å pumpe ut. Jeg hadde ikke allverdens for mye, enkelte dager var det bare 100ml, andre dager var det nærmere 300ml, men det var mer enn nok, også til å fryse til eget bruk. Jeg leverte ikke så mye som 1 liter per uke, men de var glade for alt de fikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...