Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Jeg skal ha byggrynssalat til stekte laksefileter i dag, og sliter litt med tilbehøret til salaten. Jeg vet at det er godt med f eks basilikum i dressingen, men jeg har bare noen bittesmå spirer av denne planten. Salvie har jeg derimot en stor plante av - kan jeg bruke denne, eller blir det for gæli? Andre ting jeg tenker å ha i er surret purre (hadde ikke vårløk), kapers, stekt squash og evt sjampinjong, i tillegg til at jeg tror jeg koker grynene i mild hønsekraft.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Det ble godt med salvie i (i dressing med olivenolje, balsamico, litt sitron, salt og pepper), men litt lite smak totalt. Vil gjerne ha tips for å få byggrynene til å smake mer
Gjest Eurydike Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Salvie er en kraftig urt som passer godt til både laks og byggryn. Bare pass på å ikke bruke for store mengder for ofte, da salvie inneholder små mengder av giften thujon (virkestoff i malurt og absinth). Jeg laget salviepesto en gang, og om ikke annet satte det en voldsom fart på fordøyelsen, i hvertfall. Når det gjelder salater av byggryn, pleier jeg å lage en god vinaigrette, med olivenolje og sitron eller vineddik, og ting som masse frisk basilikum og/eller bladpersille, rå hvitløk og evt middelhavsansjos. Kjør gjerne det hele i stavmikser. Hakkede soltørkede tomater setter også god smak på byggrynene, og feks kapers. Pinjekjerner eller valnøtter passer også godt med byggrynsmaken, og feks grillede grønnsaker (litt kraftige smaker, altså). Ha dressingen på mens grynene er varme, så absorberer de mer smak.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Takk for svar Jeg hadde kapers i, men ikke så mange, og soltørkede tomater hadde nok vært godt, så det skal jeg få tak i til neste gang. Hvitløk vurderte jeg, men droppet - det kan nok også funke, ja... jeg kunne nok også hatt i mer urter - men driver og venter på at persille og basilikum skal vokse seg anstendige først
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå