Gjest Gjest_Hydra_* Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Jeg vet ikke hvorfor jeg skriver dette. Er bare så frustrert nå, at jeg må få det ut på en eller annen måte... Jeg og min samboer har plutselig havnet i et økonomisk uføre, og jeg aner virkelig ikke hvordan vi skal løse dette. Jeg har altså leid ut min leilighet, og flyttet sammen med ham i hans leilighet. Vi har slitt litt økonomisk de siste mnd med å få alt til å gå rundt med begges inntekt, men har nå klart oss på et vis. Vi har hatt et ønske om å selge begges leiligheter for å kjøpe noe nytt sammen. Men min leieboer har kontrakt i et halvt år til før jeg kan frigjøre min egenkapital. Jeg får ikke på langt nær inn det jeg har i utgifter på den, og vi har hatt det nokså trangt i det siste. Min samboer har vært selvstendig næringsdrivende, og forhåndsinnbetalte skatt etter en kjapp beregning fra regnskapsføreren i fjor. Nå viser det seg at han skylder 28.000,- i restskatt, og regnskapsføreren mener han har truffet ganske bra. Vi har IKKE 28.000,-!! Og sambo har lånt så mye som han kan, og får heller ikke mer lån. Nå ser det ut som om vi rett og slett bare må selge hans leilighet, og leie oss noe frem til jeg kan selge min. Jeg vet ikke min arme råd her... er det noen som har noen råd? Jeg er desperat... 28.000,- er ikke verdens største sum sånn sett, men har vi dem ikke, så har vi dem ikke!! :gråte:
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Ta kontakt med skatteetaten og kemnerkontoret, så får dere helt sikkert til en nedbetalingsavtale, selv om det antagelig påløper noen renter. Dette er uansett bedre enn å ta opp lån for å betale tilbake. Dessuten - regn over igjen, det kan hende beløpet på 28 000 ikke stemmer nøyaktig. Ellers et tips når man er selvstendig næringsdrivende; det er nærmest umulig å beregne riktig forskuddsskatt før årsoppgjøret, så ideelt sett bør man sette av ca 35 % (avhengig av hvor mye man tjener og hvilke fradrag man har) av alt man får inn, i tillegg til moms selvsagt.
Gjest Ingrid BN Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Jeg vet ikke hvorfor jeg skriver dette. Er bare så frustrert nå, at jeg må få det ut på en eller annen måte... Jeg og min samboer har plutselig havnet i et økonomisk uføre, og jeg aner virkelig ikke hvordan vi skal løse dette. Jeg har altså leid ut min leilighet, og flyttet sammen med ham i hans leilighet. Vi har slitt litt økonomisk de siste mnd med å få alt til å gå rundt med begges inntekt, men har nå klart oss på et vis. Vi har hatt et ønske om å selge begges leiligheter for å kjøpe noe nytt sammen. Men min leieboer har kontrakt i et halvt år til før jeg kan frigjøre min egenkapital. Jeg får ikke på langt nær inn det jeg har i utgifter på den, og vi har hatt det nokså trangt i det siste. Min samboer har vært selvstendig næringsdrivende, og forhåndsinnbetalte skatt etter en kjapp beregning fra regnskapsføreren i fjor. Nå viser det seg at han skylder 28.000,- i restskatt, og regnskapsføreren mener han har truffet ganske bra. Vi har IKKE 28.000,-!! Og sambo har lånt så mye som han kan, og får heller ikke mer lån. Nå ser det ut som om vi rett og slett bare må selge hans leilighet, og leie oss noe frem til jeg kan selge min. Jeg vet ikke min arme råd her... er det noen som har noen råd? Jeg er desperat... 28.000,- er ikke verdens største sum sånn sett, men har vi dem ikke, så har vi dem ikke!! :gråte: Skjønner frustrasjonen din! Har vært borti det samme selv, bare en mye lavere sum - men vi hadde heller ikke den summen. Men er det ikke mulig å dele opp betalingen? Det fikk vi.. Vet ikke om det er andre regler med tanke på at det er et firma det er snakk om. Kontakt ligningskontoret og hør hva du kan gjøre. Det beste dere gjør er faktisk å ta kontakt - noen av dem er faktisk ganske så greie å prate med! Hvis det skulle by på problemer, så kan dere jo alltids samle sammen lønnslipper, lage oversikt over inntekter og utgifter pr mnd samt egenkapital og gjeld på firmaet, og sende dette til ligningskontoret som dokumentasjon på at dere faktisk ikke har disse pengene nå. Anbefaler en telefon der du forhører deg om mulighetene for delbetaling! Lykke til!! PS: Når det gjelder leilighet og den biten, har jeg dessverre ikke noen gode råd å komme med.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Det er kemnerkontoret/skatteoppkreveren i kommunen som er rette instans for å få utsatt betalingen av restskatten. Skattekontoret kan ikke inngå avtale på vegne av kemner/skatteoppkrever.
Sol79 Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Det er ikke regnskapsføreren din som beregner forskuddsskatten, det blir beregnet av kemneren basert på fjorårets inntekt. Ring kemneren og få en nedbetalingsavtale. Det er vanligvis ikke noe problem, men da er det viktig å ikke bryte avtalen for da forfaller hele restskatten på en gang.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Det er ikke regnskapsføreren din som beregner forskuddsskatten, det blir beregnet av kemneren basert på fjorårets inntekt. Ring kemneren og få en nedbetalingsavtale. Det er vanligvis ikke noe problem, men da er det viktig å ikke bryte avtalen for da forfaller hele restskatten på en gang. Det stemmer delvis - i utgangspunktet blir skatten beregnet av kemner/likningskontor (jeg tror likningskontoret beregner, kemner sender ut krav om betaling), men det er ikke noe problem å få dem til å endre summen hvis man av ulike grunner beregner en annen forventet inntekt. Det kan man jo regne på selv, eller få regnskapsfører til å gjøre, og så melde fra til likningskontoret at man kommer til å tjene denne summen.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #7 Skrevet 29. mai 2008 Hvordan kan en selvstendig næringsdrivende ikke ha tilgang på 28 000 kr? Det virker håpløst å drive næringsvirksomhet uten driftskapital.. Og de fleste næringsdrivende har vel også en kontokredittordning med banken på firmaets driftskonto. Uansett så må dere ta en skikkelig gjennomgang av øknomien deres. Din kjære bør evt vurdere å ta seg en lønnstaker jobb dersom næringsvirksomheten hans går for dårlig til at han klarer å leve av det.
Gjest Gjest_Hydra_* Skrevet 30. mai 2008 #8 Skrevet 30. mai 2008 Din kjære bør evt vurdere å ta seg en lønnstaker jobb dersom næringsvirksomheten hans går for dårlig til at han klarer å leve av det. Virksomheten ble avsluttet ved nyttår, og han er nå vanlig lønnstaker, gudskjelov! Takk for alle svar.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #9 Skrevet 30. mai 2008 Kemneren har myndighet til å lage en nedbetalingsplan med dere inntil ett år. Som enslig forsørger på attføring og en skattesmell på 20 000 så var det på den måten jeg fikk nedbetalt skattegjelden.
Wonders Skrevet 7. juni 2008 #10 Skrevet 7. juni 2008 ring til kemeren, i Oslo er det Infordringsavdeling 7 og 8 du skal ha tak i. Her er nummer til sentralbordet 02 180. Det er alltid godt å få hjelp med nedbetaling av restskatt. De hjelper deg på dagen, slika t du kan nye sommeren. De er der mellom 8-15.30
tingeling Skrevet 8. juni 2008 #11 Skrevet 8. juni 2008 Angående leiligheten din: husk å sette i gang salget i god tid før det halve året er gått. Det kan ta tid å selge i disse dager og mange kjøpere ønsker ikke å overta med en gang (den største delen av kjøpssummen får du ikke før overtagelse). Sett i gang salgsprosessen om et par måneder og avtal overtagelse når leiekontrakten går ut. Mulig du må gi litt avslag i leie til leieboeren når dere skal ha visning etc, men det er bedre enn å sitte med en tom leilighet i flere måneder.
Scorpina Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 Jeg leser flere som sier at det er 'bare å få nedbetalingsavtale' hos kemneren...Jo, forsåvidt så er det korrekt, men det kommer også an på hvor mye restanser det er snakk om. For å få en nedbetalingsavtale kan kemneren be om å få full dokumentasjon på inntekter og utgifter for hele husstanden. HVIS nedbetalingsavtalen går over 6 mndr kan også kemneren ta sikkerhet i beløpet i form av en utleggsforretning (tillegg på 1591,- i gebyr) i tillegg kommer forsinkelsesrenter 12,25% p.a. Og bare for å få det helt klart, det er ligningskontoret (nå kalt Skatt Nord/Sør/Øst/Vest) som ilegger forskuddskatten over hvor mye den enkelte skal betale for inneværende år, ikke kemneren. Slik jeg forstår det kommer ligningen til din samboer være ferdig til høstutlegget, ikke nå i juni, siden han var selvt.næringsdrivende i fjor. Det er enda en god stund til første forfall så han (dere) kan allerede nå begynne å legge opp litt penger til å betale restskatten. En annen ting er at hvis kemnerkontoret ikke kan innvilge bet.avtale kan man betale ved påleggstrekk. Dvs at din samboer trekkes et visst %-beløp (el fast trekk) av brutto mnd lønn. Dette beløpet regnes ut fra familiens økonomi. Uansett så koker det ned til at din samober må ta kontakt med sitt lokale kemnerkontor etter at ligningen er lagt ut/endelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå