Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Hei lurer på hvordan det vil bli nåe jeg starter i jobb nå i begynnelsen av juni med feriepenger neste år. . får jeg feriepenger for dette halvåret neste år da? Jeg regnet ut litt og siden det da blir utbetalt feriepenger i juni isteden for lønn, får jeg mindre feriepenger den måneden enn jeg ville fått i lønn den måneden. blir det riktig da? og da har jeg beregnet med lønn etter betalt skatt. kan noen hjelpe meg å forstå dette:-)
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Fra Ferieloven "(Arbeidstaker uten full opptjening) Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde. " Du har altså krav på full ferie, men kan kreve å bare ta ut for de dagene feriepengene ikke dekker. Med mindre bedriften stenger under ferieavviklingen.
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Takk for svar, men må ha det litt mer inn med teskje jeg:) komliserte ord der gitt.
Gjest Elfrida Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Du får bare feriepenger for ca et halvt år neste år. Du kan derfor velge å ta ut bare halv ferie. Da trekker de deg bare i lønn for halve ferien, slik at du får feriepenger for halv ferie, og så får du betalt for det du jobber.
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Så jeg kan da ta ut 2 uker ferie neste år og fremdeles få betalt, men uten å få feriepenger? Jeg skjønner ingenting jeg. kanskje jeg er dum, men det var litt vanskelige greier:-) Men vil arbeidsplassen min spørre meg, eller må jeg ordne selv? Litt kjipt å få mindre utbetalt i juni neste år, enn jeg vanligvis får, hvis ikke jeg hadde planer om så mye ferie uansett. eller tenker jeg helt feil nå?
Gjest Elfrida Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Feriepengene som du tjener opp i år får du utbetalt neste år uansett. Men de dekker jo bare sånn ca halve ferien. Du kan ta ut full ferie hvis du ønsker, men du får ikke lønn i ferien. Dvs at du kan ta full ferie, og få feriepengene som du tjener opp i år. MEN hvis du ikke har råd til å ta ut full ferie kan du velge å bare ta ut så mye ferie som du har tjent opp feriepenger til.
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 ok, forstår litt mer nå. men vil de pengene komme da i juni iISTEDEN for lønna mi, som vil da bli mindre enn hva jeg vanlig får utbetalt i mnd? for har ikke noe planer om noe ferie.
Gjest Elfrida Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Hvis du ikke kan ta ut noe ferie i det hele tatt i 2009 så vil du få både feriepenger og lønn. Men du må huske på å avklare dette med sjef og lønnsavdeling slik at du slipper ferietrekk.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Av alt du tjener i hele år, får du ca. 10-11 % (husker ikke nøyaktig hvor mye det var) utbetalt som feriepenger neste år. Det er disse pengene du må klare deg for når du har ferie neste år. Når du har ferie blir den vanlige lønna trukket. Dersom pengene kun rekker for to uker, er det lurt å ha bare to uker ferie. Eller leve på luft og kjærlighet.
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 29. mai 2008 #10 Skrevet 29. mai 2008 Men blir ikke det dere skriver litt feil rent praktisk sett? Man betaler jo skatt av feriepengene underveis i året istedenfor når de utbetales, så det ser ut som om de er skattefrie. Jeg jobbet f.eks ikke fullt i fjor, tjente bare ca 190.000 kr og allikevel fikk jeg like mye utbetalt i feriepenger nå, som en vanlig månedslønn er for meg nå som jeg jobber fullt. Dvs ca 18.000 kr. Ferien blir dermed økonomisk akkurat som en vanlig måned for min del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå