Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Hva bruker man da? Er jo en ganske hard tretype,så lurer på hvordan få malingen til å feste seg. Hvordan får jeg glatt overflate uten striper,bruker jeg rull? Hva med hull etter håndtak når jeg vil skifte håndtak,kan man tette de? Isåfall med hva?
Gjest -diddeline- Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 -er dørene lakkert fra før av? eller er de ubehandlet? -hullene etter grepene tetter du med sparkel-
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Henger meg på her jeg: har akkurat de samme planene, og vil ha det gjort så snart som mulig!! vi har 2 år gammel Sigdal kjøkken i bjørk og kirsebærfarget kjøkkenbenk - noe som ser ut som full flykræsj og har irritert meg siden vi overtok huset i høst. Inbiller meg det vil bli mye bedre når selve innredningen er malt hvit - så lenge det er pent utført. Jeg TROR man gjør det slik for best resultat - korriger meg gjerne om jeg er på villspor: - Man fjerner håndtak og sprarkler igjen hull. - Deretter maler man med tynt størk med grunning ( gjerne 2 strøk?) - Maler med liten rulle - er det profilert, maler man med tynn nok pensel som kan behandle selve profileringen. Mener man bør ha 2-3 strøk, for best resultat? -Fest nye håndtak på skapene. HÅPER NOEN KOMMER MED BEDRE RÅD ENN DETTE, OM NOEN HAR GODE ERFARINGER DER UTE!?! ____________________________________________________- Fint med tips om fargevalg på dette også: Veggene på kjøkkenet er panel malt i egghvit. Taket og listverket er i hvit. Det er fliser på både gulv og over benken i en marmoraktig varm " lys rødlig/orange/"sydenfarge". Vi liker Kjøkken i fransk landstil, og skal ikke ha et formelt kjøkken. forslag til god farge på skapene?? Tenkte egentlig på klar hvit med 40 i glans - for at det skal se litt eksklusivt med koselig ut?? Vi har ikke noe særlig med overskap - ser det dumt ut med 2 forskjellige hvitfarger på under og overskap, og hvordan bør jeg gå frem for å få best mulig løsning på dette?? Takker for svar - godt slankeråd forresten; om man har så stygt kjøkken som meg, så mister du faktisk matlysten av å gå inn der!! Hilsen Mia
Gjest Gjest_Lisbeth_* Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Henger meg på her jeg: har akkurat de samme planene, og vil ha det gjort så snart som mulig!! vi har 2 år gammel Sigdal kjøkken i bjørk og kirsebærfarget kjøkkenbenk - noe som ser ut som full flykræsj og har irritert meg siden vi overtok huset i høst. Inbiller meg det vil bli mye bedre når selve innredningen er malt hvit - så lenge det er pent utført. Jeg TROR man gjør det slik for best resultat - korriger meg gjerne om jeg er på villspor: - Man fjerner håndtak og sprarkler igjen hull. - Deretter maler man med tynt størk med grunning ( gjerne 2 strøk?) - Maler med liten rulle - er det profilert, maler man med tynn nok pensel som kan behandle selve profileringen. Mener man bør ha 2-3 strøk, for best resultat? -Fest nye håndtak på skapene. HÅPER NOEN KOMMER MED BEDRE RÅD ENN DETTE, OM NOEN HAR GODE ERFARINGER DER UTE!?! ____________________________________________________- Fint med tips om fargevalg på dette også: Veggene på kjøkkenet er panel malt i egghvit. Taket og listverket er i hvit. Det er fliser på både gulv og over benken i en marmoraktig varm " lys rødlig/orange/"sydenfarge". Vi liker Kjøkken i fransk landstil, og skal ikke ha et formelt kjøkken. forslag til god farge på skapene?? Tenkte egentlig på klar hvit med 40 i glans - for at det skal se litt eksklusivt med koselig ut?? Vi har ikke noe særlig med overskap - ser det dumt ut med 2 forskjellige hvitfarger på under og overskap, og hvordan bør jeg gå frem for å få best mulig løsning på dette?? Takker for svar - godt slankeråd forresten; om man har så stygt kjøkken som meg, så mister du faktisk matlysten av å gå inn der!! Hilsen Mia
Gjest Gjest_Lisbeth_* Skrevet 9. april 2009 #5 Skrevet 9. april 2009 Har planer om å gjøre det samme med min kjøkkeninnredning i eik til våren. Har ikke malt kjøkkeninnredning før, men det meste annet; spisestue, vitrineskap, framskap, bokhyller m.m. Hullene etter håndtakene tettes med sparkel, gjerne i flere omganger, til det blir helt tettet. Puss lett over med fint sandpapir. Heftgrunn er tingen å bruke for å få malingen til å sitte. Pass på at innredningen er helt ren og fettfri (vask med salmiakkvann), og så et strøk med heftgrunn før selve malingen. Den matter ned og får malingen til å sitte på de fleste overflater. Jeg pleier å bruke microfiberrulle (fås kjøpt i alle malebutikker). Da blir resultatet glatt og fint, uten penselstreker og mønster etter vanlig rulle. Har du profilering på innredningen må denne tas med pensel. Lykke til!
Honesty Skrevet 9. april 2009 #6 Skrevet 9. april 2009 Ang. fargevalg, ville jeg ikke blandet ren hvit med eggehvitt, for det får eggehvit-fargen til å se skitten ut. Generelt tror jeg også at en varm hvitfarge vil kle skapdører og fliser bedre enn ren hvit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå