Concertina Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Jeg har et bittelite enmannsforetak på si, i fjor høst ble jeg leid inn som konsulent i et firma + at jeg hadde et lite prosjekt selv (jeg tjente i fjor rundt 20.000 kr - så det er ikke snakk om store summene). Jeg har altså ingen eiendeler i firma, ingen gjeld, ingen egenkapital, ingen driftskostnader, kun driftsinntekter. Jeg har lagt inn alt av privatøkonomi og hele smæla (jeg var en av de heldige som ikke fikk ferdigutfylt selvangivelse...), og holder på med Næringsoppgaven - har lagt inn resultatet (de 20.000 kr), og balansen (som er 0 på alle poster), fordelt næringsinntekten (alle de 20.000 kr), men da får jeg jo ikke "spesifiser årsresultat og avstem egenkapital" til å bli korrekt (får opp et fint rødt utropstegn...). Jeg ringte Skatteetaten, men kjerringa i telefonen var ikke mye til hjelp: hun var enig i at alt i balansen skulle være null, men jeg måtte fylle ut post 2061 ++. Problemet er at når jeg søker etter post 2061 så får jeg beskjed om at den ikke finnes! (det samme får jeg på alle de andre postene hun ramset opp). Dette trodde hun ikke på (hun var visst ikke veldig kjent med nettutgaven heller...), så dette "måtte jeg bare prøve til jeg fant". Noen som kan forklare meg hva jeg gjør galt? Og hvordan jeg skal få dette til å stemme? ...*sukk* hvorfor tok jeg ikke bed.øk?
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Jeg sjekket min egen næringsoppgave, og kan ikke finne noen post 2061 der. Hun kan ikke mene et skjema 2061? Ellers ser postene rundt 2060 ut til å ha med opptjent egenkapital å gjøre, vet ikke om det stemmer, men kan egentlig ikke helt se at du skal skrive noe der, i hvert fall ikke omsetning/overskudd. Du får ikke opp noe i hjelpmenyen på Altinn, hvilke poster som ikke stemmer? Har dessverre ikke særlig peiling på å føre oppgaven, da jeg bruker regnskapsfører.
Concertina Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2008 (endret) Jeg sjekket min egen næringsoppgave, og kan ikke finne noen post 2061 der. Hun kan ikke mene et skjema 2061? Ellers ser postene rundt 2060 ut til å ha med opptjent egenkapital å gjøre, vet ikke om det stemmer, men kan egentlig ikke helt se at du skal skrive noe der, i hvert fall ikke omsetning/overskudd. Du får ikke opp noe i hjelpmenyen på Altinn, hvilke poster som ikke stemmer? Har dessverre ikke særlig peiling på å føre oppgaven, da jeg bruker regnskapsfører. Takk for innspill... Etter mye knoting fram og tilbake så fant jeg post 2061 og 2069 (merkelig at den ikke dukket opp når jeg søkte etter den), så jeg fikk lagt inn at jeg har tatt ut de pengene og nå stemmer det i hvertfall! Så da ble jeg ferdig og kan sende den avgårde Endret 28. mai 2008 av Concertina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå