Gå til innhold

Syklistene i Oslo


Gjest Frustrert bilist

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Fra nå av skal jeg hoppe av sykkelen litt oftere, fordi det er tydelig at ingen kan traffikreglene, og følgelig irriterer en seg over det en tror er lovbrudd, men som er etter boka.

Jeg skal gå saaaaaakte over fotgjengerfeltene, og bruke god tid, det er jo tydelig at bilistene ikke setter pris på at jeg sykler over.

Loven burde revideres, og bilistene gis vikeplikt også for syklister, i situasjoner hvor gangveien krysser veien og over fotgjengerfeltet, slik det er andre steder i Europa. Da vil reglene brenne seg fast i bilistene etter 10 år, og det er et håp om at trafikkulykkene skal gå ned.

Begynn med det du å sykle saaakte over, men hvorfor ikke gå av sykkelen istedenfor å sykle saaakte over?

Loven er helt grei den.

En sykkel er et kjøretøy og en gående er en gående!

..................................................................................

Dersom du sykler i et sykkelfelt kan du bare sykle på høyre side av veien. Regelen om vikeplikt for trafikk fra høyre gjelder, hvis ikke annet er vist med trafikkskilt.

Når du befinner deg i et sykkelfelt, har kjørende i bil vikeplikt for deg når de skal svinge til høyre, i motsetning til det som gjelder for de som sykler på gang- og sykkelvei eller på fortau.

De fleste alvorlige sykkelulykker skjer ved kryssing. Derfor er det viktig for syklister å være ekstra oppmerksomme her. Du bør sørge for at andre trafikanter ser deg, og gi tydelige tegn på hva du har til hensikt å gjøre.

Foran krysset kan du sykle forbi bilene på innsiden. Men pass på at bilen har sett deg - og ikke plutselig svinger til høyre.

Skal du svinge til venstre bør du legge deg i venstre fil i god tid. Sykle slik at biler som skal rett frem ikke kan passere deg på venstresiden. Vik for møtende trafikk.

I rundkjøringer bør du være ekstra oppmerksom. Ligg i midten av din kjørefil, både på vei inn mot og inne i rundkjøringen. Vis tydelig tegn til høyre når du skal sykle ut av rundkjøringen.

Det er ikke tillatt å sykle mot enveiskjøringen, men forbudet gjelder ikke hvis du sykler på fortauet. Det er også forbudt å sykle på motovei, innkjøring til motorvei og i noen tunneler. Statens vegvesens "Tunnelguide for syklister" (1997) viser hvilke tunneler på riksveinettet det er forbudt å sykle i. Guiden kan bestilles hos Vegmeldingstjenesten, tlf. nr. 175.

Les mer om Veitrafikkloven (Lovdata)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med det du å sykle saaakte over, men hvorfor ikke gå av sykkelen istedenfor å sykle saaakte over?

Nå sa jeg faktisk at jeg skulle gå av sykkelen, og tusle som en snegle over fotgjengerfeltet.

Grunnen til at det er bedre å sykle over er av bekvemmelighetsgrunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er flott for både det ene og det andre at folk lar bilen stå og tar pedalene fatt, MEN de som velger sykkelen må innse at de må følge trafikkregler på lik linje med andre trafikanter.

Jeg skjønner at du mener det. Men jeg kommer til å fortsette å bryte reglene som det passer meg.

Jeg innser at det kanskje ikke alltid er gjennomførbart, MEN de som er generelt saktegående på sykkel og ikke forholder seg til trafikkreglene bør holde seg på fortau/sykkelsti.

Og jeg kommer allikevel til å ligge i veibanen, når jeg vurderer at det er best for meg.

Kanskje syklistene har noen "fordeler", men syklister må faktisk følge trafikkreglene, ikke sykle på rødt lys, mot enveiskjøringer, på feil side av veien etc. Det er oppførselen deres som skaper irritasjon blant bilførere, ikke syklistene i seg selv.

Begge deler. Alt som hindrer en bilfører vil skape irritasjon. Og ting som går på tvers av bilistenes moralsyn irriterer også.

Det må vel være lov å blåse ut litt frustrasjon uten at man skal bli anklaget for å sette andres liv i fare. Bilister har vel ikke akkurat lyst til å kjøre på syklister, uansett hvor irriterende de måtte være?!

Jo, bilister har ofte lyst til å kjøre på syklister, og det eneste som hindrer dem er frykt for konsekvenser. Jeg var vitne til at en treningskamerat ble subba bortil med speilet med vilje, mens sjåføren så på ham, smilte og lo. Jeg har vært utsatt for masse nesten-ulykker på bondelandet øst for oslo, uten at det har vært noe pragmatisk problem som kunne identifiseres som utløsere. Mennesker er skapt intolerante, og det forandrer seg ikke når en setter seg inn i en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irritert

Og når syklistene kommer i den verste raske farten i et boligfelt, og jeg kommer gående med barnevogn ut fra en innkjørsel til et hus med en hekk som gjør det svært uoversiktlig, og blir påkjørt og syklisten sier til meg; Du må jo se deg for???!!???? Hvem f... er den mykeste traffikanten av han og meg?

Jeg har alltid irritert meg over syklister som bare svinger ut i veien fordi de skal krysse veien, foran bilen min, og som bare kommer susende forbi meg når jeg går på sykkel/gangveier, et skritt til siden for meg, og jeg hadde vært døende pga. syklister som skal slå tidsrekord hver jævlig dag når de sykler til jobben...

Etter episoden hvor syklisten som nesten kjørte på barnevognen min sønn satt i og ber meg se meg for, etter den episoden så HATER jeg syklister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når syklistene kommer i den verste raske farten i et boligfelt, og jeg kommer gående med barnevogn ut fra en innkjørsel til et hus med en hekk som gjør det svært uoversiktlig, og blir påkjørt og syklisten sier til meg; Du må jo se deg for???!!???? Hvem f... er den mykeste traffikanten av han og meg?

Jeg har alltid irritert meg over syklister som bare svinger ut i veien fordi de skal krysse veien, foran bilen min, og som bare kommer susende forbi meg når jeg går på sykkel/gangveier, et skritt til siden for meg, og jeg hadde vært døende pga. syklister som skal slå tidsrekord hver jævlig dag når de sykler til jobben...

Etter episoden hvor syklisten som nesten kjørte på barnevognen min sønn satt i og ber meg se meg for, etter den episoden så HATER jeg syklister...

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg ble påkjørt en gang jeg syklet på grønt. Jeg kunne riktignok vært mer oppmerksom selv, men det var dama som kjørte på meg som hadde juridisk skyld. Etter det HATER jeg bilister. Problemet er bare at omtrent alle kjører bil, så det betyr at jeg HATER mennesker. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg skjønner at du mener det. Men jeg kommer til å fortsette å bryte reglene som det passer meg.

Og jeg kommer allikevel til å ligge i veibanen, når jeg vurderer at det er best for meg.

Så du vil utsette andre for fare ved å ikke følge trafikkreglene?

Det var jo en smart ide :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg skjønner at du mener det. Men jeg kommer til å fortsette å bryte reglene som det passer meg.

Og jeg kommer allikevel til å ligge i veibanen, når jeg vurderer at det er best for meg.

En sykkel er da et kjøretøy som faktisk kan kjøre veldig fort!

Skal jeg som bilist bryte reglene som det passer meg om jeg og syklisten kjører i samme hastighet?

Skal det være sånn da at du som syklist gir faen i bilister og fotgjengere?

Hva med meg som bilist om jeg gir faen i syklister og fotgjengere!

Er dette smart altså?

Ne, følg reglene du som syklist på lik linje med at både bilister og trafikanter må følge sine veitrafikkregler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sykkel er da et kjøretøy som faktisk kan kjøre veldig fort!

Skal jeg som bilist bryte reglene som det passer meg om jeg og syklisten kjører i samme hastighet?

Jeg vil at du skal holde deg til reglene.

Skal det være sånn da at du som syklist gir faen i bilister og fotgjengere?

Vel, det er sånn. Hva skal du gjøre med det?

Hva med meg som bilist om jeg gir faen i syklister og fotgjengere!

Du blir sanksjonert med høy sannsynlighet.

Ne, følg reglene du som syklist på lik linje med at både bilister og trafikanter må følge sine veitrafikkregler!

Nei, jeg faktisk ikke det. Jeg kan velge å betale for bøtene jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil utsette andre for fare ved å ikke følge trafikkreglene?

Det var jo en smart ide :ironi:

All sykling utsetter andre for fare. Jeg utsetter folk bare for litt mer fare.

Det er forresten ikke å bryte trafikkreglene, når jeg kjører i veibanen.

Endret av Transmogrifier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg ble påkjørt en gang jeg syklet på grønt. Jeg kunne riktignok vært mer oppmerksom selv, men det var dama som kjørte på meg som hadde juridisk skyld. Etter det HATER jeg bilister. Problemet er bare at omtrent alle kjører bil, så det betyr at jeg HATER mennesker. :fnise:

Men det nektet vel heller ikke bilisten for at det var hennes feil!

Eksemplet til "irritert" var jo at syklisten skyldte på henne som trafikant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
All sykling utsetter andre for fare. Jeg utsetter folk bare for litt mer fare.

Det er forresten ikke å bryte trafikkreglene, når jeg kjører i veibanen.

Og det gjør deg til en syklist som ikke har noe på en sykkel å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør deg til en syklist som ikke har noe på en sykkel å gjøre!

OK.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Screemy
Rulle med øynene smiley signaliserer at det du skriver er tåpelig. Du har jo ingen argumenter, bare nyhetsbulletiner med din egen personlige moral. Og så sier du at jeg er tom for argumenter? Kjære, jeg har da ikke kommet med et eneste argument for noe som helst, jeg bare opplyser om hva jeg gjør.

Jeg savner en begrunnelse.

Det er sikkert noen bilister som blir hissige på andre syklister fordi de har sett meg kjøre på rødt.

Har lest nå meldingene mellom deg og "gjest"

Gjest argumenterer bedre enn deg syns jeg da!

"Gjest" kommer med bra argumenter mot dine argumenter!

Gjesteskribenten bruker ikke noen :roll: smiley til deg selvom h*n er uenig med deg!

Det er dårlig av deg mener jeg bare fordi du er uenig og kaller det h*n skriver for tåpelig!

Det er jo litt dårlig av deg da......!!!

En bilist skal følge trafikkreglene, en trafikant skal også gjøre det, men selvsagt skal en syklist også gjøre det!

Hvorfor ikke liksom!

Om noen av dere trafikanter (gående, kjørende eller syklende) bryter en regel å det skjer en ulykke - så er det selvklart at den som har skylden skal stå til svars for det!

Det å forsøke å skylle på noen andre i en ulykkessammenheng er da veldig smålig og stygt!? Er du ikke enig i det - eller misforstår jeg det du prøver å si?

Endret av Screemy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Gjest" kommer med bra argumenter mot dine argumenter!

Hvilke argumenter? Jeg argumenterer ikke for at jeg skal få lov til å gjøre som jeg vil, jeg tar meg bare til rette. Det er det ikke noe du kan få gjort noe med.

En bilist skal følge trafikkreglene, en trafikant skal også gjøre det, men selvsagt skal en syklist også gjøre det!

Hvorfor ikke liksom!

Fordi av og til har jeg ikke lyst til å vente, eller stanse og så tråkke igang igjen. Er for utålmodig.

Om noen av dere trafikanter (gående, kjørende eller syklende) bryter en regel å det skjer en ulykke - så er det selvklart at den som har skylden skal stå til svars for det!

Ikke hvis jeg kan slippe unna!

Det å forsøke å skylde på noen andre i en ulykkessammenheng er da veldig smålig og stygt!? Er du ikke enig i det - eller misforstår jeg det du prøver å si?

Hvis noen kjører på meg og så prøver å gi meg skylda, så er de noen rasshøl. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Og når syklistene kommer i den verste raske farten i et boligfelt, og jeg kommer gående med barnevogn ut fra en innkjørsel til et hus med en hekk som gjør det svært uoversiktlig, og blir påkjørt og syklisten sier til meg; Du må jo se deg for???!!???? Hvem f... er den mykeste traffikanten av han og meg?

Jeg har alltid irritert meg over syklister som bare svinger ut i veien fordi de skal krysse veien, foran bilen min, og som bare kommer susende forbi meg når jeg går på sykkel/gangveier, et skritt til siden for meg, og jeg hadde vært døende pga. syklister som skal slå tidsrekord hver jævlig dag når de sykler til jobben...

Etter episoden hvor syklisten som nesten kjørte på barnevognen min sønn satt i og ber meg se meg for, etter den episoden så HATER jeg syklister...

Det er derfor dei syklar i vegen. Men han hadde jo rett i at du burde sjå deg for. Han seier ikkje at han sjølv er utan skuld ved å minne deg på at du skulle sjå deg for også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er derfor dei syklar i vegen. Men han hadde jo rett i at du burde sjå deg for. Han seier ikkje at han sjølv er utan skuld ved å minne deg på at du skulle sjå deg for også.

Sa han ikke det?

Skrev hun noe om det da?

På meg virket det som at han kun ga henne skylden men ikke tok noe ansvar selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress
Sa han ikke det?

Skrev hun noe om det da?

På meg virket det som at han kun ga henne skylden men ikke tok noe ansvar selv!

Det står ikkje noko om det.

Sjølvsagt verkar det som om han berre skuldar på ho, men ein tek ikkje ansvaret frå seg sjølv ved å peike på at den andre kunne gjort meir for å avverge ulukka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det står ikkje noko om det.

Sjølvsagt verkar det som om han berre skuldar på ho, men ein tek ikkje ansvaret frå seg sjølv ved å peike på at den andre kunne gjort meir for å avverge ulukka.

Her må ALLE ta ansvar å se seg for å være varsomme!

Den myke trafikanten og den syklende trafikkanten!

Hadde jeg kjørt på noen med en sykkel hadde jeg vært raskt ute med å si beklager!

Den syklende har alltid vikeplikt for de myke trafikantene selvom de myke trafikantene også selvsagt må se seg for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis noen kjører på meg og så prøver å gi meg skylda, så er de noen rasshøl. Enkelt og greit.

Selvom det opprinnelig var din egen feil!

Da er du bare en feiging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her var det mange useriøse svar.

Men jeg må jo spørre meg hvor jeg som syklist skal gjøre av meg da?

Hvis jeg sykler i veibanen kjjefter bilistene på meg. Hvis jeg kjører på fortauet kjefter fotgjengerne på meg. Og hvis det er sykkelvei stopper jo plutselig bussen opp så man må stoppe, i tillegg til at en del mopeder bruker feltet for å kjøre forbi køen.

Og ang å sykle over fotgjengerfeltet: noen ganger bør man tilstrebe flyt i trafikken. Som noen nevner her: hvis bilisten ikke stopper hopper jeg rett og slett av bilen og går langsomt over fotgjengerfeltet. Da har bilisten vikeplikt, men han må jo da til gjengeld vente mye lenger. Hvis bilisten bare hadde stoppet med en gang hadde begge parter spar tid.

Og så må man da tenke på om man ønsker at folk skal sykle da. Slik bilistene ønsker at vi syklister skal oppføre oss vil ikke sykling være et alternativ for meg. Bilistene mener vi skal sykle på fortauet. Men på fortauet skal man sykle i gangtempo så lenge det er fotgjengere der.Det vil jo si at jeg vil bruke like lang tid som en fotgjenger. Og da ser jeg jo ikke poenget å drasse med seg en sykkel. Da kunne jeg like gjerne vært en fotgjenger. For meg er sykling et alternativ til å ta bussen/bilen og da må jeg sykle i veibanen raskere enn fotgjengerne.

Men det er tydelig at bilistene ikke synes køene og forurensningen er nok, så da får jeg også begynne å kjøre bil i stedet for å sykle. det er vanskeligere å kjøre forbi en annen bil enn en syklist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...