Gå til innhold

Barneselskap og alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest Tinemamma
Skrevet

For noen dager siden var jeg sammen med datteren min i bursdagselskapet til en barnehage kamerat av henne.

Det var en del voksene der fra familien til mora hans (jeg tror de på en måte feiret hennes bursdag også, samtidig, jeg forsto ikke helt), og de drakk alle sammen.

Det ble en to tre øl på en del av de utover kvelden, og selv om ingen ble direkte fulle, så merket i alle fall datteren min at en del av de var påvirket, og hun syns det var litt skummelt. Det var ikke noe dårlig steming egentlig, men det var en veldig voksen stemning.

Jeg er ikke avholds menneske, jeg drikker gjerne et glass vin til en fin middag, men jeg syns det var litt rart at man drikker i et barneselskap.

Er det vanlig?

Hadde det vært hennes selskap alene så hadde det jo vært greit, og da hadde de vel ikke invitert 15 unger under ti?

Jeg føler at jeg kanskje er litt sær som ikke syntes noe om det, men når både min datter og noen av de andre barna der reagerte på det så syns jeg det blir for ille.

Også føler jeg at jeg virker hysterisk, og jeg mener ikke at barn skal skjermes fullstendig for absolutt alt. Det er bare det at jeg syns ikke brisne voksne hører hjemme i et barneselskap.

Samtidig så var det jo som sagt masse voksne der, og jeg kan jo skjønne at de vil ha en øl eller noe...

Det jeg egentlig lurer på om dette er vanlig?

Jeg har vært i ett og annet barneselskap (og holdt et par selv), men aldri vært borti dette før.

Er det greit at jeg reagerer litt på dette, eller er jeg bare teit? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke teit! barnefeiringer (17 mai, jul, fødselsdager ol.) er dager hvor man ikke skal drikke alkohol (mener jeg). barna skal ikke føle ubehag eller oppleve mor og far påvirket/fulle ved slike anledninger. Barn skal nå slippe å oppleve sine foreldre fulle generelt da, men å ha voksenselskap sammen med barneselskape og drikke alkohol - det hører ingen steds hjemme mener jeg.

Skrevet
Nei, du er ikke teit! barnefeiringer (17 mai, jul, fødselsdager ol.) er dager hvor man ikke skal drikke alkohol (mener jeg). barna skal ikke føle ubehag eller oppleve mor og far påvirket/fulle ved slike anledninger. Barn skal nå slippe å oppleve sine foreldre fulle generelt da, men å ha voksenselskap sammen med barneselskape og drikke alkohol - det hører ingen steds hjemme mener jeg.

Jeg er enig i at alkohol ikke har noe å gjøre i et bursdagsselskap for barn, men 17. mai og jul? Det er faktisk mulig å nyte alkohol med måte, og jeg tror de som hevder noe annet har et alkoholproblem!

Nå er ungen min 18, men jeg har servert alkohol i mange sammenhenger uten at h*n har verken reagert på, eller tatt skade av, det. Kanskje årsaken er at jeg og min omgangskrets vet å nyte alkohol med måte? Det er veldig få av de jeg omgås som har bare et glass til før de er fornøyde.

Men igjen, jeg har aldri en gang tenkt på å servere alkohol i barneseslskap og er enig i at det virker noe merkelig å gjøre det.

Skrevet

17. mai og jul er ikke barnefeiringer. Vi feirer NORGES bursdag og vi ferier Jesus fødsel, altså ikke barna.

Men, å drikke seg sanseløs fremfor barn er jeg i mot. Men man kan da nyte et glass vin ved middagen selv om det er barn tilstede

Skrevet

Nå må vi vel skille litt her, tenker jeg. La ikke dette bli enda en diskusjon for og imot alkohol på julaften.

Her var det snakk om en barnebursdag med barnehagebarn!

Selvsagt hører IKKE alkohol hjemme på en slik feiring. Dersom mammaen skulle feire sin dag også kunne de ta det på kvelden, etter at barnebursdagen var over. (Og barna trygt plassert hos barnevakter.)

Vet iallefall at dersom jeg hadde oppdaget alkoholservering i et bursdagsselskap der mine barn var, ville jeg nok blitt mektig forbannet.

Dersom du inviterer små barn i selskap er det ditt ansvar å følge opp dette selskapet, passe på at barna har det bra og at alle koser seg. Hvordan kan man gjøre det dersom man samtidig har voksne gjester som serveres alkohol?

Nei, jeg håper virkelig dette ikke har skjedd, men at det er et forsøk fra enda en gjest på å skape en heftig diskusjon.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Høres litt spesiellt ut å drikke i en barneselskap hvor man har invitert 15 barn ja. Ellers har jeg vært i bursdager der barn har hatt familieselskap og det blir servert øl og vin, og så lenge det er med måte ser jeg ikke noe galt i det.

Skrevet (endret)
Det ble en to tre øl på en del av de utover kvelden, og selv om ingen ble direkte fulle, så merket i alle fall datteren min at en del av de var påvirket, og hun syns det var litt skummelt.

2-3 øl utover kvelden?

Dette er vel ikke mye alkohol og det er vel få (ja, jeg vet at NOEN tåler veldig lite) voksne som blir brisne av det.

På hvilken måte merket datteren din det? Hva sa hun til deg?

Og du sier også at de voksne ble påvirket utover kvelden.. Hvor lenge varer egentlig en barnebursdag? Eller hvor sent har man et selskap for barnehagebarn?

For ordens skyld, jeg er absolutt imot inntak av alkohol i store mengder når det er barn tilstede.

Endret av wkimsy
Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet

Jeg er på ingen måte hysterisk når det gjelder alkohol, men jeg ville ikke finne på å gjøre noe slikt som disse har gjort, man skal ha respekt for at andre kanskje ikke synes barn og alkohol er greit. Jeg nok hadde reagert negativt om jeg opplevde dette når mitt barn var i fødselsdag, for jeg vil faktisk ikke at barnet mitt skal være sammen med ukjente mennesker som nyter alkohol.

Jeg synes ikke at barneselskap med klassevenner der voksne drikker er greit.

Gjest Marillia
Skrevet

For oss er det helt uproblematisk å ta seg et glass vin både i jula, på 17. mai og andre anledninger der familien samles. Våre barn har aldri opplevd fyll, og vi har et helt greit forhold til dette. Om mannen min hadde tatt et par flasker øl midt på dag, er helt greit når familie og venner samles.

Likevel tror jeg ikke at noen av oss hadde tenkt tanke på å servere/drikke alkohol når det var 15 barnehagebarn som løp rundt i hagen vår! Både fordi vi rett og slett ikke kunne få tid til å nyte dette vinglasset, men også fordi man har tross alt ansvaret for mange, mange småbarn...

Skrevet
men også fordi man har tross alt ansvaret for mange, mange småbarn...

Vesentlig poeng. Jeg er relativt liberal i forhold til alkohol og barn, men ville aldri drukket i et barneselskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...