Gjest Screemy Skrevet 4. juni 2008 #21 Skrevet 4. juni 2008 (endret) Eller ein kan ta tran eller sitta 10 min i sola for å produsera kroppens eget D-vitamin! Nå innholder vel melk ikke bare tranens vitaminer som A, E og D vitaminer da! Melk inholder også kalsium, verdifullt protein, jod og sink, B-vitaminer som Riboflavin (vitamin B2), Vitamin B12, Niacin, Tiamin,vitamin D og A. Mineraler og sporstoffer som Fosfor, Jod, Sink, Selen, Kalium og magnesium Endret 4. juni 2008 av Screemy
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #22 Skrevet 4. juni 2008 Det stemmer at melk inneholder ting kroppen trenger, men det betyr ikke at melk er bra for oss av den grund. Melk er for kalver og ikke for mennesker. "dere" ville vel ikke gått på heroin bare fordi det inneholdt kalsium? (jeg sier ikke at det gjør det)
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #23 Skrevet 5. juni 2008 Grei nok side, men den er ekstremt amerikanisert. Holder meg til "the china study", som jeg må se å få lest ferdig nå en dag.
Gjest Gjest_nøff_* Skrevet 5. juni 2008 #24 Skrevet 5. juni 2008 Nei. Det er et faktum at melkeprodukter innholder mye kalsium, at kalsium forebygger benskjørhet, og at nordmenn drikker veldig mye mer melk enn de aller fleste andre folkeslag. Allikevel ligger Norge i verdenstoppen når det gjelder benskjørhet. Alt tyder på at det er mye mer gunstig å få i seg kalsium gjennom grønnsaker som spinat og brokkoli, samt gjennom beina man får i seg gjennom å spise feks. sardiner eller ansjos. Er det ikke sånn at D-vitamin trengs for at kroppen skal nyttiggjøre seg kalsium? Hvordan er forholdet mellom kalsiuminntak og D-vitamininntak her til lands? Kan lite D-vitamin særlig om vinteren (sol er viktig kilde) være en (av flere) grunner til at Norge er i verdenstoppen for benskjørhet? Jeg vet ikke.
Gjest Elfrida Skrevet 5. juni 2008 #25 Skrevet 5. juni 2008 Kan lite D-vitamin særlig om vinteren (sol er viktig kilde) være en (av flere) grunner til at Norge er i verdenstoppen for benskjørhet?Det vet ikke forskerne heller. Det viser seg nemlig at mange innvandrere og etterkommere med bakgrunn fra Pakistan har svært lave verdier av D-vitaminer, langt lavere enn etnisk norske. Allikevel har de ikke mer benskjørhet enn etnisk norske.
Gjest Emera Skrevet 5. juni 2008 #26 Skrevet 5. juni 2008 Kanskje er melk kreftfremkallende, jeg vet ikke. "Alt" er jo kreftfremkallende nå. Men uansett. Jeg tror ikke vi trenger å drikke melk. Det er kun sterk propaganda fra melkeprodusenter/-distributører som har fått oss til å tro det. mener jeg. De næringsstoffene som melk gir kan vi få fra andre kilder. Store deler av verdens befolkning kan ikke drikke melk fordi de ikke produserer enzymet laktase. Men i melkelandene kaller vi dette intoleranse, og sykeliggjør det altså. "Laktoseintoleranse" er en helt naturlig tilstand, det er vi som tåler laktose som er annerledes. Og det er jo da man kan lure på, som mange andre i tråde også sier, hvorfor det er vi som blir benskjøre? D-vitaminforklaringen er ikke tilstrekkelig, mener jeg. Det må være noe mer. Men jeg tror det er sterke krefter som jobber for å holde tvilen om melkens fortreffelighet unna. For her er det mange penger å tape.
Gjest Elfrida Skrevet 5. juni 2008 #27 Skrevet 5. juni 2008 Og det er jo da man kan lure på, som mange andre i tråde også sier, hvorfor det er vi som blir benskjøre?Og hvorfor lever vi så lenge? Man kan ikke bare koble sammen to fenomener som finnes i en befolkning og påstå at det er en sammenheng.
Gjest Emera Skrevet 5. juni 2008 #28 Skrevet 5. juni 2008 Og hvorfor lever vi så lenge? Man kan ikke bare koble sammen to fenomener som finnes i en befolkning og påstå at det er en sammenheng. Og jeg har ikke påstått noe heller, jeg stilte et spørsmål. det synes jeg er betimelig når kalsium fra melk hevdes å være det viktigste som finnes nettopp i kampen mot benskjørhet.
mysan Skrevet 5. juni 2008 #29 Skrevet 5. juni 2008 Og jeg har ikke påstått noe heller, jeg stilte et spørsmål. det synes jeg er betimelig når kalsium fra melk hevdes å være det viktigste som finnes nettopp i kampen mot benskjørhet. Ja, det er jo liksom selve trumfesset det når det kommer til hvorfor vi MÅ ha melk hver dag, eller melkeprodukter av ymse slag. Og det er jo unektelig temmelig frekt mener jeg, når vi vet at vi også topper benskjørhetstatistikken, til tross for all melka vi tyller i oss. Som nevnt tidligere, koffeinet drar kalsiumen ut av bena dine, der har du antakelig hovedsynderen i forhold til benskjørhet. Jeg vet ikke - men jeg tror sterkt. Det er også noe med at kroppen for å holde seg på riktig pH-nivå bruker kalsiumen i bensubstansen for å nøytralisere surheten. Mange av oss lever veldig basisk og dette også bidrar til å drenere kroppen for bl.a. kalsium. http://blpublications.com/html/body_healthyph.html
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #30 Skrevet 5. juni 2008 Ja, det er jo liksom selve trumfesset det når det kommer til hvorfor vi MÅ ha melk hver dag, eller melkeprodukter av ymse slag. Og det er jo unektelig temmelig frekt mener jeg, når vi vet at vi også topper benskjørhetstatistikken, til tross for all melka vi tyller i oss. Som nevnt tidligere, koffeinet drar kalsiumen ut av bena dine, der har du antakelig hovedsynderen i forhold til benskjørhet. Jeg vet ikke - men jeg tror sterkt. Det er også noe med at kroppen for å holde seg på riktig pH-nivå bruker kalsiumen i bensubstansen for å nøytralisere surheten. Mange av oss lever veldig basisk og dette også bidrar til å drenere kroppen for bl.a. kalsium. http://blpublications.com/html/body_healthyph.html Er jeg helt på viddene når jeg mener å huske at fosfornivået i melk ble nevnt som en årsak til at kalkinnholdet i melk gikk opp i spinningen? Var noe med at et eller annet i melk gjorde kroppen så "sur" at kalken ble brukt til å justere ned syren i stedet for å bygge ben. Lenge siden jeg var på dette kurset merker jeg
mysan Skrevet 5. juni 2008 #31 Skrevet 5. juni 2008 Fosfor ja... der tror jeg du er inne på noe. Det står vel noe om det i linken jeg postet. Ellers leste jeg det i den linken Yme postet om Cola ett eller annet sted...
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #32 Skrevet 5. juni 2008 Fosfor ja... der tror jeg du er inne på noe. Det står vel noe om det i linken jeg postet. Ellers leste jeg det i den linken Yme postet om Cola ett eller annet sted... Får kikke litt på den når jeg har tid og ork Er uansett veganer på ørtene året, og har helt grei helse mot tidligere en helt elendig. Så for min del har det å kutte ut melken sannsynligvis vært positivt, selv om det også er andre ting som spiller inn.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #33 Skrevet 5. juni 2008 Og postet ikke yme den på "graviditet"? (Husker iverfall han hadde et innlegg eller ti der, for å se "siste innlegg" og "skrevet av yme" var litt surrealistisk :-D)
mysan Skrevet 5. juni 2008 #34 Skrevet 5. juni 2008 Hehe, var det på graviditet? Nei... var det ikke kosthold eller matforumet eller noe sånt? Men at han har vært i graviditetsforumet, betviler jeg ikke
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå