Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 (endret) The American Dairy Board has done a very effective job of marketing this product. Most people believe they need to consume large, daily quantities of milk to achieve good health. NOTHING could be further from the truth. Imagine starting your day with an estrogen pill, followed by progesterone, prolactin, melatonin, oxytocin, and 50+ other hormones including gastrointestinal peptides and hypothalamic hormones. It is no wonder that the Townsend Medical Letter noted the following in May of 1995: cow's milk, especially processed cow's milk, has been linked to a variety of health problems, including: mucous production, hemoglobin loss, childhood diabetes, heart disease, atherosclerosis, arthritis, kidney stones, mood swings, depression, irritability, allergies." http://www.notmilk.com/ "The myth that osteoporosis is caused by calcium deficiency was created to sell dairy products and calcium supplements. There's no truth to it. American women are among the biggest consumers of calcium in the world, and they still have one of the highest levels of osteoporosis in the world. http://www.notmilk.com/calbones.html Excessive calcium causes osteoporosis http://www.4.waisays.com/ExcessiveCalcium.htm "The association between the intake of cow milk and fracture rates appears to be as strong as the association between cigarette smoking and lung cancer." Dr. T. Colin Campbell "Milk, it now seems clear, is not the solution to poor bone density. To the contrary, it's part of the problem." Dr. Charles Attwood http://www.milksucks.com/index2.asp A major study shows that the amount of calcium girls consumed during the teen years had no impact on bone strength. See: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15192626?dopt=Abstract Milk causes Cancer Ovarian cancer may also be related to the consumption of dairy products. The milk sugar lactose is broken down in the body into another sugar, galactose. Research suggests that the dairy sugar galactose might be toxic to ovarian cells.21 In a study conducted in Sweden, consumption of lactose and dairy products was positively linked to ovarian cancer.22 A similar study, the Iowa Women’s Health Study, found that women who consumed more than one glass of milk per day had a 73 percent greater chance of ovarian cancer than women who drank less than one glass per day.23 http://www.pcrm.org/health/veginfo/dairy.html Milk has been shown to cause DOZENS of health problems. The only people who continue to promote this white poison is the milk industry itself. HUMANS CAN NOT DIGEST MILK Our bodies are meant to get the calcium and many other vitamines/minerals that we need in our regular diet. You can get calcium from leafty greens and digest this much better than milk. The only people in the world that have the enzymes needed to digest the milk are Scandinavian people because their ancestors only had milk due to the lack of vegiation. To this day they still retain those enzymes as a result of genetics. So, the next time you have a desire for that nice cold glass of pasturized cows milk...give it another thought! Endret 28. mai 2008 av Nigo-san
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Nå er jo amerikanske kuer proppet fulle av hormoner og antibiotika og gud vet hva, så at melka deres ikke er sunn er vel ikke akkurat noen stor overraskelse. Er vel en grunn til at EU har importforbud på amerikansk biff.
mysan Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 At melk ikke er for mennesker, gjelder ikke bare i USA. Mennesker har problemer med å bryte ned både lactose og melkeproteiner. Jeg har sett undersøkelser fra bl.a. Australia som viser at det dannes opiater i kroppen i forbindelse med nedbryting av melkeproteinene, eller opiatlignende stoffer. Husker ikke helt lenger. Jeg synes ikke det er så veldig merkelig at vi ikke skal ha melk annet enn det vi får fra moren vår helt i starten. Vi er det eneste dyret som drikker andre dyrs melk. Vi i Norge er også helt i toppen både når det gjelder melkeinntak og benskjørhet, så det er klart det er noe i det. Når det gjelder hormoner og ting som var ramset opp her, vet jeg ikke om dette også gjelder de norske kuene, eller om det er fordi de amerikanske kuene proppes full av andre ting enn våre. Men uansett; melk er for kalver.
Gjest Zia Skrevet 4. juni 2008 #5 Skrevet 4. juni 2008 Jeg synes ikke det er så veldig merkelig at vi ikke skal ha melk annet enn det vi får fra moren vår helt i starten. Vi er det eneste dyret som drikker andre dyrs melk. Vi er også det eneste dyret som steker og koker maten vår, uten at det nødvendigvis betyr at vi bør slutte med det. Et høyt melkeforbruk er nok usunt, men aldri i verden om jeg vil avstå fra ost, fløte, smør, yoghurt og crème fraîche. Alt med måte.
mysan Skrevet 4. juni 2008 #6 Skrevet 4. juni 2008 Jeg er nok også litt sånn - alt med måte - klarer ikke å kutte helt ut, men jeg er ganske bevisst, og jeg drikker så og si aldri melk. Det hender jeg lager kakao om vinteren, men det kan helt sikkert lages med soyamelk, som jeg også bruker til mye annet i matlagingen. I forrige uke laget og spiste jeg verdens deiligste guacamole hvor jeg brukte soya-sour cream istedet for rømme, og den var det ikke noe å utsette på. Det finnes gode soyaprodukter som kan brukes som erstatning for det meste... men om soya er så himla sunt i store mengder skal jeg ikke uttale meg om før jeg har undersøkt og lest litt rundt det.
Gjest Raptuza Skrevet 4. juni 2008 #7 Skrevet 4. juni 2008 Ikke gjør det! Min svigermor på nå 62 år har fått benskjørhet. Hun har levd på kaffe og farris.
mysan Skrevet 4. juni 2008 #8 Skrevet 4. juni 2008 Ikke gjør det! Min svigermor på nå 62 år har fått benskjørhet. Hun har levd på kaffe og farris. Ikke gjør hva? Jeg har forresten lenge mistenkt at kaffe har noe med benskjørhet å gjøre, vi topper jo stort sett statistikken over kaffedrikking også, og da jeg leste hva cola gjør med bensubstansen vår, og hvordan det drar kalken ut av kroppen og skyller den ut med urinen, så fikk jeg igrunnen mine mistanker bekreftet. Og det har ikke noe med melk å gjøre
Jigva Skrevet 4. juni 2008 #9 Skrevet 4. juni 2008 Ikke gjør hva? Jeg har forresten lenge mistenkt at kaffe har noe med benskjørhet å gjøre, vi topper jo stort sett statistikken over kaffedrikking også, og da jeg leste hva cola gjør med bensubstansen vår, og hvordan det drar kalken ut av kroppen og skyller den ut med urinen, så fikk jeg igrunnen mine mistanker bekreftet. Og det har ikke noe med melk å gjøre Samtidig har jeg lest (var det ikke en av artiklene på KG) at kaffe er bra for kroppen. Reduserer visst Diabetes type 2, bra for leverfunksjonen og bra for nyre og gallesten. http://www.kvinneguiden.no/magasin/helse/drikk_kaffe-/52301 Ste-faren min har drukket melk til frokost hele livet og mener det er bra (han er lege) Jeg drikker ikke melk, kan ikke fordra smaken, men bruker det i matlagning. Virker som om det er slik at man får noen lidelser av alt man spiser, og synes kreft-forskerne gjerne går litt av skaftet til tider. Annenhver uke får jeg inntrykk av at noe er bra og noe annet er dårlig og neste uke er det byttet om på. Blir litt forvirret av alt kreftsnakket jeg, og hvilke matvarer man skal og skal absolutt ikke spise...
Gjest StockDama Skrevet 4. juni 2008 #10 Skrevet 4. juni 2008 Hva er det man _ikke_ får dødeligesykdommer av nå for tiden egentlig? Spis hva du vil, men som sagt over, alt med måte. Trenger ikke drikke 5 pakker melk daglig heller =)
Gjest Alabama Skrevet 4. juni 2008 #12 Skrevet 4. juni 2008 Vi i Norge er også helt i toppen både når det gjelder melkeinntak og benskjørhet, så det er klart det er noe i det. Melk inneholde kalsium som er med på å forbygge benskjørhet. Tror du blander sammen litt nå... Hva er det man _ikke_ får dødeligesykdommer av nå for tiden egentlig? Spis hva du vil, men som sagt over, alt med måte. Enig.
Gjest Zia Skrevet 4. juni 2008 #13 Skrevet 4. juni 2008 Melk inneholde kalsium som er med på å forbygge benskjørhet. Tror du blander sammen litt nå... Enig. Nei. Det er et faktum at melkeprodukter innholder mye kalsium, at kalsium forebygger benskjørhet, og at nordmenn drikker veldig mye mer melk enn de aller fleste andre folkeslag. Allikevel ligger Norge i verdenstoppen når det gjelder benskjørhet. Alt tyder på at det er mye mer gunstig å få i seg kalsium gjennom grønnsaker som spinat og brokkoli, samt gjennom beina man får i seg gjennom å spise feks. sardiner eller ansjos.
Gjest Alabama Skrevet 4. juni 2008 #14 Skrevet 4. juni 2008 Nei. Det er et faktum at melkeprodukter innholder mye kalsium, at kalsium forebygger benskjørhet, og at nordmenn drikker veldig mye mer melk enn de aller fleste andre folkeslag. Allikevel ligger Norge i verdenstoppen når det gjelder benskjørhet. Alt tyder på at det er mye mer gunstig å få i seg kalsium gjennom grønnsaker som spinat og brokkoli, samt gjennom beina man får i seg gjennom å spise feks. sardiner eller ansjos. "Kostholdet har betydning, særlig er det viktig med tilstrekkelig inntak av kalsium..." www.pasienthandboka.no Spiller ingen rolle hvor du får kalsiumen fra. Kalsium er kalsium. Jeg sier ikke at du skal bøtte nedpå med melk, men melk fører i allefall ikke til osteoporose, slik som mysan antyder.
Gjest Zia Skrevet 4. juni 2008 #15 Skrevet 4. juni 2008 "Kostholdet har betydning, særlig er det viktig med tilstrekkelig inntak av kalsium..." www.pasienthandboka.no Spiller ingen rolle hvor du får kalsiumen fra. Kalsium er kalsium. Jeg sier ikke at du skal bøtte nedpå med melk, men melk fører i allefall ikke til osteoporose, slik som mysan antyder. Tja, jeg er ikke så sikker på det. Det kan jo for eksempel være slik at melken inneholder stoffer som hindrer kroppen i å oppta kalsium, og da er man jo like langt.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #16 Skrevet 4. juni 2008 Vi trenger kalk, men ikke kalkinntak daglig! Vi får nok melkeproteiner og b vitaminer osv. gjennom melkeprodukter! Salgstriks fra Tine, Q, og Synøve Finden eller hva dem heter.... Uansett så er overdreven melkedrikking ikke noe særlig, spesielt ikke for kvinner! http://www.dagsavisen.no/innenriks/article261115.ece
Gjest Alabama Skrevet 4. juni 2008 #17 Skrevet 4. juni 2008 Tja, jeg er ikke så sikker på det. Det kan jo for eksempel være slik at melken inneholder stoffer som hindrer kroppen i å oppta kalsium, og da er man jo like langt. Eneste grunn til at man bør være måteholden med inntak av meieriprodukter er det høye innholdet av mettet fett og dersom man har melkeintoleranse. Det blir dumt å antyde her på KG at melk inneholder stoffer som hindrer kroppen i å oppta kalsium... Kalsium er ikke det eneste som påvirker uvtiklingen av osteoporose. Hva med været? Mangel på vitamin D som vi får fra sola!? Tenk deg hvor lite lys vi har på vinteren!!?
Gjest Screemy Skrevet 4. juni 2008 #18 Skrevet 4. juni 2008 (endret) Da jeg var liten fikk jeg stadig høre om at det var VELDIG viktig å drikke melk daglig! (og jeg var liten for ganske mange år siden ) Så fikk jeg høre av pappa (tror det var på beg.av 80 tallet da jeg selv var fjortis) at det ikke var bra å drikke så mye melk, men å få i seg litt melkeproteiner var nødvendig! Husker ikke helt hvorfor det ikke var bra da, men sånn var det bare Vel, da spiste jeg vel litt ost av og til litt yougert sånn nå og da! Nå har jeg melk i kaffen og det er det! Er sunn som bare det jeg - må legge til at jeg faktisk ikke spiser hverken ost eller yougert den dag i dag! Var dette utenom tema mon tro (da skylder jeg på varmen og for lite melk) PS!Jeg skrev sikkert yougert feil Endret 4. juni 2008 av Screemy
mysan Skrevet 4. juni 2008 #19 Skrevet 4. juni 2008 Eg meinte: Ikkje kutt ut melkeprodukter! Bestemoren din har ikke blitt benskjør fordi hun ikke har drukket melk, hun har blitt benskjør fordi hun har levd på kaffe og farris. Kaffen er synderen. Og har hun vært så lite bevisst hva hun har puttet i seg, så er det sikkert andre synder hun har begått i kostholdsveien også. Vi topper jo statistikken BÅDE når det gjelder melkedrikking OG benskjørhet, cathped.. da sier det seg selv at melk ikke hjelper mot benskjørhet, ikke sant? Det har også noe med at man ikke kan nyttiggjøre seg calsiumen i melka uten samtidig inntak av vitamin D, og den er det bare Ekstra Lett som har fordi den er blitt tilsatt dette vitaminet.
Gjest Raptuza Skrevet 4. juni 2008 #20 Skrevet 4. juni 2008 Eller ein kan ta tran eller sitta 10 min i sola for å produsera kroppens eget D-vitamin!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå