knudz3n Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Jeg trenger noen innspill på et valg jeg må ta... Jeg er 25år, har en bacehlorgrad og fast jobb, jeg ønsker å ta en mastergrad, men må da jobbe et år til pga krav fra studiet... Mitt dilemma er da... Skal jeg få barn nå og utsette masterutdanningen? Eller skal jeg ta master først og få barn etterpå`? Jeg vil da være 29/30 når jeg er ferdig med mastergraden... Jeg har lyst til begge deler men vet ikke helt hva jeg skal velge først... Tenker litt at en mastergrad kan jeg ta hele livet, mens å få barn kan jeg ikke hele livet.. nei huff... Gi meg noen gode innspill og tankevekkere her...
gompen Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Jeg trenger noen innspill på et valg jeg må ta... Jeg er 25år, har en bacehlorgrad og fast jobb, jeg ønsker å ta en mastergrad, men må da jobbe et år til pga krav fra studiet... Mitt dilemma er da... Skal jeg få barn nå og utsette masterutdanningen? Eller skal jeg ta master først og få barn etterpå`? Jeg vil da være 29/30 når jeg er ferdig med mastergraden... Jeg har lyst til begge deler men vet ikke helt hva jeg skal velge først... Tenker litt at en mastergrad kan jeg ta hele livet, mens å få barn kan jeg ikke hele livet.. nei huff... Gi meg noen gode innspill og tankevekkere her... Lettere å ta utdanning uten småbarn på slep spør du meg... og de fleste i dag får ikke barn før de er rundt 30. Dessuten kommer du til å ha bedre økonomi i jobb når du har høy utdanning, og det er dyrt å ha barn. Så, riktig rekkefølge: 1. Utdanning 2.Barn.
Gjest Mann og far Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Lettere å ta utdanning uten småbarn på slep spør du meg... og de fleste i dag får ikke barn før de er rundt 30. Dessuten kommer du til å ha bedre økonomi i jobb når du har høy utdanning, og det er dyrt å ha barn. Så, riktig rekkefølge: 1. Utdanning 2.Barn. Det er jeg helt uenig i. Det er mye enklere å ha barn mens man er under utdannelse enn det er mens man jobber. Tidsklemme kommer når karrieren begynner, ikke under utdannelsen. En masterutdannelse er en svært fri og fleksibel utdannelse. I tillegg er det enklere å få jobb når man har et barn allerede enn når man kommer ut som 30-åring, nyutdannet, samboer og uten barn. Så etter min mening er det barn OG utdanning først, så karriere.
Wildy Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Støtter gjest over her, barn og utdanning er adskillig enklere å kombinere enn barn og full jobb...... Har akkurat selv avsluttet studier, og sammenlignet med å jobbe heltid er heltidstudier rene feriekolonien.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Det er jeg helt uenig i. Det er mye enklere å ha barn mens man er under utdannelse enn det er mens man jobber. Tidsklemme kommer når karrieren begynner, ikke under utdannelsen. En masterutdannelse er en svært fri og fleksibel utdannelse. I tillegg er det enklere å få jobb når man har et barn allerede enn når man kommer ut som 30-åring, nyutdannet, samboer og uten barn. Så etter min mening er det barn OG utdanning først, så karriere. Enig med siste taler her. Barn og utdanning er rene ferien
Gjest Gjest_Lily_* Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Du vet jo hva det vil si å studere, og kan nok tenke deg at det å ha barn opptar endel av tiden din. Jeg har barn på 7 og 12 år, begge driver endel sport som må følges opp, min mann er mye ute å reiser, jeg studerer og storkoser meg, og jeg får tiden til å strekke til. Barna slipper å stresse på morgenen fordi vi starter samtidig, jeg er hjemme når de er ferdig på skolen - dette er et pluss for oss som familie - jeg synes det passer utmerket å studere nå. Hadde jeg jobbet så hadde ungene vært endel alene på morgenen og ettermiddagen. Nå spiser vi middag i fin tid slik at ettermiddagen blir lengere og det er ikke stress før ungene skal på sine aktiviteter. Jeg disponerer lesingen utenom. Så, hvis du er god til å disponere tiden din, har en mann som stiller opp, vet at du har råd til å studere etter at barna har kommet, og er en positiv person som takler stress i perioder(eksamen, oppgaver o.l) så burde det gå greit. Hvor mange barn tenker du å få? Hvis du skal ha flere enn ett, hvor gammel blir du før det siste kommer da? Det kan jo også være en ting å tenke på Lykke til
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Vent til du har tid til å ha barn, eller råd til å ha barn, å ta utdannelse tar mye tid og man har dårlig råd, karriere tar enda mere tid og man opparbeider seg bedre lønn etc.., Få barna når du er kommet dit at du har råd til å jobbe litt mindre, og har tid til å følge opp barna. Viktige vesener vet du.., viktig å få med seg alt som skjer de første årene. Du får så mye igjen for det. Vi valgte selv å gjøre dette, fikk barn i godt voksen alder, jobber litt mindre begge to. De går litt i barnehagen men er mest hjemme, her er det noen unger i gata også.. Anbefales
Tusenogtredve Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Det å ha barn mens man studerer krever at du er strukturert, fleksibel og motivert nok til å sette av den tiden det tar å studere. Barna kan ta uendelig med tid, så skal du klare begge deler må du planlegge dagene dine; og ikke minst; være klar til å kaste om på alle planene når det behøves. Du trenger også en partner som stiller opp og støtter deg. Jeg fikk barn underveis i masterutdannelsen min, og har aldri angret på det. Mye jobb, ja, men jeg hadde bedre tid som student og mor enn jeg nå har som arbeidstaker og mor. Du er mer fleksibel som student enn noen gang seinere. Jeg har heller ikke hatt noe problem med å få jobb etter ferdige studier - selv om arbeidsgiver nok fanget opp at jeg ville få flere barn innen kort tid. Tror det var en fordel å være ferdig med i alle fall en fødselspermisjon..
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Du trenger strengt tatt ikke noen mann som stiller opp, da
Fluffie Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Det kommer an paa hvor krevende masterstudiet er. Aa ta master er ganske forskjellige fra det aa ta bachelor (litt avhengig av hva man studerer, saa klart, noen studier er mer krevende enn andre). Du boer tenke paa aa forhoere deg om hvor krevende det studiet du vil ta er, hvor mye jobb som maa legges i det og hvor lett/vanskelig det er aa kombinere med familieliv. Naa er det selvsagt ingenting som er umulig, men mange masterstudier er knallharde og stressende for studenten, baade fysisk og psykisk. Jeg er i alle fall veldig, veldig glad for at jeg ikke har barn naa. Men er du strukturert, har god arbeidsmoral og selvdisiplin, og en mann som kan gi god stoette, saa er det godt mulig det er en god ide aa faa barn foerst.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Jeg tok min utdanning etter at jeg fikk barn. Var 29 år da jeg begynte på studiet, og var alene med to barn på 9 og 5 år. Støtter de over som sier at å studere og ha barn, er mye enklere enn å jobbe full tid og ha barn. De fleste studier er fleksible, man har studiedager, kun en del av forelesningene er obligatoriske og man kan rett og slett styre tiden sin mer selv enn man kan i full jobb.
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 28. mai 2008 #12 Skrevet 28. mai 2008 Helt enig, jeg tok hele min utdannelse mens jeg var alenemamma til to, det var ingenting i forhold til det å jobbe fulltid, ha to barn pluss en mann (nesten tre barn hehe) Jeg skal nå ta mastergraden min på deltid, samtidig mens jeg jobber og har barn, hus, bikkje og mann.. Det kan bli interessant..
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #13 Skrevet 29. mai 2008 Jeg er mamma til to og fulltidsstudent. Jeg jobber mye med skolearbeid og ønsker gode karakterer, og jeg har dårligere råd enn da jeg jobbet. Allikevel er det utrolig mye enklere å kombinere studenttilværelse med barn enn jobb og barn - det er faktisk helt fantastisk! Vi har mye roligere hverdager, og jeg kan ta fri med ungene av og til eller hente tidlig fordi jeg heller kan prioritere lesing på kvelden. Å kombinere studier og barn krever at du er strukturert, men de fleste mødre som studerer er det. Jeg studerer sammen med flere som har barn, og de fleste er flinkere til å strukturere tiden sn enn majoriteten av de uten barn . Og så krever det at økonomien kan tåle noen år med studielån istedet for lønn da. For oss har det gått fint, men jeg kjenner at det blir utrolig deilig med normal inntekt igjen om ett års tid!
knudz3n Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 29. mai 2008 Takk for mange tankevekkere.... Jeg skal ta master i psykososialt arbeid... Det jeg tenker litt på er at det er et deltidsstudie, noe som igjen kanskje krever at jeg jobber ved siden av... Lurer litt på hvordan det blir om jeg får barn nå, og evt begynne på skole når barnet er tre år feks... Det blir kanskje å ta seg vann over hodet... Jeg har fast jobb og vet jeg får studiestøtte her fra til utdanningen min, så det går greit egentlig.. Problemet mitt er vell at jeg vil ha begge deler og jeg vet ikke hva jeg skal begynne med Jeg vil ha begge deler og jeg vil ha det NÅÅ!! Tenker at utdanningen er sikkert lurt å ta først.. men det er 4år!!!!! Jeg har ikke noe lyst å vente 4 år med å få barn... Selv om hjernen min sier at det er det fornuftige... Men om jeg får barn nå, vil jeg klare å sjonglere barn, jobb, studie +++ Huff nei jeg er så frustrert... Greier ikke å finne ut av dette..
Leanne Skrevet 29. mai 2008 #15 Skrevet 29. mai 2008 begynn på studiene, dropp prevensjonen når du har kommet godt igang, føler du har oversikt over alt osv... det kan ta tid å bli gravid, du kan studere mens du er gravid.. etter fødselen kan du ta ut akkurat så mye permisjon du selv føler for. Far har rett til å overta all permisjon når mor går ut i 100% studie.. så evt. kan han gå hjemme fra barnet er f.eks. 4 mnd.. og du kan bruke tiden til å studere/ være sammne med familien... Nå vet jeg ikke hvordan studiene dine er lagt opp, men hvis det er mye selvstudier kan du jo være med familien på dagen og lese på kvelden...
knudz3n Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 29. mai 2008 Problemet er jo at det ikke er 100% studie.. er deltid over 4 år... noe som gjør at jeg må jobbe ved siden... det er det som er mitt store dilemma..
Gjest Huldali Skrevet 30. mai 2008 #17 Skrevet 30. mai 2008 Jeg syns det høres mye ut å studere, jobbe og ha barn samtidg. Hvor mye tid man bruker på studiene kommer an på hvor mye man legger i det selv, og når man i tilegg skal jobbe ved siden av kan det fort bli en 12 til 16 timers arbeidsdag. Selv bruker jeg all tiden min på studiene, og hadde aldri hatt tid til å ha barn ved siden av. Er man i jobb er man jo ferdig med arbeidsdagen normalt klokka 16. Er man student kan man ha en arbeidsdag på fort 12 timer. Hva med å ta kontakt med studiestedet og høre hva de anbefaler deg? Hvis de mener at studiene ikke vil ta så mye tid og at jobben ved siden av ikke er SÅ stor, så kan det jo være mulig. Råder deg til å kontakte studiestedet og høre hvor mye de krever av din innsats for å komme gjennom studiet.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 30. mai 2008 #18 Skrevet 30. mai 2008 Jeg vet hva jeg hadde gått for. Barn først, så master. Jeg har ingen planer om å følge alle de som venter til de er 30 med å få barn. Siden du planlegger å få barn, regner jeg med at du har en som også tar ansvar for den lille når du en gang begynner på master?
knudz3n Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #19 Skrevet 30. mai 2008 Jeg er helt enig med deg Bella, jeg har haller ikke noe lyst til å vente til jeg er 30... Og så har jeg jo faktisk en som kan hjelpe til :D Trur ting begynner å løsne litt her... Har en jobb, der jeg faktisk kan sitte å lese og bruke tiden på studiene ca 7-8 timer.... 65% stilling... er en nattejobb.... Jeg har jo en samboer som kan hjelpe meg... Studiet krever jo "kun" oppmøte av 2-3 dager i mnd, gjennom samlinger... Eneste er jo at jeg må pendle til Oslo og bo der i 2-3 dager hver mnd... Men ting order seg nok om man bare forbereder seg nok!! Trur jeg satser på barn først å så tar jeg master når jeg har fått den lille i barnehage..... Jeg er jo "bare" 24... Master er jo noe man kan ta hele livet egentlig så.... Tusen takk for alle inmspill, det har hjulpet tankerekken min :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå