Gjest Gully Skrevet 17. mai 2003 #1 Skrevet 17. mai 2003 -Det har vært mye snakk om å ha fordommer her på KG i det siste.......og nå får jeg anledning til å teste meg selv i virkeligheten. Har maila med en på internett siste uken og har lagt merke til at mailene hans er fulle av skrivefeil. Prøver å legge mest vekt på innholdet,sjølsagt,-som at han forøvrig virker grei nok,har god jobb m.m., men altså:- er det jeg som har fordommer?? Sier til meg selv at "det kan jo hende at han er kjempegrei", "nå er det du som er dum", osv. Han foreslår at vi skal møtes snart- vi bor ikke langt fra hverandre, men jeg stusser litt. Mulig at jeg har en dårlig magefølelse..... - Hva ville dere gjort?? Mailet en stund til,eller? (.......vi bør jo ha en del felles interesser også,da .....hvis alt det andre "stemmer" så bryr jeg meg ikke om fyren skulle vise seg å være dyslektiker, bare så det er sagt...)
Retz Skrevet 17. mai 2003 #2 Skrevet 17. mai 2003 Jeg ville - allerede etter første mailen - spurt om vedkommende hadde dysleksi, eller om det ev var andre årsaker til manglende skriveferdigheter. Er sær når det gjelder overflod av skrivefeil, og hadde helt sikkert avslutta brevvekslinga hvis det ikke fantes noen åpenbar grunn til alle "leifene".
Atmi Skrevet 17. mai 2003 #3 Skrevet 17. mai 2003 Jeg hadde også reagert på det. Ville gjerne visst om han var dyslektiker, utlending eller bare dårlig i norsk rettskriving. Litt skrivefeil er vel kanskje greit, men hvis det blir for mye ville jeg kanskje tenkt at dette er nok ikke noen for meg. Dysleksi eller fremmedspråklig blir jo litt annerledes da. Men jeg syns det sier litt om personen jeg - ikke nødvenigvis negativt - men likevel. Dersom jeg skal gjøre godt inntrykk på noen legger jeg heller litt ekstra energi i å skrive riktig - så da tenker jeg litt sånn - hmm... Å skrive feil her inne er noe helt annet da - ikke sikkert man ser to ganger før man trykker OK liksom :oops: Kan ende opp med en del merkelige ord...
Gjest Brunhilde Skrevet 17. mai 2003 #4 Skrevet 17. mai 2003 Hvis det å reagere på skrivefeil er å ha fordommer, ja så har jeg også fordommer... Jeg reagerer veldig sterkt på skrivefeil (selv om jeg nok produserer noen selv iblant...!). Hvis fyren du mailer med ER dyslektiker burde han kanskje ha fortalt det? Hvis han "bare" er dårlig i rettskriving så sier det jo noe om han som person, og da må du jo selv vurdere om det er et menneske som passer for deg... Fordomsfull, jeg? Å ja....som så mange andre er jeg nok det.... :oops:
Englepusen Skrevet 17. mai 2003 #5 Skrevet 17. mai 2003 Tror jeg ville ha pratet med fyren først før jeg dømte ham utifra skriveleifene. Det er min ydmyke mening..
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2003 #6 Skrevet 18. mai 2003 Skrivefeil er ikke bra å ha. Det er verdens største problem.........
Gjest Gully Skrevet 18. mai 2003 #7 Skrevet 18. mai 2003 De fleste av dere har skjønt hva dette dreier seg om - takker for gode svar!! Her er det ikke bare snakk om vanlige skrivefeil - det har vi jo alle- men måten å formulere seg på og uttrykke seg. Og ikke minst hva man skriver, hva man er opptatt av og interesserer seg for..........har etterhvert funnet ut at vi neppe har noe felles. :cry:
Gjest Gjesta Skrevet 18. mai 2003 #8 Skrevet 18. mai 2003 Jeg skal også innrømme at hyppige skrivefeil uten naturlig årsak, og dårlige formuleringer gjør at jeg stusser litt...Fordom? Jeg vet ikke. Jeg er opptatt av språk, og syns det er viktig at man kan gjøre seg forstått og behersker språk. Men når det er sagt, så hadde jeg aldri "gitt opp" et menneske pga manglende språklige ferdigheter. Det er definitivt andre kvaliteter som er viktigere enn dette! Kan du ikke fortsette mailskrivingen og kanskje treffe han etterhvert - så ser du jo om dere er på bølgelengde og om vennskapet er verdt å utvikle! :D Det tar tid å bli kjent - og det ville jo være synd å bryte kontakten fordi språket hans ikke er bra, hvis han skulle vise seg å være helt topp på alle andre områder, ikke sant? Jeg syns du kan påpeke feilene hans på en diskret måte, og spørre om det er noen naturlig årsak til dem. På den måten får du jo vite om han har dysleksi, om han ikke er fra Norge eller om han ikke anser språk og rettskriving som viktig.
Ingeborg Skrevet 18. mai 2003 #9 Skrevet 18. mai 2003 Jeg er nok også så fordomsfull at jeg reagerer på skrivefeil, ja. Og dårlig språkføring er verre. Språk er faktisk ganske viktig for meg! Så hvis jeg ikke fikk vite at han var dyslektisk eller hadde andre grunner til å beherske det norske språket dårlig, ville jeg nok lurt på hvor mye vi egentlig hadde felles...
Gjest care Skrevet 18. mai 2003 #10 Skrevet 18. mai 2003 Helt normalt å reagerer på dette. Jeg ville bli meget skeptisk, uten å si noe mer om dette. Blir nesten flau over det jeg nå tenker, derfor stopper jeg.. :oops:
Gjest Gully Skrevet 18. mai 2003 #11 Skrevet 18. mai 2003 Jeg tror vi tenker nøyaktig det samme - uten å gå i detaljer- og jeg er redd at jeg tror på julenissen hvis jeg nå har store forventninger til at dette skal gå bra. På den annen side, er jeg enig med Kverula også:- man skal ikke "slå hånden av folk" fordi om de ikke har samme egenskaper som en selv....... jeg pleier vanligvis gi folk en sjanse til det motsatte er bevist. Men i dette tilfellet er språkbruken så hjelpeløs at jeg får vondt når jeg leser det. Antakelig kan ikke fyren ett eneste fremmedspråk - er jeg forutinntatt(?)- og jeg som liker så godt å tulle og tøyse på engelsk,fransk og tysk....hm. Neiii- jeg slipper den fisken ut i havet igjen, tror jeg.........
Atmi Skrevet 18. mai 2003 #12 Skrevet 18. mai 2003 Tar den litt alternative vrien. Ettersom du grubler på det så mye som du gjør - hva sier magafølelsen?? Kanskje det egentlig er intuisjonen din som vet at her er noe galt og du projiserer det over til skrivingen? Selv om jeg som sagt også ville reagert. Jeg kan godt sette ord på det og jeg. Jeg ville tenkt om denne personen passer sammen med meg intellektuellt. Og det har ikke noe med at en person som ikke skriver riktig nødvendigvis trenger være mindre intelligent - men med mindre det har med naturlige språkproblemer eller dyseleksi mener jeg det sier en del om verdier og holdninger. Mine holdninger er at skal jeg gjøre et godt inntrykk vil jeg fremstå som oppegående og intelligent faktisk. Det har med mine verdier og derfor mener jeg at noen som ikke verdsetter dette ikke ville passet sammen med meg. Så kan de ha 180 i iq - men det betyr ikke at de liker tanketing og refleksjoner liksom
VesleBråka Skrevet 18. mai 2003 #13 Skrevet 18. mai 2003 Folk med dysleksi har jo skrivefeil bare, ikke under-utviklet vokabular og dårlige formuleringer og lite gjennomtenkte holdninger...ivertfall ikke inkludert i dysleksien :blunke: Jeg får fnatt av skrivefeil (men dyslektikere har lov, de andre er late), og jeg tror ikke jeg kunne ha sett for meg å skape meg et liv sammen med en bavian.. Problemer med å reflektere, problemer med å få sagt hva man egentlig mener, problemer med allminnelig dannelse, problemer med å snakke om følelser...uff ser for meg en innhuga Frp'isk rasist i ett eller anna dalføre /på en brun kafe i byen jeg nå, med vom og lite hår og synes synd på seg selv Kanskje litt overdrivelse men men. Hvis du er så i tvil, så slipp han fri. Og ikke bekymre deg, det er mange skjær i sjøen
Gjest Lizbet Skrevet 19. mai 2003 #14 Skrevet 19. mai 2003 Historien din minner meg om noe jeg opplevde en gang. Jeg hadde truffet fyren ute og kjente han og bakgrunnen fra før. Han hadde relativt mye feil i mailene sine - både gramatisk og i enkelte ord. Hvorvidt han har dysleksi vet jeg ikke, men han har en litt "internasjonal" bakgrunn. Og jeg la skylda på dette for han er en kjempekoselig gutt. Er dette en mulighet??
Gjest Missuganda Skrevet 19. mai 2003 #15 Skrevet 19. mai 2003 Hadde denne personen hatt dysleksi, så hadde han nevnt det.
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2003 #16 Skrevet 19. mai 2003 Det var godt å lese svarene her - for jeg er også en som reagerer vedlig negativt på skrivefeil, grammatiske feil etc, og dette "moderne" med å ikke bruke sammensatte ord. Troode jeg var sær som reagerte slik. Leste en gang en mail fra en som sa han ville bli kjent med "syke pleiere". Jeg svarte ham ironisk, spurte hva slags sykdom han foretrakk. Men han skjønte ikke hva jeg mente.
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2003 #17 Skrevet 19. mai 2003 Han kan jo være en råsjarmerende franskmann som gjør alt han kan for å lære seg norsk da...
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2003 #18 Skrevet 19. mai 2003 Skjønner poenget - siste gjest - men han var nok ganske så norsk, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå