Gå til innhold

Selvbruning og gravid

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Er det mulig å bruke selvbruningskrem når man er gravid? Jeg har brukt dette i et par uker nå og er i uke 32.. hørte nå at det ikke var anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt noe om at det skulle være skadelig. Selvbruningen virker bare i hudens øverste lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man helst skal ligge unna alle sånne ting. På smertelindrende gel står det f.eks at man ikke skal bruke de når det er 3 mnd igjen til fødsel. Men jeg har aldri lest på pakningsvedlegget til en selvbruningskrem!

Men personlig er jeg forsiktig med sånne ting da jeg tror det er en grunn for at det står det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man helst skal ligge unna alle sånne ting. På smertelindrende gel står det f.eks at man ikke skal bruke de når det er 3 mnd igjen til fødsel. Men jeg har aldri lest på pakningsvedlegget til en selvbruningskrem!

Men personlig er jeg forsiktig med sånne ting da jeg tror det er en grunn for at det står det!

Det står ingen advarsel på selvbruningskremene og smertelindrende gel er jo ikke det samme som selvbruning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smertelindringskjremen er jo ibux da, og ibux er jo ikke anbefalt for gravide uansett, og fyfy i siste trimester uansett hvilken form det kommer i. Det er jo noe annet enn selvbruning da.

Jeg har ikke egentlig hørt at selvbruning er farlig, men hormonene påvirker såmangt, også hvordan huden vår reagerer på sol, håret på hårfarge, og ikke utenkelig også huden på "falsk" brunfarge også da, potensielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frama

I mange selvbruningskremmer er det hormonforstyrrende.

Det er veldig vanskelig å si hvordan den coctailen av produkter vi bruker på kroppen påvirker oss (deo, shampo, ansiktskrem, body lotion, renseprodukter, fotkrem you name it). En ting er étt produkt, men når man bruker flere produkter kan disse forsterke hverandre. I en artikkel jeg leste stod det at til morgenstellet ble kroppen utsatt for 50-100 kjemiske stoffer. Derfor syns jeg det er tryggest å kutte ned på kosmetikk og lignende under svangerskap og amming. Føler meg ikke uhygiensk av den grunn, jeg er ikke den som bruker mest til vanlig heller. Parfymerte ting unngår jeg helt med spedbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingen advarsel på selvbruningskremene og smertelindrende gel er jo ikke det samme som selvbruning.

Nei, det er heldigvis ikke det samme ;)

Men var bare den jeg kom på i farta som har advarsel om å bruke i graviditet. Vet det fins andre salver og som ikke skal brukes, men jeg klarer bare ikke å huske vilke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Selvbruningskremmer kan inneholde noen kjemiske stoffer som ikke er anbefalt for gravide å bruke, men jeg husker ikke akkurat nå hvilke stoffer det er.

Samtidig er det ikke påbudt å markere embalasjen med at det kan være farlig.

Jeg har valgt å ikke bruke selvbruningskremmen min nå under graviditeten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...