Gå til innhold

Barn og daglig hygiene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke tenkt på det før, før det har vært "min lille unge" :ler: men før eller siden dukker det opp. Synes jeg har kjent snev av lukt i det siste på varme dager.

Når begynte ditt barn med deodorant/andre produkter? Måtte dere ta det opp selv eller "lærte" de det av andre barn?

Jeg kan ikke huske hva jeg gjorde da jeg var liten.

Hvilke produkter bruker dere i så fall?

Dusjer deres barn om kvelden eller om morgenen? Hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en jente på 8 1/2 år. Hun bruker foreløpig ikke deodorant. Dusjer etter behov, vanligvis annenhver dag, og da om kvelden.

Når ungene begynner med deodorant, eller snarere behovet for å bruke det, tror jeg er veldig individuelt. Noen svetter mye fra relativt tidlig alder, noen lukter mer enn andre osv. Jeg tror likevel jeg ville ha ventet litt med å begynne, og kanskje heller be barnet dusje litt oftere, eventuelt vaske seg under armene hver dag. Du kan jo også prøve å fiske litt; spørre om det er noen i klassen som bruker deo (etter gym f.eks).

Skrevet

Datteren min fikk deodorant rundt 8 års alder. Vi hadde da luktet svette når hun var aktiv, og skjønte at ting skjedde i kroppen hennes.

Snakket med henne om svette, kroppslukt og puberteten. Hun fortalte om en gutt i klassen som luktet så ingen ville sitte ved siden av han. Så hun godtok at hun trengte det, men ville ikke at de andre i klassen skulle vite det.

Nå er de 11 år og de fleste i klassen har en deodorant. Tror egentlig de har mast seg til det hjemme. For da de begynte å dusje etter gym så ville alle låne jenta mi sin deodoran.

Kjøpte en mild type.

Motsatt ha jeg det med guttungen. Han trenger ikke deodorant, men vil gjerne ha. Fordi det er kult.

De dusjer om kvelden. Alltid etter trening. Vasker håret to ganger i uken. Dusjer ca 4 ganger i uken og vasker seg med klut de andre dagene. Kunne vært lettere å dusjet hver kveld, enn den vasken, men sånn er det blitt foreløpig.

Har sagt ifra at om jeg merker de må dusje , så sier jeg ifra.

Gjest Raptuza
Skrevet

Datra mi byrja sommaren ho fylte ni. No er ho ti og vant til det. Gjeld berre å finna ein som er mild mot barnehud!

Skrevet

Er det vanlig at jenter begynner å lukte svette før gutter? Har en gutt på ni år og har ikke merket noe svettelukt enda... Når er det vanlig at guttene begynner?

Skrevet
Er det vanlig at jenter begynner å lukte svette før gutter? Har en gutt på ni år og har ikke merket noe svettelukt enda... Når er det vanlig at guttene begynner?

Det er nok forskjellig fra person til person, men man merker jo fort når behovet melder seg. Hos oss begynte datteren med deodorant da hun var 10 1/2, sønnen da han var ca 12.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...