Gå til innhold

Trening og vondt i hodet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nylig begynt å trene fast, og har stor glede av det. Men, utover kvelden samme dag jeg har trent begynner jeg å få vondt i hodet, og hodepinen vedvarer den påfølgende dagen også.

Jeg har fått et treningsprogram jeg bruker ca én time på, og i løpet av den tiden drikker jeg vel rundt en halv liter vann. Ellers drikker jeg generelt mye vann i det hele tatt.

Er det noe med saltbalansen? Noe jeg bør/ ikke bør spise i forkant/ etterkant av treningen?

Noen som kan forklare meg hva det er som egentlig skjer, siden jeg får vondt i hodet? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, når du svetter, så mister du vann + ca 50 mmol natrium per liter. Om du erstatter dette med reint vann, så tas vannet opp i blodet. Om blodet blir mindre konsentrert, så vil det strømme vann inn i hjernecellene og annet kroppsvev, hvor konsentrasjonen av salt er høyere. Da sveller vevet. Du kan kanskje tenke deg at det ikke er så mye plass inne i kraniet til en hjerne som sveller.

Ca 1 teskje salt eller litt mindre (strøken altså) kan du prøve å tilsette vannet, og se om det hjelper. I tillegg kan du tilføre drikken druesukker, prøv med 60 gram per liter. Prøv ting i steg, og se om du kan isolere ut hvilket skritt som ga deg vondt i hodet. Se også om det henger sammen med hvor hardt du trener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...