Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest RuskeSara
Skrevet

Jeg blir så innmari sliten av alt dette maset om å måtte drikke så enorme mengder med alkohol hele tiden.

Jeg er midt i 20 årene, og har jo hatt relativt mange turer på blodfylla i mine yngre dager, men har i de siste årene trappet mer og mer ned, og drikker nå ingen ting i det heletatt grunnet problemer med mage.

I min vennegjeng har det alltid vært mye fokus på festing og drikking, men dette er jo sånt man regner med at avtar når man begynner å bli voksen, noe jeg forventer at 25 åringer burde å være. Trodde jeg..

Som alle vennegjenger gjør, har vi jo blitt litt spredt for alle vinder i de siste årene, men vi er jo fortsatt en liten kjerne som møtes i ny og ne.

Jeg har i mange år slitt med sykdom som har kommet og gått litt, og har derfor vært edru tilskuer på mange av sammenkomstene. Dette er på ingen som helst måte noe problem for meg, da jeg er oppegående nok til å ha det kjempegøy uten å være påvirket av alkohol. Dessuten så slipper jeg å vikle meg inn i kinkige situasjoner, eller våkne opp ved toalettskåla. De andre må gjerne drikke til de stuper for min del, men jeg ser helt ærlig talt ikke den store sjarmen i det lenger.

Problemet ligger i alle andres bekymringer! Jeg har vel ikke vært på EN eneste fest det siste halvåret uten at folk MÅ kommentere at det er "så innmari kjipt at du ikke kan bli drita også". Jeg setter meg jo ikke akkurat ned i et hjørne og sturer hele kvelden, men jeg er nok ikke den som sitter igjen lengst på nachspiel lenger heller.

Hvorfor er det så veldig fokus på at man MÅ drikke for å ha det gøy bestandig? :klø: Jeg synes ikke det er så stas at vennene mine gir inntrykk av at jeg ikke er spennende nok lenger bare fordi jeg ikke drikker. Jeg har det jo kjempe gøy jeg!

*Ruskesara*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange råd å komme med, men ville bare si at jeg kjenner meg igjen. Jeg er "bare" 20 år da, men...

Jeg har ikke drukket det siste halvannet året på grunn av sykdom og medisiner som ikke går spesielt godt sammen med alkohol. Siden jeg er utadvent og ikke trenger å drikke for å ha det gøy, ser jeg ikke det store problemet med dette. Selvfølgelig er det kjedelig innimellom å ikke kunne drikke, men jeg har uansett ikke sansen for å drikke meg stupfull eller få blackout pga medisiner eller for stort inntak av alkohol. Da lar jeg heller være å drikke til jeg er frisk.

Det er jo ikke slik at jeg er avholds heller. Når jeg blir bedre og slutter på medisiner og slikt kommer jeg jo til å drikke igjen. Men ikke stupfull da. Har gjort det noen ganger før jeg ble syk og det frister ikke til gjentakelse.

De nærmeste venninnene mine vet at jeg er syk og at det er derfor jeg ikke drikker. De synes det er fint at jeg kommer fordet:)

Alle andre derimot kommer hele tiden med kommentarer:

"Herregud så kjip du er da"

"Drikker du ikke i dag heller?"

"Ta litt i alle fall da, er du festbrems eller?"

Det er ikke særlig gøy å få slike kommentarer hver eneste gang jeg er på fest. Jeg skjønner at det ikke er vanlig å ikke drikke alkohol i den aldersgruppen jeg er i, men det må da være greit å la være uten at jeg skal føle at jeg ødelegger moroa for alle andre for det? i det siste har jeg følt mindre og mindre lyst til å være med på slike fester. Jeg har det jo gøy, men de kommentarene er virkelig sårende. Jeg går ikke rundt å forteller alle at jeg er syk heller. Er ikke noe jeg har lyst til å fortelle til alle og enhver.

Skrevet

Kjenner meg igjen jeg også. Er 24 og har drukket lite de siste 5-6 årene. Det kommer alltid til å være noen som kommer med slike kommentarer, men jeg tenker som så at dersom de ikke takler det så er det deres problem. Jeg er også svært utadvendt og har ikke noe problem med å underholde folk i edru tilstand. Ikke mitt problem om noen ikke liker at jeg ikke drikker (og kanskje ikke lenger vil kaste bort en hel helg på å være dårlig).. Har gjort det nok til å ikke gidde det mer :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Kjenner meg igjen i det der jeg og.

Bryr meg ikke så veldig mye om det, dessuten har det begynt å bedre seg litt nå. Tror de flerste rundt meg har blitt vant til at jeg drikker lite, sånn er det, og uansett hva de sier drikker jeg ikke noe mer enn det jeg har lyst på.

For jeg er også sånn som drikker lite. Av flere grunner - mye fordi jeg tåler alkohol dårlig, magen liker det ikke særlig, særlig ikke vin, og det er blant de får alkoholholdige tingene jeg faktisk synes er godt.

Jeg er også 25, og føler jeg på en måte har vokst fra rølpefyll - har hatt mine runder på fylla før for flere år tilbake jeg og, men nå synes jeg ikke det er noe gøy lenger og liker ikke å bli noe fullere enn at jeg bare er litt brisen, og (ikke minst) fortsatt kan våkne neste dag å føle meg i fin form.

Tror vi har en enorm drikkekultur i Norge - med et motto som "drikk til du stuper" - det sies jo hvertfall det at nedover i europa så nyter de alkohol, de drikker oftere men i små mengder og blir ikke dritfulle bestandig.

Hvis du tar deg en drink en vanlig hverdagskveld - er det fort noen som ser rart på deg, men hvis du bare

tar en drink en lørdagskveld er det også noen som ser rart på deg. Merkelig greie.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er rart at det er slik... men det er faktisk det. Nå er jeg selv en av de som gjerne drikker på fest. Og min venninne som drikker lite og sjelden, kjører ofte. Så da er hun populær å ha med seg, selvsagt :) Og hun er ofte den som holder ut lengst på fest, og storkoser seg edru, og er minst like sprudlende som oss andre.

Skjønner ikke hva som er problemet til andre, så lenge man koser seg på festen og er sosial og hyggelig. Om man drikker eller ikke. Det får bli ens eget valg!

Gjest Gjest
Skrevet

Det er nok helst fordi folk ikke liker å drite seg ut foran folk som faktisk ikke driter seg ut selv, og som i tillegg husker alt dagen derpå...

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det er nok helst fordi folk ikke liker å drite seg ut foran folk som faktisk ikke driter seg ut selv, og som i tillegg husker alt dagen derpå...

Så vi som ikke drikker skal måtte lide for andres dumme påfunn? Høres hyggelig ut. :roll:

Gjest RuskeSara
Skrevet

Det er noe jeg også ikke forstår. HVORFOR må man bli såååå full og drite seg så veldig ut hver gang man drikker? Jeg gjorde jo sjelden ting jeg ikke kunne stå for i etterkant i mine mer alkoholfylte perioder, selv om jeg var full som en sjømann. Men jeg ville jo uansett aldri dømt mine nærmeste venner for ting de gjør i fylla, men mindre det var veldig drøyt.

Jeg er egentlig veldig tykkhudet, og pleier sjelden å la andres kommentarer gå særlig inn på meg.

Men det som plager meg her, er ikke at det er "de andre" som kommenterer dette stadig vekk, det er mine nærmeste venner - den innerste sirkelen.

Det som er vanskelig for meg å forstå er at mine beste venner stadig vekk gir utrykk for at de liker meg bedre full. Men det er jo ikke det som MEG?!

Og det er heller ikke slik at dette er noe som blir kommentert uskyldig i en bi-setning, det blir laget en så enormt stor sak ut av. "Kan du ikke drikke i DAG heller?!! Ååå, så innmari kjedelig!".. men for meg er det jo ikke noe stort problem..

De vet jo også hvorfor jeg ikke drikker, det er jo ikke fordi jeg tar helt avstand fra det, men jeg KAN faktisk ikke..

Nå høres det jo ut som om jeg har helt elendige venner, men de er faktisk ganske fantastiske på mange andre måter.

Det er bare dette med det konstandte drikke maset som har blitt et problem..

Også jeg som trodde at jeg hadde en ganske festelig personlighet.. Jeg liker faktisk meg selv mye bedre som edru! så feil kan man ta..? :overrasket:

*RuskeSara*

Gjest Catwoman
Skrevet

Og de gangene jeg faktisk har vært drita selv, har jeg likevel husket alt dagen etterpå.

Skrevet

Jeg har heldigvis venner som ikke krever at jeg drikker. De spør heller ikke om jeg er gravid hvis jeg velger å ikke drikke på en sammenkomst. For dem er det helt naturlig å velge bort alkohol innimellom, jeg tror det har noe med å gjøre at vi alle er 28 og eldre og at vi etter hvert har lært oss å kjenne kroppen og tilhørende begrensninger. For min del er det bare snakk om å ikke ha det aldeles forjævlig dagen derpå, det samme tror jeg gjelder for en del av de andre også.

Gjest Gjest
Skrevet
Og de gangene jeg faktisk har vært drita selv, har jeg likevel husket alt dagen etterpå.

Det er jo litt med at hvis alle de andre har vært drita også, så er man ikke alene om å ha dummet seg ut.

Jeg er helt avholds, og har samme problemet med at folk maser på meg. Og jeg er 26 år. På universitetet er det faktisk enda verre drikkepress enn det var i verste ungdomsskolealderen.

Jeg har venner som ærlig sier at de føler seg ukomfortabel med å være veldig full sammen med edru mennesker, siden de som er edru faktisk ser hvor teit man blir av å være full, mens andre som er fulle ikke legger så mye merke til det, og faktisk er like teite selv så de kan bare holde godt kjeft.

Hvorfor man på død og liv er nødt til å drikke seg drita på en fest har jeg derimot større problemer med å skjønne. At det er gøy å bruke masse penger på å drite seg ut, og være syk dagen etterpå forstår jeg ikke helt.

Skrevet (endret)

Jeg synes at drikkepress er en uting, og at ingen skal måtte stå til rette for at de velger å ikke drikke eller drikke veldig lite i forhold til de andre. Slike valg skal respekteres.

Jeg tror allikevel jeg skjønner litt av tankegangen bak drikkepresset. Hvis man som eneste person i en forsamling ikke drikker, setter man seg selv utenfor det fellesskapet drikkingen innebærer. Det blir litt av det samme dersom man feks alltid blir sittende igjen på stranda mens de andre bader og har det gøy i vannet, eller om man alltid takker nei til kaker mens de andre sitter og koser seg.

Jeg tror at mange av de som maser om at andre skal drikke, gjør det ut fra et ønske om at alle skal være en del av det samme fellesskapet.

Endret av Zia
Skrevet

Man blir jo på en rar måte litt "uttafor" når man er den eneste som ikke drikker på fest.. Å være edru sammen med drita folk syns jeg er HELT forferdelig (ikke alle ,men enkelte slitsomme) Og når folk er fulle, blir de jo ENDA mer slitsomme med andre fulle folk!

De vil ha deg med for å 'slå ut håret med tenna i tapeten' med deg!

Det er jo egentlig bare positivt da.. Men skjønner hva du mener.

Jeg kan jo egentlig tenke meg det selv hvis venninna mi aldri drakk på fest, da hadde jeg antagelig snakket mer med andre fulle folk for å virke litt mindre fjollete, haha, selvom det har motsatt effekt;P

Gjest RuskeSara
Skrevet

Jeez.. så det er altså et problem for de andre at jeg ikke har like høy "fjåsefaktor" som dem? Det er ukomfortabelt å ha edru til stede når man drikker, fordi når man er full så er det helt greit å oppføre seg som en apekatt?

Jeg har da vært full på fest der andre har vært edru, og ALDRI hatt noe problem med det. Jeg står for det jeg sier og gjør -edru eller full.

Jeg får litt intrykk av enkelte her at man ikke har det gøy NOK uten å drikke alkohol, og derfor blir et problem for de andre..

I en alder av 25 år så burde man jo være sikker nok på seg selv til å kunne ha det gøy og slå seg løs, uten å bekymre seg om hva folk måtte synes om det - edru eller full.

*Rusk*

Skrevet
Jeez.. så det er altså et problem for de andre at jeg ikke har like høy "fjåsefaktor" som dem? Det er ukomfortabelt å ha edru til stede når man drikker, fordi når man er full så er det helt greit å oppføre seg som en apekatt?

Det kan sikkert være et moment hos noen. I tillegg kan det, som jeg sa i det forrige innlegget, bunne i et ønske om at alle skal tilhøre fellesskapet, og at man deler opplevelser. En tredje årsak til drikkepress og -mas kan komme av en generell intoleranse mot alle som velger annerledes - dette er noe f.eks. vegetarianere og frivillig barnløse også opplever. Enkelte tåler rett og slett ikke at andre ikke følger strømmen og gjør det "alle andre" gjør.

Igjen: Jeg synes det er uakseptabelt å kritisere andre for deres livsførsel og -valg så lenge disse ikke er til skade for verken dem selv eller andre.

Skrevet

Innmari dårlig at de maser på deg, ja, men av erfaring, så har de som er edru på fest en tendens til å bli festdempere. Beklager, men sånn er det.

Gjest RuskeSara
Skrevet
Innmari dårlig at de maser på deg, ja, men av erfaring, så har de som er edru på fest en tendens til å bli festdempere. Beklager, men sånn er det.

Og det er vel kanskje der skoen trykker.. Jeg har aldri vært en festbrems tidligere, og liker ikke å bli stemplet som det nå! I allefall ikke når jeg føler at jeg fester like hardt som alle de andre.. jeg ender bare ikke kvelden over do skåla, og så får jeg litt mer ut av søndagene mine :fnise:

Jeg trodde festbrems var noe man var i 16 års alderen, og at når man oppførte seg moderat i midten av 20-årene så var det et tegn på at man begynner å bli voksen.. Meg om det.

*Rusk*

Gjest Bellatrix
Skrevet
Og det er vel kanskje der skoen trykker.. Jeg har aldri vært en festbrems tidligere, og liker ikke å bli stemplet som det nå! I allefall ikke når jeg føler at jeg fester like hardt som alle de andre.. jeg ender bare ikke kvelden over do skåla, og så får jeg litt mer ut av søndagene mine :fnise:

Jeg trodde festbrems var noe man var i 16 års alderen, og at når man oppførte seg moderat i midten av 20-årene så var det et tegn på at man begynner å bli voksen.. Meg om det.

*Rusk*

Nei, du må jo skjønne det at når du drikker, så er du mye mer sosial enn de andre uansett. Om du synger karakoke, danser, flørter, forteller en grovis, ler av en grovis, synger og du bare har drukket et glass cola er du mye kjedeligere enn en som har drukket øl og sitter stille og glor i taket. Jeg mener selvsagt ikke dette, men det er det inntrykket jeg har at mange mener. Jeg forstår det ikke, og hvis folk skal ha meg til å drikke for å kunne være hyggelige med meg så finner jeg meg heller andre venner som tar meg for den jeg er.

I tenåringstiden opplevde jeg bare en gang å bli utsatt for drikkepress(ble nærmest kastet ut av en fest fordi jeg ikke drakk), men i studietiden var det langt oftere at jeg fikk høre at jeg måtte jo være sosial og ta meg en øl, selv om jeg lo av de samme vitsene som de andre, danset på det samme dansegulvet og sang de samme sangene. Det ble til at jeg ble mindre og mindre sammen med disse såkalt vennene mine, og fant meg ordentlige venner. Da var jeg helt avholdsmenneske, nå har jeg funnet venner som respekterer meg og som trives i mitt selskap selv om jeg bare drikker et glass vin i løpet av en kveld.

Skrevet

Sjøslagene blir det færre og færre av jo eldre jeg blir, men vi har da fortsatt våre kuler noen ganger i året (vennegjeng fra ca. 28 til 40), og jeg skjønner ikke hvorfor noen som er edru i det hele tatt gidder å være med. For her snakker vi patetisk-fylla. Og på den type kuler blir edru personer festbremser, i den forstand at de er fornuftige, har litt strengere grenser enn resten etc.

Oftere og oftere når vi nyter alkohol er det til maten eller for kos. Og da må gjerne folk drikke Farris for min del. Selv om jeg synes litt synd på de som ikke får oppleve den fantastiske kombinasjonen av et perfekt sammenstt måltid hvor vinen fremhever maten... ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er dårlig gjort å mase, men det er sikkert godt ment. De vil bare at du skal delta ordentlig på festen! Du er tydeligvis på kollisjonskurs med vennegjengen din når du mener at det er umodent å drikke seg drita. Du får bare godta det, eller finne deg nye venner med samme syn på drikking som deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...