Gå til innhold

Røyting

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Hei. Trenger noen tips på å bli kvitt røytinga... Det er helt grusomt, pelsen detter av.. Ja, vi har vært hos dyrlegen uten å få hjelp, og har ikke byttet for..

Hva kan man gjøre for å redusere håravfallet?? Det er en flat coated retriever.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Vi prøvde å bytte for i fjor sommer, det ble enda verre om mulig.. Tror ikke det hjelper med noen børste, pelsen detter bare av.. Den henger liksom ikke fast lenger..

Skrevet

Det er jo sesong for røyting nå, og noen hunder røyter mer enn andre. Lara røyter noe helt grusomt og blir nesten nakenhund to ganger i året. :P Jeg kan dra forsiktig i pelsen og ender opp med en stor pelsdott i hånden, så det er ganske ekstremt. Jeg pleier i røytesesongene å børste henne hver eneste dag med en karde (genial til hunder med lang pels og underull). Også dusjer jeg henne med en flassshampo slik at pelsen blir enda litt løsere. Det er bedre å bli kvitt alt så fort som mulig enn at hun går rundt å røyter i månedsvis. På 4-5 dager har jeg omtrent samlet en pose med pels. Hun er en liten Border Collie. Nå røyter hun ikke like mye lenger, men jeg må nok holde på i en liten uke til før jeg er kvitt all underullen.

Når det gjelder fôr så kan det jo hende at det hjelper å bytte.. Har hun dårlig pelskvalitet ellers (lite glans, flass osv..)? Hvis du tar med deg hunden din og går til en hundebutikk med godt utvalg i fôr så får du sikkert noen tips til fôrtype du kan bruke. :)

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Vi prøvde å bytte for i fjor sommer, det ble enda verre om mulig.. Tror ikke det hjelper med noen børste, pelsen detter bare av.. Den henger liksom ikke fast lenger..

Det er jo det som er meningen med børsten da, at den skal fjerne den løse pelsen ;) Må regne med litt arbeid, børste hunden daglig for å få bort den løse pelsen. Så slipper den komme av jevnlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...