Gå til innhold

Lunch på jobb, felles innkjøp

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_nolita_*
Skrevet

Hei.

Her jeg jobber så har vi sånn ordning med at alle handler inn lunch en uke hver, vi er 6 stk. Bare mannfok og meg. Jeg er svært småspist, mens de gafler innpå, så allerede der har jeg jo tapt. Men det er sånnsett greit.

Det som irriterer meg er at folk later til å mene at det er fritt frem for ettermiddagsmat ol, og det irritere meg så grenseløst. Jeg prøver å handle inn mesteparten på mandagen, slik at jeg bare supplemeterer med brød resten av uken. Hadde kjøpt ett brød + jucie med meg på jobb til i dag, og kommer til så og si tomt kjøleskap. Masse av det pålegget som jeg hadde spart (altså ikke dekket på meg i går) ol var åpnet og mer en halvspist. I tillegg klarer de ikke å lukke ting ordenlig så skinken er stygg i kantene ol. Er så utrolig irriterende, og kjenner at jeg er sikkelig sint. Jeg gidder da ikke bruke flere 1000 kr på en uke på mat til de. Luncj er greit, resten må man da søren meg greie å betale for selv. Kjenner at jeg kommeer til å dekke på i dag med det som er, også får de bare bli sure. Er jeg smålig`?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt jeg...

Syns det er rart at de ikke ser at de spiser mye mer enn deg og at det blir litt feil. Samboeren min og meg har felles matkonto, men han fører alltid over dobbelt så mye fordi han rett og slett spiser dobbelt så mye. ;P

Skrevet

I din situasjon ville jeg nok sagt at jeg ønsket å gå over til matpakke..

Gjest Gjest
Skrevet

Slike ordninger fungerer bare når alle bruker omtrent det samme. Jeg hadde gått over til å ta med min egen mat.

Det blir jo omtrent som om man etter et restaurantbesøk bare deler regningen på antall mennesker. Ikke særlig rettferdig for den som kun har spist en salat, når de andre har hatt forretter og dyre hovedretter og dessert i tillegg. Det bør kollegaene dine skjønne.

Skrevet

Jeg har foreslått matbakke, men det øsnker ikke de andre og jeg gidder ikke å krangle pga det. Det som irriterer meg mest er at de spiser på ettermiddagen også, slik at det går dobbelt med mat.

Men satte frem det lille med pålegg som var igjen, og sa bare at jeg hadde handlet lunch til hele uka i går, og når folk velger å spise på ettermiddagen så får de handle selv... Tror de tok poenget...

Men ja, skulle gjerne hatt med matpakke

Skrevet

Hvorfor har du foreslåt matpakke til de andre? Du kan jo bare ha det selv også får de fortsette ordningen med å betale for lunsj hver uke.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har foreslått matbakke, men det øsnker ikke de andre og jeg gidder ikke å krangle pga det. Det som irriterer meg mest er at de spiser på ettermiddagen også, slik at det går dobbelt med mat.

Men satte frem det lille med pålegg som var igjen, og sa bare at jeg hadde handlet lunch til hele uka i går, og når folk velger å spise på ettermiddagen så får de handle selv... Tror de tok poenget...

Men du kan jo ta med matpakke selv om de ikke har det? Og la være å kjøpe inn mat? Så kan de fortsette å handle inn felles lunsj som de spiser, mens du spiser den lunsjen du har med deg. De kan ikke tvinge deg til å handle inn mat. Det er ikke verre enn det, at du sier at du ikke kommer til å handle inn lenger, men ha med deg din egen mat, og så kan de andre ordne seg som de vil.

Gjest Gjest
Skrevet

Om du har med matpakke har vel ikke de noe med?

Gjest Gjest
Skrevet

Men kan du ikke bare gå over til matpakke? Det står jo fritt fram for de andre å fortsette med denne ordninga selv om du ikke vil være med! Hadde faktisk vært helt uaktuelt for meg å kjøpe inn lunsj til fem storspiste mannfolk hver sjette uke, det må jo bli en ekstremt stor ekstrautgift for deg?

Jeg skjønner at det kanskje føles smålig og ekkelt å si fra om at du ikke vil være med på ordningen mer, men det er sikkert fort glemt. Eventuelt kan du jo finne på en liten hvit løgn om at du vil ta med din egen matpakke fordi du vil legge om kostholdet litt/oppdaget allergi du må ta hensyn til/ofte har middagsrester til overs som ville vært greit å bruke til lusnj.

Skrevet

Jeg ville som de andre her bare "meldt meg ut av" ordningen, og begynt med matpakke selv istedenfor. Så kan de fortsette å handle inn på rundgang, siden den ordningen fungerer fint for dem.

Skrevet

Meld deg ut!!

De kan vel fortsette etergildet sitt uten deg.

Jeg hadde ikke vært i tvil!

Skrevet

Vi har "nesten" samme system. Vi er 4, jeg er eneste jente. Vi handler inn lunch på konto, deler regningen på 4 på slutten av måneden, og trekker det av lønna til hver enkelt. Herunder går også kaffe/te. Men vi spiser kun av denne maten til lunch, og selv om de andre mannfolka spiser mer enn meg er der i allefall hos oss ikke snakk om store summen... Vi har ganske std. mat, kneip med ost, sylteøy og salami.

Men i og med at dere er såpass få, må det da gå an og ta opp dette og finne en løsning?

Skrevet

Det går også ann å få frem at dere bare skal bruke et maksimum-beløp på mat i uka, slik blir utgiften alltid det samme. Da kan heller ingen si noe om det blir tomt for fort og du slipper å tenke på at du er nødt til å bruke mange tusen på mat til disse mennene.

I alle mine jobber har det vært en fast avgift til mat i mnd.

Eller matpakke da! Bare meld deg ut av ordningen som de andre over sier.

Skrevet

Slike ordninger har jeg prøvd på flere arbeidsplasser, og jeg har enda til gode å oppleve at det fungerer. :riste:

Meld deg ut av ordningen. Det har jeg gjort flere ganger. Ja, de andre blir sure og syns man er lite solidarisk, men det tar jeg spurtfart og driter sylytnt i - jeg er ikke interessert i å bruke masse ekstra penger på lunsj bare fordi jeg skal være solidarisk med resten.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke bare melder deg ut?

Gjest Gjest
Skrevet

Har et lignende system på jobb hos meg.

Vi er totalt fem stk, to damer og tre menn, de tre som jobber fulltid betaler 400 pr måned hver og vi to på deltid 250 hver pr. måned.

Er jeg som handler inn maten, handler litt hver dag, fungerer bra hos oss, mannfolka spiser jo såklart litt mer enn oss andre to, men ikke så mye at det plager meg...

Gjest ikke storspist heller
Skrevet

Støtter de andre her som har sagt at du enten bør melde deg ut og ta med egen matpakke, eller be om at det settes et maksbeløp pr uke til lunsjmat. Det får da være grenser hva du skal bidra med.

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...