Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lest om barn som føler seg som gutt eller jente som får en kjønnskifteopperasjon, blant annet så var det ei jente i Australia som nå snart skal få bli gutt. Hun er bare 12.

Det jeg lurer på er hvordan det blir med dusjing på skolen. Hva om en 15 år gammel gutt f.eks blir jente, vil han få lov å dusje i jentegarderoben? Har de like mye rett til det, de er jo på en måte blitt jente?

Hvordan hadde du reagert om du står å dusjer i en fellesdusj og du får vite at en av jentene (eller guttene om du er gutt) egentlig er det motsatte kjønn av det du er?

Vil du se på den personen som gutt eller jente?

Hvordan blir det egentlig med kjønnsorganer for de som skifter kjønn? Fungerer den sånn som den skal? Hvor bra får man til en kjønnskifteopperasjon i dag? Vil en gutt kunne bli 100% jente, altså i utseende og det som er utvendig (vet at de ikke får barn)?

Sikkert noen rare spørsmål for mange, men jeg lurer ofte på rare ting.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

Sorry trådstarter, men jeg kan ikke tro på det du skriver om du ikke gir en link til artikkelen der det står noe om dette!

Vedkommende du skriver er under 18 år.

Vis en link du så kan vi snakke sammen!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lest om barn som føler seg som gutt eller jente som får en kjønnskifteopperasjon, blant annet så var det ei jente i Australia som nå snart skal få bli gutt. Hun er bare 12.

Det jeg lurer på er hvordan det blir med dusjing på skolen. Hva om en 15 år gammel gutt f.eks blir jente, vil han få lov å dusje i jentegarderoben? Har de like mye rett til det, de er jo på en måte blitt jente?

Hvordan hadde du reagert om du står å dusjer i en fellesdusj og du får vite at en av jentene (eller guttene om du er gutt) egentlig er det motsatte kjønn av det du er?

Vil du se på den personen som gutt eller jente?

Hvordan blir det egentlig med kjønnsorganer for de som skifter kjønn? Fungerer den sånn som den skal? Hvor bra får man til en kjønnskifteopperasjon i dag? Vil en gutt kunne bli 100% jente, altså i utseende og det som er utvendig (vet at de ikke får barn)?

Sikkert noen rare spørsmål for mange, men jeg lurer ofte på rare ting.

Det er du selv som lurer forstår jeg!

Gå inn her og snakk med Hege du:)

http://www.transetreffet.net/

nyere enn den forige linken ;)

Skrevet

Hvis noen har fått en kjønnskifte operajon ville jeg nok ikke tenkt så mye over det hvis jeg sto i en fellesdusj sammen med den personen... Det er jo trossalt en grunn til at de har valgt å skifte kjønn og det er som regel for at de føler seg som det andre kjønnet...

Skrevet

Men det er helt idiotisk å starte noe sånt så tidlig. Det er jo ikke sikkert jenta ville ha følt seg som en gutt lengre når hun kom i puberteten.. Jeg kan ikke forstå at hun skal ha følt seg som en gutt siden hun var 4år.. hun er jo bare et barn! Kan ikke skjønne at de kan klare å føle sånne ting når de er så små..

Skrevet
Men det er helt idiotisk å starte noe sånt så tidlig. Det er jo ikke sikkert jenta ville ha følt seg som en gutt lengre når hun kom i puberteten.. Jeg kan ikke forstå at hun skal ha følt seg som en gutt siden hun var 4år.. hun er jo bare et barn! Kan ikke skjønne at de kan klare å føle sånne ting når de er så små..

Barn er ikke idioter uten identitetsfølelse.

Begynner man kjønnsskifte før barnet kommer i puberteten for alvor, har barnet en sjanse til å få kropp/hud/utseende som blir ganske naturtro for kjønnet de føler seg som. Skal en gutt bli jente, er det f.eks lurt å begynne før skjeggvekst, brede skuldre, stor høyde, kraftige hender, bredt kjeveparti osv er et faktum.

Det er ingen som lar en 12-åring skifte kjønn på impuls. Det ligger helt sikkert et stort arbeid bak å komme frem til den avgjørelsen, både hos barnet, foreldre, barneleger, spesialister på andrologi/gynekologi, plastikkirurger osv.

Dette er ikke ting som kan avgjøres av hva vi enkeltpersoner "forstår" og ikke forstår, når vi knapt har hørt om slike tilfeller.

Garderoben etter gymmen må være det minste problemet i en sånn sammenheng.

Gjest Gjest
Skrevet

Tuller du med meg nå? Personlig har jeg følt veldig klart hvilket kjønn jeg er så lenge jeg kan huske...

Skrevet (endret)

http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,2...811-661,00.html

Dette er den originale artikkelen.

Det er ikke sånn at hun skal opereres og bli mann nå. Fram til hun er 18 år får hun kun hormoner som utsetter/hindrer puberteten. Først da kan hun søke om å gå videre i prosessen med evt. testosteron-behandling for å få skjegg, dypere stemme osv, og videre operasjon. Behandlingen hun får nå er fullt reversibel og er for å gi familien et pusterom, da jenta har store problemer med tanken på å komme i puberteten som kvinne, og truer med selvmord. Psykiater, rådgiver, advokat og spesialister støtter henne.

Endret av Miros
Skrevet
Barn er ikke idioter uten identitetsfølelse.

Begynner man kjønnsskifte før barnet kommer i puberteten for alvor, har barnet en sjanse til å få kropp/hud/utseende som blir ganske naturtro for kjønnet de føler seg som. Skal en gutt bli jente, er det f.eks lurt å begynne før skjeggvekst, brede skuldre, stor høyde, kraftige hender, bredt kjeveparti osv er et faktum.

Det er ingen som lar en 12-åring skifte kjønn på impuls. Det ligger helt sikkert et stort arbeid bak å komme frem til den avgjørelsen, både hos barnet, foreldre, barneleger, spesialister på andrologi/gynekologi, plastikkirurger osv.

Dette er ikke ting som kan avgjøres av hva vi enkeltpersoner "forstår" og ikke forstår, når vi knapt har hørt om slike tilfeller.

Garderoben etter gymmen må være det minste problemet i en sånn sammenheng.

Jeg har da ikke sagt at de er idioter... Men jeg selv kan ikke huske mye fra jeg var bare 4år så jeg klarer ikke å forstå at hun kan ha vært så bevisst på seg selv da... Men det er jo bare jeg som ikke klarer å skjønne det i mitt hode :) Ikke dermed sagt at jeg snakker for alle andre :)

Tuller du med meg nå? Personlig har jeg følt veldig klart hvilket kjønn jeg er så lenge jeg kan huske...

Ja jeg vet jo bestandig hvilket kjønn jeg har vært jeg og, men jeg kan ikke skjønne at et barn på 4år skal være skråsikker på at e er født med feil kjønn...

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg ser ikke hva dusjing har med dette å gjøre (i så fall skulle det være et like stort problem med lesbiske som dusjer med kvinner). Og jeg syns det høres vel tidlig ut å kjønnsskifte en 12-åring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...