Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kjølvannet av bunad- og flaggdiskusjonene, så begynte jeg å tenke litt på dette med identitet i forhold til nasjon. Hva er det som gjør at mange finner det krenkende å se andre nasjoners flagg i barnetoget? Hvorfor blir enkelte provosert av dette, mens andre stiller seg likegyldige eller positive? Jeg tilhører sistnevnte gruppe, og etter diskusjonene på KG i går forsøkte jeg å lete litt i retzesjela for å se om jeg fant noe som kunne karakteriseres som nasjonalfølelse. En tilknytning til Norge som gikk utover det å være i besittelse av et norsk pass, og som vekket den mer emosjonelle delen av meg.

Jeg fant ingenting. Det gikk opp for meg at jeg aldri har følt meg norsk, i betydningen av å tilhøre en gruppe jeg føler samhørighet med. Det vil ikke si at jeg føler mer samhørighet med amerikanere, indere eller svensker, men at identiteten min som menneske ikke er knyttet til hvilket land jeg kommer fra. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært stolt over å være norsk, eller flau for den saks skyld. Kort sagt, det faktum at jeg er norsk trigger ikke det emosjonelle i meg. Det vekker verken glede, sorg, stolthet eller noe som helst annet. Mulig jeg finner noe hvis jeg leter litt mer, men selv i dag, på 17. mai, er nasjonalfølelsen temmelig fraværende.

Så er jeg nysgjerrig da; hva med dere? Hva vil det si å føle seg norsk? I hvilke situasjoner dukker nasjonalfølelsen opp? Hvor dypt forankret er den?

Ja, det var det jeg lurte på i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vel heller likegyldig til dette med nasjonalfølelse.

Bryr meg egentlig ikke så mye om hvem som har hvilket flagg o.l.

Er heller ikke så veldig interessert i kongelige og slike ting.

Jeg er rett og slett likegyldig jeg...

Skrevet

Jeg er nok ikke likegyldig når det gjelder dette. Men det betyr ikke at jeg reagerer negativt på at det ar andre flagg i 17-mai toget, eller at menesker fra en annen nasjon bærer bunad osv...

Men jeg synes det er fint å være norsk, jeg har det veldig bra i Norge, og jeg kommer til å være bosatt i Norge resten av livet. Men jeg føler meg ikke bedre enn andre folk av den grunn. Har nok ikke den STORE nasjonalføelsen i dag jeg heller, selv om det er 17-mai.

Skrevet

Nasjonalfølelse betyr at man har store følelser ovenfor sitt fedreland.

Jeg er glad jeg bor i Norge. Vi har frihet til å si og tenke hva vi mener.

Jeg blir rørt når jeg hører nasjonalsangen - når jeg ser det norske flagget vaier i vind. Når jeg ser kongefamilien står på ballkongen 17. mai. Jeg er for tradisjoner - for å ta vare på våre særegenheter.

Jeg er redd den likegyldigheten som er iferd med å ta overhånd. At alle tenker på "seg og sitt" - og ikke tenker på helheten. Jeg er motstander av at alle skal være like.

Så på TV her om dagen at svenskene "smiler i skjegget" av nordmenn som går på tur med ryggsekk på ryggen! Hva er mer herlig enn å ha med niste i ryggsekken og bevege seg ute i naturen? Bort fra stress og mas. Skal vi slutte å gå-på-tur-med-ryggsekk-på-ryggen bare fordi andre synes det er dumt?

Nei - jeg er imot EU. Jeg ønsker ikke å få "tredd nedover øra" bestemmelser fra Brussel om hvordan vi skal gjøre det her i Norge. Bare fordi det passer i Belgia så trenger det ikke å passe i Norge.

Hva med nedleggelser av fødeavdelinger???? Til store, upersonlige enheter. Folket protester mot det. Etter innføring av disse, hva-er-det-nå-det-heter-igjen, - ja disse nye helse-regionene. Helse Øst, Helse Sør osv........ Det som passer på et sykehus i Oslo - trenger ikke å passe på sjukstova i Volda.

Det jeg vil fram til med dette er: Vi må ta vare på de særegenheter som gjelder for lokalsamfunnet. Det er vel de fleste enige i. Jeg vil da trekke paralell til Norge som nasjon. Vi må vare på de særegenheter og den kulturen som er norsk.

Det bli vel ikke noe spennende om vi alle er like? Om alle i EU må gå i blå unformer fordi det er mest hensiksmessig.

NEI - jeg er glad i NORGE. Glad vår våre særegenheter - for "vår" måte å tenke på, for VÅR frihet.

Det betyr ikke at det ikke er lov å lære av andre.

JEG ER GLAD JEG ER NORSK JEG!

Gratulerer med dagen alle samenn! :kysse:

Skrevet

Jeg må si at jeg reagerer på andre nasjoners flagg i 17 mai-togene, og det er fordi denne dagen er en markering av da Norge ble en selvstendig stat! Jeg er på ingen mte rasistisk og har ingenting imot at andre bærer andre nasjonaldrakter, men andre nasjoners flagg synes jeg de bør legge igjen hjemme på norges nasjonaldag!!

Skrevet

Hei musemor, husk at skulle vi fulgt grunnloven måtte vi først jaget jøder ut av riket, deretter fratatt kvinner stemmeretten....

W

Skrevet

Er egentlig revnende likegyldig til alt dette.......

Er det egentlig såå mye å være stolt over med å være nordmann da, hvis man virkelig tenker etter?? :roll:

Joda, vi har fin natur og ikke krig og fred og sånn.... :lol:

Lillian

Skrevet

Musemor... eeh. forresten ble norge selvstendig i 1905, men slike detaljer bryr vi oss ikke om idag....

7 juni

Skrevet

Jeg er veldig glad jeg er født i Norge.

Utover det er jeg også veldig glad for at folk kan vifte med hvilket som helst flagg på Norges nasjonaldag uten at jeg føler at det vanærer nasjonaldagen.

Skrevet

Zita, sannsynligheten for at man skal bli født i norge tilsvarer at man kaster mynt elleve ganger på rad.....

Skrevet

Du må ikke være så bokstavelig Waco! :blunke: Det er uansett norges nasjonaldag og jeg synes det er en fin tradisjon. Tror ingen er interessert i å følge grunnloven slavisk, ting har forandret seg litt siden 1814.....

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg har stor nasjonalfølelse.

vet ikke hvorfor, kanskje fordi jeg har hatt 2 bestefedre som satt i fengsel under krigen og som rømte til Sverige påa ett eller annet jeg aldri fikk vite?

For meg betyr det rett og slett mye at vi har et flagg, et land, en sang.

Føler jeg kunne ofret mye hvis dette ble satt i fare.

Kanskej derfor mange av oss ikke forstår så mye, har følelser for dette? Vi har aldri sett konsekvensene av alternativet slik de som dør ut nå har...

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg må si at det ble vekket noen følelser i meg når jeg så flagget noen bar med seg i toget. De var ikke norske... "Måtte vi Kurdere få en slik frihetsdag å feire" sto det. Ja, vi feirer vår frihet. En frihet som nasjon (selv om vi forsvant inn i en unions-ting noen år da) En frihet ikke alle mennesker har. Det burde vi være langt mer takknemlig for enn vi er, kanskje?

Jeg har ikke noe problem med at utlendinger som bor i norge og "føler tilhørighet" har bunad. Synes det ser noe rart ut med svenske flagg i toget, men at den internasjonale skolen har flagg fra alle de nasjoner de har elever fra, det synes jeg er helt greit.

Men, jeg er stolt av å være norsk, stolt av Norge (noen ganger kan jeg nesten sjemmes av måten andre represtenterer vårt land, men det er en annen sak) Jeg ikler meg min bunad med stolthet, og feirer denne dagen, for jeg er norsk, og jeg er stolt av det!

Gjest Hilde
Skrevet

Jeg er stolt av å være norsk og er evig takknemlig for at jeg bor i et så godt og vakkert land som Norge. Imidlertid så gjør det ingenting om jeg så flagg fra bl.a. Brasil i barnetoget idag - det er bare koselig i mine øyne.

Snakket med en mann fra Australia idag - han var imponert over måten vi feiret vår nasjonaldag. Hvorfor skal vi ikke kunne glede oss og sammen være stolte over landet og tradisjonene våres ? Hvorfor er det så negativt i noens øyne å være stolte over landet vårt ? Forstår ikke helt det, jeg ... Min bestevenninne er født i latin-amerika - men hun elsker Norge og fikk norsk statsborgetskap for mange år siden - hvorfor skal vi ikke kunne glede oss mer over det flotte landet Norge er ?

Skrevet

Jeg er glad jeg bor i Norge. Vi har frihet til å si og tenke hva vi mener.

Nei - jeg er imot EU. Jeg ønsker ikke å få "tredd nedover øra" bestemmelser fra Brussel om hvordan vi skal gjøre det her i Norge. Bare fordi det passer i Belgia så trenger det ikke å passe i Norge.

Det jeg vil fram til med dette er: Vi må ta vare på de særegenheter som gjelder for lokalsamfunnet. Det er vel de fleste enige i. Jeg vil da trekke paralell til Norge som nasjon. Vi må vare på de særegenheter og den kulturen som er norsk.

Det bli vel ikke noe spennende om vi alle er like? Om alle i EU må gå i blå unformer fordi det er mest hensiksmessig.

NEI - jeg er glad i NORGE. Glad vår våre særegenheter - for "vår" måte å tenke på, for VÅR frihet.

Det betyr ikke at det ikke er lov å lære av andre.

Jeg er også glad for at jeg bor i et demokrati, men demokratiet er ikke en norsk oppfinnelse, mange andre land har samme styreform.

Er i likhet med deg imot EU, men av andre årsaker.

Hva legger du i norske særegenheter? Norsk måte å tenke på? Hva er fellestrekket i den norske tenkemåten, og gjelder dette majoriteten av nordmenn, ca halvparten eller bare enkelte?

Hvorfor skal vi ikke kunne glede oss og sammen være stolte over landet og tradisjonene våres ? Hvorfor er det så negativt i noens øyne å være stolte over landet vårt ?

Jeg har ikke uttalt meg om hvorvidt det er positivt eller negativt å være stolt over landet, jeg ser ikke på dette spørsmålet i forhold til rett eller galt. Det jeg lurer på er hva nasjonalfølelse egentlig er, og hvordan den skapes.

Jeg har stor nasjonalfølelse.

vet ikke hvorfor, kanskje fordi jeg har hatt 2 bestefedre som satt i fengsel under krigen og som rømte til Sverige påa ett eller annet jeg aldri fikk vite?

Høres egentlig logisk ut det der, Donpedro, må tenke litt mer på det aspektet.

Og joda, den nasjonalløse har da fått med seg endel i dag; barnetog, 17. mai frokost, folketog, iskrem og en fordømt hodepine. :wink:

Skrevet

Syns Norge er et fint land og bo i jeg - men jeg syns søren ikke det er perfekt likevel. I tillegg syns jeg vi begynner å bli like USA i høylytt prat om ytringsfrihet osv. Norge er vel verken bedre eller verre enn andre land. Vi har vært heldige og blitt et demokrati fordi der var ikke noen sinnsyke maktglade personer som klarte ta makten her i dette landet. I tillegg er vi så heldige at vi har masse oljeinntekter som gjør oss til et rikt land, men det er for at vi er heldige ikke for at vi er så gode. Og angående utenlandske flagg i 17 mai toget. Jeg tenker at de viser at de med sin utenlandske opprinnelse feirer Norge som sitt nye bosted eller slik. Det ville ikke falt meg inn at de hadde noen bakenforliggende mening som skulle være nedsettende til vårt land - da ville de vel for søren ikke marsja i 17 mai tog å hedret landet vårt eller?

Skrevet

Hvordan står det til med historiekunnskapene????

Her er grunnen til at vi feirer 17.mai :

Norge var i union med Danmark fra 1380. I 1814 avsto danskekongen Fredrik 6. Norge til svenskekongen. Christian Fredrik sammenkalte 112 representanter fra det sørlige Norge til å lage en norsk grunnlov. Denne samlingen på Eidsvoll Verk varte fra 12.april til 20.mai. Grunnloven ble undertegnet 17.mai, samme dag ble Christian Fredrik valgt til ny norsk konge. Denne unionen med Sverige varte i 91 år.

Gjest Brunhilde
Skrevet

Flott Retz! Jeg er glad det er flere "verdensborgere" enn meg her på KG - kanskje vi skal danne vårt eget forbund?

Nasjonalisme kan være både bra og dårlig - bra i den forstand at det fører til samhørighet, dårlig i den forstand at det fører til eksklusjon...

MEN - nå er nå engang jeg en av de som sier ja til et flerkulturellt samfunn - og hvis jeg nå ofre 17. mai for å oppnå det....ja, så er jeg villig til det!

Hmmm-kanskje jeg skal være glad at jeg kan være anonym etter et slikt utsagn! :briller:

Skrevet

Jeg må moderere meg, andre lands flagg var slett i hva som irriterte meg i borgertoget. Det var en del svenske, men det er hvert år en stor gjeng som reiser fra jamtland og harjedalen for å feire sin norske tilhørighet i trondheim på 17.mai, så de går med ett norsk og ett svensk flagg hver.

+ en del andre svenske. Politiet hadde en av de flotteste gruppene, med politifolk fra andre land tildels langtvekkifra som gikk med et skilt/lite flagg for å markere hvor de besøkende var fra. Det var veldig flott.

MEN så kom Fremskrittspartiet med egen fane og folk... :x

Jeg er helt imot at 17.mai skal brukes til politiske markeringer, til det har de 1.mai. Jeg trodde også at det er slik det er, men tok tydeligvis feil. Pføy. Jeg skal ikke klage mer på andre lands flagg i toget ivertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...