Gå til innhold

Bruke kondom,i et fast forhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hablahei_*
Skrevet

Jeg fikk herpes for et år tid siden. Nå er jeg i et fast forhold og han er blitt informert at jeg har det. :sukk:

Hva ville dere foretrukket å brukt,kondom eller ikke?

Herpes er jo smittsomt uansett om man ikke har utbrudd,så det er jo en sjangs for at han kan få det. Er jo ikke sikkert vi blir å vare livet ut :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg fikk herpes for et år tid siden. Nå er jeg i et fast forhold og han er blitt informert at jeg har det. :sukk:

Hva ville dere foretrukket å brukt,kondom eller ikke?

Herpes er jo smittsomt uansett om man ikke har utbrudd,så det er jo en sjangs for at han kan få det. Er jo ikke sikkert vi blir å vare livet ut :sjenert:

Definitivt kondom. Sorry, men sånn er det bare. Noen ting er jeg ikke interessert i å dele med kjæresten min.

Gjest Gjest
Skrevet

Kondom

men hva med den dagen man velger å prøve å få barn?

Skrevet

Du smitter partneren din ved seksuell kontakt når du har utbrudd, men ikke ellers, så jeg hadde ikke brukt kondom hele tiden med en fast partner.

Jeg hadde brukt kondom om jeg hadde utbrudd og ellers vært påpasselig med å kjenne på kroppens signaler om et evt utbrudd skulle være i startfasen.

Forøvrig har 85 % av befolkningen herpesviruset latent i kroppen og får utbrudd forårsaket av stress, hormonendringer osv.

Gjest Alabama
Skrevet
Du smitter partneren din ved seksuell kontakt når du har utbrudd, men ikke ellers, så jeg hadde ikke brukt kondom hele tiden med en fast partner.

Dette stemmer ikke. Tror du folk ville hatt sex med noen med herpesutbrudd? Eller at noen med utbrudd hadde klart å ha sex?

Herpes kan smitte selv om du ikke har utbrudd, og det er trolig derfor så mange har viruset latent i kroppen uten å vite det.

Skrevet
Dette stemmer ikke. Tror du folk ville hatt sex med noen med herpesutbrudd? Eller at noen med utbrudd hadde klart å ha sex?

Herpes kan smitte selv om du ikke har utbrudd, og det er trolig derfor så mange har viruset latent i kroppen uten å vite det.

Nope Alabama.. Det smitter kun ved utbrudd!! Helt sikker..

Akkurat som ved munn herpes, som kun smitter ved utbrudd

Hepatitt smitter uansett, men det er et annet virus..

TS, ta en prat med legen..

Skrevet

Det som gjør at så mange jenter får det, er at utbruddene ikke er like tydelige hos gutter..

(har det ikke selv, men har venner som har hatt det)

Dessuten, noen får bare herpes utbrudd en eller to ganger, til tross for at de er smittet...

Gjest Alabama
Skrevet (endret)
Nope Alabama.. Det smitter kun ved utbrudd!! Helt sikker..

Akkurat som ved munn herpes, som kun smitter ved utbrudd

Hepatitt smitter uansett, men det er et annet virus..

TS, ta en prat med legen..

"Smittefaren er størst når man har utbrudd, men smitte utenom utbrudd forekommer ofte, spesielt ved HSV2. Det er derfor mulig å overføre smitten uten at den smitteførende er klar over dette. Kondom beskytter mot smitte. "

Kilde: Pasienthåndboka

"Både herpes type 1 og type 2 smitter via væske i blemmer og sår, men smitte kan også overføres når det ikke er synlige tegn på herpes. Viruset kommer inn i kroppen gjennom slimhinne eller gjennom små sprekker i huden.

Genital herpes av type 1 kan man få via munnsex. Genital herpes av type 2 er vanligst, og de fleste blir smittet ved samleie. Man kan ha blitt smittet flere år før det første utbruddet av herpes viser seg. Det vanligste er at man smittes av en person som har få eller ingen symptomer og ikke vet at han/hun har herpes. "

Kilde: Olafia.no

Endret av Alabama
Skrevet
"Smittefaren er størst når man har utbrudd, men smitte utenom utbrudd forekommer ofte, spesielt ved HSV2. Det er derfor mulig å overføre smitten uten at den smitteførende er klar over dette. Kondom beskytter mot smitte. "

Kilde: Pasienthåndboka

"Både herpes type 1 og type 2 smitter via væske i blemmer og sår, men smitte kan også overføres når det ikke er synlige tegn på herpes. Viruset kommer inn i kroppen gjennom slimhinne eller gjennom små sprekker i huden.

Genital herpes av type 1 kan man få via munnsex. Genital herpes av type 2 er vanligst, og de fleste blir smittet ved samleie. Man kan ha blitt smittet flere år før det første utbruddet av herpes viser seg. Det vanligste er at man smittes av en person som har få eller ingen symptomer og ikke vet at han/hun har herpes. "

Kilde: Olafia.no

Jeg skal da stole mere på deg enn venners erfaring ja..

:)

Likevel synes jeg partneren din da må vurdere om han ønsker å ta den risikoen likevel.. For det er også godt mulig at ingen av dere får utbrudd igjen.. Og smitten er noe man fint kan leve med. Man dør ikke av herpes, men det er helt klart noe jævelskap!

Skrevet

Likevel synes jeg partneren din da må vurdere om han ønsker å ta den risikoen likevel.. For det er også godt mulig at ingen av dere får utbrudd igjen.. Og smitten er noe man fint kan leve med. Man dør ikke av herpes, men det er helt klart noe jævelskap!

Jeg hadde helt klart stolt mer på Olafia-klinikken og Pasienthåndboka, enn venner, i dette tilfellet!

Gjest Alabama
Skrevet (endret)

Jeg synes du burde stole på kilder fremfor venner, ja! Med mindre vennene dine sitter på revolusjonerende forskning om herpes!

Jeg er ikke TS. Kjærsten min har herpes han også.

Endret av Alabama
Skrevet

Men vil dere ha tatt sjangnsen uansett, som sagt man dør ikke av herpes og kroppen blir immun mot det etterhvert. Jeg tenker mest på div plager som kan komme med, viruset i seg selv er greit,men hvis han skulle få utbrudd så kan det jo være jæævli ubehalig nedentil, det er det jeg tenker på.

Spør bare,fordi jeg føler å bruke kondom kan minske lyst og er noe konotete, selv om det vil være ansvarlig ovenfor han å bruke det,selv om det kan smitte med gummien på:P

Gjest Alabama
Skrevet
Men vil dere ha tatt sjangnsen uansett, som sagt man dør ikke av herpes og kroppen blir immun mot det etterhvert. Jeg tenker mest på div plager som kan komme med, viruset i seg selv er greit,men hvis han skulle få utbrudd så kan det jo være jæævli ubehalig nedentil, det er det jeg tenker på.

Spør bare,fordi jeg føler å bruke kondom kan minske lyst og er noe konotete, selv om det vil være ansvarlig ovenfor han å bruke det,selv om det kan smitte med gummien på:P

Uff, er glad jeg slipper den bekymringa..

Hva sier han om det? Hvis du har fortalt det?

Det kan jo uansett smitte med kondom. Jeg hadde nemlig sår nesten oppe på venusberget, og huden der dekkes jo ikke av kondomet...

Skrevet

Hadde brukt kondom når du har utbrudd vartfall.

Skal vist være liten sjans for å smitte noen når man ikke har det. Sjansen finnes jo der, men er veldig liten. Kan ikke si at man er garantert å ikke bli smittet når man ikke har utbrudd, men altså en liten sjanse. Venninnen min har herpes og vært sammen med samme mann i 7 år, han har enda ikke blitt smittet og de bruker ikke kondom når hun ikke har utbrudd.

Gjest Gjest_Hablahei_*
Skrevet
Uff, er glad jeg slipper den bekymringa..

Hva sier han om det? Hvis du har fortalt det?

Det kan jo uansett smitte med kondom. Jeg hadde nemlig sår nesten oppe på venusberget, og huden der dekkes jo ikke av kondomet...

Hehe...ja. Nei han er jo roligheten selv,så jeg vet ikke helt hvordan han stiller seg til det. Har ikke fått prata når det gjelder akkurat hvor forsiktig vi skal være, men som du sier,det kan nå smitte uansett. Og det er jo ikke sikkert han vil merke noen symptomer.

Og jeg blir IKKE å ha det når jeg har utbrudd..for det ville vært helt jævlig..om de blir sånn som de første!

Gjest Gjest_Tiny_*
Skrevet

Som mange har nevnt smitter herpes ved utbrudd, men kan forekomme uten utbrudd. Har selv munnherpes (får det ikke på leppen, men på tungen). Jeg sier alltid i fra til samboer når jeg har utbrudd, slik at man kan ta sine forhåndsregler. Pluss mine utbrudd var verre når jeg var yngre, nå forsvinner de jerne i løpet av 2dager :D Det er ikke falig, bare ubekvemt. Det er dsverre mange myter rundt herpes som gjør at man blir uglesett om man forsøker å være åpen rundt det. Selvfølgelig vil jeg ikke la noen drikke av brusen min når jeg har utbrudd!! De bør jo være glad!

SÅ, som resten her anbefaler jeg kondom under utbruddene. Vær åpen og ærlig med hverandre, si i fra når en har utbrudd - forstett helst med kondom noen dager etter antatt "utbrudd over".

PS: Jeg har aldri opplevd at noen har blitt smittet når jeg ikke har hatt utbrudd! Og, som noen nevnte her har de aller fleste viruset i kroppen fra barnsben.. Barn spiser på leker, deler mat, deler smukk, drikker av samme brus, sutter på samme klubben ect ect ect. Tenker da på munnherpes selvfølgelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...