Gå til innhold

KAOS I WORD- stiler og autoformat uten kontroll. !!!!!!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Donna

Hjelp!!! Sitter her og skal hjelpe en med å redigere en oppgave - og her er det et kaos av automatiske stiler som ikke skal være der - og innrykk i teksten i hytt og pine der det skal være nummerering .......Vedkommende har ikke peiling og aner ikke hvordan dette har skjedd ...og jeg forstår nå ikke hvordan dette skal fjærnes.

Programmet er word 2000

Kan man nullstille disse innstillingene? Jeg har merket teksten og endret all skriften til riktig størrelse - men nummermarkeringen er et kaos. Når jeg prøver å bruke delete elelr back space eller enter for å endre så hopper det rundt uten kontroll og ikke slik jeg ville med trykkingen. Jeg hadde nok fått det til om jeg hadde gjort det selv - men nå er det kaos her - og jeg står fast .

Noen som kan hjelpe meg på nasjonaldagen våres?? Må få gjort dette så kjapt som mulig nemlig .

Krise i heimen ... :-?

Og til slutt - gratulerer med dagen alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg...

og jeg har engelsk Word 2000, så det er ikke så lett å finn frem.

Hva om du lager et nytt dokument, klipper ut og limer inn teksten

Kanskje et avsnitt om gangen?

Instillingene kan du jo endre.. hos meg ligger disse under "format", men jeg er usikker på hva det heter i den norske versjonen.

Innrykk ligger hos meg under Format og Paragraph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Velg "Format", deretter "Styles and formatting". Da kommer det opp en liten oversikt til høyre i skjermen. Mest sannsynlig ligger det en rekke stiler som du ikke benytter. Disse kan du bare slette ved å høyreklikke -> delete.

Deretter bør du gå gjennom alle overskrifter. Bruk de forhåndsdefinerte stilene (Heading 1, 2, 3.. osv) eller lag egne stiler.

Tips: Lag hurtigtaster på stilene! Da kan du bare plassere markeren på en setning, trykke f.eks ctrl+1 så blir det automatisk Heading 1.

Håper dette hjelper litt på vei. Det blir mye klarere etterhvert dersom du bruker dette konsekvent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest virgo ikke logget på

Problemet et at den som har skrevet oppgaven har levert den fra seg - og så har noen redigert og de ahr brukt disse stilene - laget egne stiler og innrykk. Sikkert praktisk og enkelt om man er vant med det - men hun som skriver oppgaven har ikke peiling på slikt. Hun har nøyd seg med å endre en og en overskrift med størrelse og skrifttype og plassering hver gang .mye mer arbeid - men hun har kontrollen. Nå er jo teksten innstillt på at ulike steder i teksten er ulike typer- og prøver vi da å skrive vanlig tekst et sted hvor det er innstillt at det skal være innrykk - så får vi ikke laget vanlig tekst.

Så alle stilene burde blitt tatt bort slik at testen stod helt enkel rett og og ned og klart til redigering på den tungevindte og amatørmesige måte hun pleier- men som hun synes er helt ok.

Men nå går det jo ikke. Teksten er på 18 sider så det er ikke å begynne på nytt heller .... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ekspert da. Men går det ikke å trykke autoformat? Jeg trodde at da ville den bli lagret som et normal dokument og at du da ville fått bedre kontroll? Ellers er der jo et alternativ som heter disposisjonsvisning - den helt til høyre der vhor du stiller visningern nederst i venstre hjørne. På disposisjonsvisningen vil der komme tegn der hvor der er lagt inn maler - og da kan du fjerne disse tegnene for innrykk osv.

Men jeg ville først prøvd å formatere til generellt dokument, da tror jeg du ville funnet ut av ting... Prøvde nettopp det på et dokument jeg hadde selv her, og det så ut som det da fikset seg til normal oppsett eller noe slikt. Vanlige overksifter osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hadde jeg vært deg, ville jeg tatt meg tid til å gå over hele dokumentet. Hvis det er en skoleoppgave, burde den ikke leveres slik du beskriver uansett...

Det tar ikke så lang tid hvis du bare merker de ulike tekstområdene/overskriftene og velger "styles and formatting" slik jeg beskrev i forrige innlegg. Da kan du jo det til senere også?

Problemet er vel at dersom hun laster dokumentet inn på sin maskin igjen, vil alle dine stiler på overskrevet. Mao: avtal hva dere gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...