Sun Mei Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Jeg skal være fadder for min nevø Men jeg lurer på hvordan det foregår. Er faddere med frem til døpefonten? Noe annet? Hva gir man som fadder og tante til dåpsbarnet i gave?
Skravla Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Jeg skal være fadder for min nevø Men jeg lurer på hvordan det foregår. Er faddere med frem til døpefonten? Noe annet? Hva gir man som fadder og tante til dåpsbarnet i gave? Gratulerer som fadder. De gangene jeg har vært fadder så har alle faddere vært med opp til døpefonten ja. Det er egentlig veldig greit i kirken i dag for presten loser menigheten gjennom liturgien. Ikke noe problem å vite når du skal bli med opp. Noen ganger er det også reservert benk til faddere, men som regel er det bare å sette seg på en av de forreste benkene. Hvis du skal være gudmor, så er du gjerne igjen i sakristiet sammen med foreldre og dåpsbarn og dere kommer da inn i egen prosesjon. Det er reservert plass på første benk til dåpsbarnet. Men det skal sies at det er 7 år siden jeg var fadder sist, men jeg tror ikke det er så stor forskjell.
Lille Ballerina Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Gratulerer! :-D Fadderene er med opp til døpefonten (iallefall i de ørten dåpene jeg har vært i), og man hjelper kanskje til med å ta av luen til dåpsbarnet, tørke hodet, tenne lys eller lese et passende vers fra bibelen under sermonien. Veldig fint og stemningsfult. MEN om feks du ikke vil lese en tekst, kanskje pga angst for å stå foran mange mennesker, er det ingen som kan "tvinge" deg til det bare pga at du er fadder. Jeg har bestilt barnestoler til mine fadderbarn med navn, lengde, vekt, tidspunkt for fødsel og en personlig hilsen til dåpsbarnet. Her er link: http://www.tusserogtroll.no/ Kjempe god service, og knallfine produkter. Alle ble veldig glade for stolene, og de blir mye brukt :smile:
Tusenfryd Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Hvem som går inn i prosesjon - om det i det hele tatt er prosesjon inn i kirken - det avhenger av presten, kirken, antall dåpsbarn, foreldre etc. Hos oss gikk vi foreldre inn i prosesjonen sammen med fire andre dåpsbarn med familier - aner ikke om det var faddere eller bare foreldre. Vi hadde med faddere opp til døpefonten, hun ene fadderen tok av luen, mens jeg som bor bar inn i prosesjon og holdt ved døpefonten. Dette passet best for oss og de vi hadde rundt oss. De andre familiene gjorde det muligens annerledes. Det var ingen "sivile" som leste noe om helst. Det hadde det kanskje vært rom for om det kun var ett barn - som fx i bryllup, men det har jeg aldri opplevd i dåp. Uansett - snakk med foreldrene. Når de har vært til dåpssamtale så har de sikkert fått med en liten pamflett el fra kirken som er info til faddere, det fikk vi. Eller annen informasjon. Gudmor/gudfar er artig at folk bruker og kaller det, men siden vi ikek har vært katolikker i dette landet siden reformajson en i 1548 (eller deromkring) blir det kun en familiær greie som ikke har noe som helst med den norske kirke å gjøre - som likestiller alle. Hva gjelder gave så fikk vårt barn fra faddere konto med penger, en av De store hvite, et sølvkrus etc. Det er ingen fasit for hva en fadder skal gi.
Sun Mei Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2008 Takk for svar Jeg får nok svar på hva som er min rolle akkurat under dåpshandlingen. Jeg var bare litt nysgjerrig. Når det gjelder gave så aner jeg virklig ikke. Jeg tenkte en av de store hvite eller designbarnebstikk og/eller penger på konto...
Gjest Raptuza Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Eg har gitt illustrert barnebibel til dåpsbarnet som faddergåve, med personleg helsing i kalligrafi inni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå