Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

De siste månedene har jeg levd på ca. 1000 kalorier om dagen, og jeg har dermed gått ned endel kilo. De siste par ukene har jeg spist litt mer (ikke mye, bare litt), for å prøve å opparbeide forbrenningen igjen. Dette har resultert i at jeg har lagt på meg flere kilo bare på to uker!! Vil jeg aldri kunne spise normalt igjen uten å gå opp i vekt? Hva skal jeg gjøre? =(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trener du da?1000 kcal om dagen er veldig lite.

Ikke rart om kroppen går på sparebluss.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg trener gjennomsnittlig tre ganger i uka (jogging + mage og rygg). Men hvordan skal jeg få opp forbrenningen igjen? Dette er svært viktig for meg..

Skrevet

Dette avhenger jo i stor grad av hva slags type mat du spiser mer av. Er det karbohydrater, proteiner eller fett? Jeg ville satset på å øke inntaket av proteiner først, og sett hvordan vekten da ble. Om dette går greit kan du prøve å følge på med fett og litt karb.

Proteiner er det som tar lengst tid for kroppen og omdanne til energi, mens karbohydrater er det som omdannes raskest.

Men det er viktig at dette gjøres sakte, og ikke for mye om gangen. Du kan jo forsøke å øke matinntaket ditt med 10 % (altså 100 kalorier) i en ukes tid, og se hvordan det barker i vei.

Noe må du uansett regne med å gå opp, det for det meste snakk om veske som samler seg, og mere mat som blir liggende i tarmene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg opplevde nylig det samme som trådstarter. Jeg lå på ca 500 til 1000 kcal i flere år (men var aldri undervektig faktisk, siden jeg hadde perioder med vill fråtsing i usunn, fet mat), og resultatet ble at forbrenningen min er helt grusomt lav! :(

Det jeg har gjort er å droppe alt som heter slanking og kaloritelling. Fokuserer nå kun på å spise meg skikkelig mett flere ganger om dagen. Ja, man går opp i vekt, men når man endelig får opp forbrenningen igjen (jeg regner med at det tar en stund når man har sultet seg i lang tid) kan man til gjengjeld gå NED i vekt igjen på en mer varig og sunn måte. :)

Spis masse, spesielt proteiner. Og tren styrke! Når man sulter seg forsvinner nemlig musklene (og dermed synker forbrenningen på denne måten også). Jo mer muskler, jo høyere forbrenning :D

Gjest Gjest
Skrevet

Er du sikker på at det ikke er tarminnhold eller vann som er årsaken?

Gjest Gjest
Skrevet

Du sier ikke hvor mye du veier og om du er mann eller kvinne.

Men jeg kan uansett konkludere med at ditt inntak er EKSTREMT LITE! Det er på grensen til helsefarlig, og det vil forbause meg om ikke du føler deg sliten både psykisk og fysisk. Når man skal gå ned i vekt, bør du ikke ligge på noe mer enn 500 kcal i kaloriunderskudd. Ellers går kroppen på sparemodus, og forbrenningen stopper opp.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg ville oppsøkt en ernæringsfysiolog. Det er ikke bare bare å sulte seg i månedsvis og så begynne å spise mer. Kroppen din vil jobbe veldig hardt for å legge på seg når du har vist den at det nylig har vært sultkatastrofe på gang...

Gjest Gjest
Skrevet

men hvor mye kaloriunderskudd kan man max ligge på for å ikke komme i en slik situasjon, men få en treeeg og fin vektnedgang? (selv om det er kjedelig :gjeiper: )

Gjest Gjest
Skrevet
De siste månedene har jeg levd på ca. 1000 kalorier om dagen, og jeg har dermed gått ned endel kilo. De siste par ukene har jeg spist litt mer (ikke mye, bare litt), for å prøve å opparbeide forbrenningen igjen. Dette har resultert i at jeg har lagt på meg flere kilo bare på to uker!! Vil jeg aldri kunne spise normalt igjen uten å gå opp i vekt? Hva skal jeg gjøre? =(

Ødelagt forbrenning er noe stort TULL og en dårlig unnskyldning for å forsette en anorektisk livsstil.

Gjest Gjest
Skrevet
Ødelagt forbrenning er noe stort TULL og en dårlig unnskyldning for å forsette en anorektisk livsstil.

hahaha "ødelagt forbrenning et stort tull"? da følger du ikke så veldig mye med hvertfall.. spiser man for lite bremser forbrenningen og den er vanskelig å få opp igjen.. sånn er det.. dessverre ..

Skrevet
hahaha "ødelagt forbrenning et stort tull"? da følger du ikke så veldig mye med hvertfall.. spiser man for lite bremser forbrenningen og den er vanskelig å få opp igjen.. sånn er det.. dessverre ..

NEI det er faktisk noe stort tull. Men klart det passer å kunne skylde på det når man trenger en unnskyldning for å holde anoreksien ved like.

Jeg hadde anoreksi i flere år, hadde en BMI på 15. Så jeg spiste ikke mye, men det tok faktisk kun 2 uker og en vektoppgang på 2 kg før kroppen begynte å bruke opp alt den fikk.

Spiser nå nærmest helt vanlig og 5-4 ganger så mye som den gang, men brenner alt jeg spiser.

Men det er klart lenge leve den usunne kulturen her inne!

Hilsen x-anorektiker.

Gjest Gjest
Skrevet
NEI det er faktisk noe stort tull. Men klart det passer å kunne skylde på det når man trenger en unnskyldning for å holde anoreksien ved like.

Jeg hadde anoreksi i flere år, hadde en BMI på 15. Så jeg spiste ikke mye, men det tok faktisk kun 2 uker og en vektoppgang på 2 kg før kroppen begynte å bruke opp alt den fikk.

Spiser nå nærmest helt vanlig og 5-4 ganger så mye som den gang, men brenner alt jeg spiser.

Men det er klart lenge leve den usunne kulturen her inne!

Hilsen x-anorektiker.

jeg skjønner ikke hva du mener jeg.. det er jo ødelagt forbrenning som er noe av årsaken til at man IKKE må spise for lite.. det betyr jo: ikke sult deg, ikke vær anorektisk.. hvordan i all verden får du det til å bli en usunn kultur?

Gjest Gjest
Skrevet

dessuten om forbrenning blir ødelagt eller ikke kommer jo også an på alder.. er du ung, trenger ikke en rask vektnedgang å bety så mye, men når du blir eldre derimot.. OG folk er forskjellige så klart, men dette er det generelle fakta..

Gjest Gjest
Skrevet
jeg skjønner ikke hva du mener jeg.. det er jo ødelagt forbrenning som er noe av årsaken til at man IKKE må spise for lite.. det betyr jo: ikke sult deg, ikke vær anorektisk.. hvordan i all verden får du det til å bli en usunn kultur?

Vel argumentene i noen av innleggene her er at om man først har "ødelagt" forbrenningen (noe som faktisk ikke er mulig dersom man ikke har skjoldbruskkjertel problemer) så må man fortsette å spise minimalt resten av livet! Kjekt om man trenger en "unnskyldning".

Med det er noe stort TULL og en meget usunn tankegang.

Gjest Gjest
Skrevet
dessuten om forbrenning blir ødelagt eller ikke kommer jo også an på alder.. er du ung, trenger ikke en rask vektnedgang å bety så mye, men når du blir eldre derimot.. OG folk er forskjellige så klart, men dette er det generelle fakta..

:skratte:

forbrenningen blir aldri ødelagt. Man kan havne på midlertidig sparebluss men så snart man begynner å spise nærliggende normalt så er forbrenningen faktisk i full gang igjen.

Mange sliter med vekten på grunn av jojo-slanking. Da sulter man seg en kort periode, kroppen går rett på sparebluss på grunn av den bråe overgangen. Deretter overspiser man før kroppen før kroppen rekker å komme tilbake til normal forbrenning. Men dette er ikke det samme som at forbrenningen er ødelagt. Forbrenningen er tilbake på normalen etter kort tid. Overspiser man så legger man på seg, unasett og særlig om man først har fått kroppen til å kjøre på sparebluss.

Gjest Gjest
Skrevet
Vel argumentene i noen av innleggene her er at om man først har "ødelagt" forbrenningen (noe som faktisk ikke er mulig dersom man ikke har skjoldbruskkjertel problemer) så må man fortsette å spise minimalt resten av livet! Kjekt om man trenger en "unnskyldning".

Med det er noe stort TULL og en meget usunn tankegang.

Nå forstår jeg tankegangen din, men ser ingen oppfordringer til dette da... er jo bare en beskjed til folk om at sulting er en dårlig ide, og at hvis man vil gå ned må man spise nok etvt. trene mer.. men folk kan jo oppfatte ting på ulikt vis..

Gjest Gjest
Skrevet
Nå forstår jeg tankegangen din, men ser ingen oppfordringer til dette da... er jo bare en beskjed til folk om at sulting er en dårlig ide, og at hvis man vil gå ned må man spise nok etvt. trene mer.. men folk kan jo oppfatte ting på ulikt vis..

se her:

+ TS som mener at forbrenningen er ødelagt for resten av livet.

Gjest Gjest
Skrevet
:skratte:

forbrenningen blir aldri ødelagt. Man kan havne på midlertidig sparebluss men så snart man begynner å spise nærliggende normalt så er forbrenningen faktisk i full gang igjen.

Mange sliter med vekten på grunn av jojo-slanking. Da sulter man seg en kort periode, kroppen går rett på sparebluss på grunn av den bråe overgangen. Deretter overspiser man før kroppen før kroppen rekker å komme tilbake til normal forbrenning. Men dette er ikke det samme som at forbrenningen er ødelagt. Forbrenningen er tilbake på normalen etter kort tid. Overspiser man så legger man på seg, unasett og særlig om man først har fått kroppen til å kjøre på sparebluss.

Jeg mente at forbrenningen er "ødelagt" når man forsetter å spise så lite, og man må legge på seg (ofte ner enn man tok av) for å få normal forbreiining igjen.. derfor blir man faktisk tykkere og tykkere av slike slankekurer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...