Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Vi er en barnefamilie som ønsker oss en katt, lurer på om vi kanskje sakl velge en rasekatt da vi vil være litt mer sikre på "hva vi får" mtp lynne etc. Katten må være barnevennlig og tåle å være ute også. Er det noen av dere som har erfaring med en rase som vi ønsker oss, og tips om linker på nettet vi kan lese før vi bestemmer oss??
Gjest Gjest_Helle_* Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 Vi er en barnefamilie som ønsker oss en katt, lurer på om vi kanskje sakl velge en rasekatt da vi vil være litt mer sikre på "hva vi får" mtp lynne etc. Katten må være barnevennlig og tåle å være ute også. Er det noen av dere som har erfaring med en rase som vi ønsker oss, og tips om linker på nettet vi kan lese før vi bestemmer oss?? Har hørt mye pent om ragdoll fra en venninne. Vet om en side som handler om rasekatter, du kan kanskje lese litt der: www.rasekatter.no.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har også hørt mye fint om ragdoll, men de bør etter, hva jeg har forstått ikke være ute alene, fordi de er så bedagelige av natur. De kan fort for eksempel legge seg midt i gata og ikke gidde/forstå at de faktisk må flytte seg hvis det kommer en bil eller andre farlige ting. Høres skummelt ut.
Gjest Gjest_Birma_* Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 (endret) Norsk Skogskatt eller Main Coon - robuste katter med relativt godt lynne (velg en seriøs oppdretter som gjerne har barn selv). Disse to rasene er ganske like og mange ser ikke forskjell på dem, men Main Coon har som regel litt mer pels og har dusker på ørene og er ofte noe større enn Norsk Skogskatt. http://bp1.blogger.com/_N7koeJqS0pM/RnQIVK.../maine-coon.jpg http://www.dyreweb.no/ny/images/norsk%20skogkatt.jpg Den øverste er en Main Coon, den nederste er en Norsk Skogskatt Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod. Endret 27. mai 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 Hva med å dra på en katteutstilling og kikke? Der kan man se mange ulike raser, og snakke med deres eiere. Du finner en oversikt over hvor og når det arrangeres katteutstillinger her: Katteutstillinger i Norge
Gjest Puzi Skrevet 29. mai 2008 #6 Skrevet 29. mai 2008 Jeg kan varmt anbefale ragdollen! Jeg har selv to stk, og skjønnere katter skal man lete lenge etter!
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #7 Skrevet 30. mai 2008 Anbefaler deg er huskatt (gatemix) De fleste huskatter er lettere å ha med å gjøre enn en rasekatt! En huskatt blir heller ikke så fort syk som en rasekatt! Skaff deg en huskatt du, det anbefaler jeg! Fra katteeier til 3 puser:)
Gjest Gjest_Hei_* Skrevet 30. mai 2008 #8 Skrevet 30. mai 2008 Anbefaler deg er huskatt (gatemix) De fleste huskatter er lettere å ha med å gjøre enn en rasekatt! En huskatt blir heller ikke så fort syk som en rasekatt! Skaff deg en huskatt du, det anbefaler jeg! Fra katteeier til 3 puser:) Enig, og de er gratis og i hopetall og bare venter på å få komme hjem til noen som kan bli glad i dem :rødme: Skaffer du deg katt, så skaff en hjemløs kattepus
Gjest Bølle Skrevet 30. mai 2008 #9 Skrevet 30. mai 2008 Jeg har 2 rasekatter og 2 huskatter. Rasekattene har aldri vært syke, mens huskattene feiler noe rett som det er. Tror vel egentlig ikke denne diskusjonen handlet om dette, men jeg blir mektig provosert når noen kommer med slike påstander. Om en katt er syk eller ei kommer ikke an på rasen, men på hva siom ligger i genene på katten og hva den er blitt utsatt for. Å si at rasekatter er sykere enn huskatter blir feil. Du som påstår dette, kan du komme med konkrete bevis på dette?? (Min tanke er i såfall at folk som eier rasekatter er flinkere til å oppsøke veterinær når katten feiler noe enn de som "bare" har huskatter. Det har vi jo sett flere eksempler på her på forumet) Å senke huskattens status ved å si at den er gratis, er også fy. Man betaler tilogmed for rotter og mus, hvorfor ikke ta betalt for en katt????? Ja, det er sant at man kan ta til seg en hjemløs huskatt, men når TS allerede har kjøpt en katt fra DB og den desverre ikke fungerte sammen med familien, skjønner jeg godt at hun vurderer en forutsigbar rasekatt. Da vet man iallefall omtrent hva man kan forvente seg! Sorry, off topic...
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #10 Skrevet 30. mai 2008 Jeg har 2 rasekatter og 2 huskatter. Rasekattene har aldri vært syke, mens huskattene feiler noe rett som det er. Tror vel egentlig ikke denne diskusjonen handlet om dette, men jeg blir mektig provosert når noen kommer med slike påstander. Det er greit at du blir provosert, men for å si det sånn så kan jeg også bli provosert av det du skriver men velger å være den voksne som ikke blir det! Det du beskriver kan være veldig tilfeldig og dersom jeg hevder det motsatte av det du skriver så kan det også være helt tilfeldig! Spørr NRR så får du nok svaret på hvem katter som er mest utsatt for sykdommer - RASEKATT eller HUSKATT!
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 30. mai 2008 #12 Skrevet 30. mai 2008 Rasekatter er mer disponert for å få enkelte sykdommer som "følger med" deres rase. http://debatt.sol.no/node/7456941
Gjest Lille la Skrevet 30. mai 2008 #13 Skrevet 30. mai 2008 Ulemper med rasekatter er jo ofte denne... Hva skal jeg si? "Ensidige" avlen, noe som ofte fører til sykdommer og plager hos kattene. Men det skal være sagt at de fleste oppdrettere er nøye med å velge ut friske dyr som skal styrke rasens helse og gemytt. Hvis jeg skal påpeke en ting til sier jeg prisene, det blir jo fort noen tusenlapper Men hvis man virkelig er seriøs og opptatt av å opprettholde rasekatters status er man selvfølgelig villig til å betale en slik sum, mener nå jeg! Alle katter burde koste så mye, også huskatter. Men der har man nok en laaang vei å gå, dessverre. Fordeler med huskatter. Jeg har jo huskatt selv, og jeg har sett mange forskjellige huskatter, og de er jo noe helt for seg selv. Som oftst er de veldig sunne også, men man skal aldri skjære alle over en kam! Huskatter kan komme fra hvor som helst, mangfoldet er så utrolig stort, så man har aldri noen garanti! Men på grunn av denne avlen finner man mange individer med god helse også. Huskatter finnes i alle mulige farger og fasonger. Dermed varierer jo gemyttet noe veldig også da, noe som kan føre til ulemper siden du aldri helt vet hva du får. Det er vanskelig å finne seriøse huskatt-avlere (vel, under disse omstendigheten vi har i dag mener jeg det er useriøst å avle på huskatter uansett) som gir god oppfølging. Da tenker jeg både på i ettertid av omplasseringen, men også praktiske ting som helseattest, ID-merking, vaksiner osv. Men huskatter kan være verdens beste, det kan jeg skrive under på!
Gjest Lille la Skrevet 30. mai 2008 #14 Skrevet 30. mai 2008 Skaff deg en huskatt du - det er mange som trenger et hjem som ellers desverre vil bli avlivet eller leve et liv på egenhånd i sult og kulde.
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 30. mai 2008 #15 Skrevet 30. mai 2008 Ta en titt på denne siden du trådstarter Kanskje den gir deg litt råd og veiledning. http://www.finnsnesdyreklinikk.no/stories/...R_JEG_VELGE.htm
la Flaca Skrevet 30. mai 2008 #16 Skrevet 30. mai 2008 Anbefaler deg er huskatt (gatemix) De fleste huskatter er lettere å ha med å gjøre enn en rasekatt! En huskatt blir heller ikke så fort syk som en rasekatt! Skaff deg en huskatt du, det anbefaler jeg! Fra katteeier til 3 puser:) Du, grunnen til at man velger rasekatt er at gemyttet er atskillig mer forutsigbart. Skulle bare mangle. Hvis du mener at rasekatter krever mer og henger på eieren sin som et slips så er ikke det tilfellet. Men de bør selvfølgelig få lov til å gå ut på lik linje med blandinger. Ellers blir katter som regel frustrert, rase eller ikke. Når det gjelder sykdom hos rasekatter så er det liten tvil om at mange linjer sliter med det. Særlig UVI kan bli et problem, i motsetning til blandingskatter som sjelden er plaget med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå