Gjest Lillebøll Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Er det vanlig med nugatti på brødskiven når barnet er 8 mnd? Er det ikke melk og sånt i det som barnet ikke skal ha?
tingeling Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Er det vanlig med nugatti på brødskiven når barnet er 8 mnd? Er det ikke melk og sånt i det som barnet ikke skal ha? Nei, det er ikke vanlig såvidt jeg vet. Vet ikke hvor ille det er ift melk, men ville vært mer bekymret ift sukkermengden og det å lære et så lite barn at det er slik pålegg smaker. Kan bli vanskelig å innføre leverpostei da... 1
absinthia Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Ja, deter bare tull å venne barna til slike ting. Jeg har holdt Nugatti og lignende hemmelig så lenge jeg fikk det til og det har funket. Ofte vil ungene bare ha nugatti når de først har begynt, fordi barn naturlig trekkes til sukkerholdige ting. Det blir rett og slett som et slags dop.
Gjest Lillebøll Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Så det er sukkeret som er verst da? Men melk da?
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 innholdsfortegnelse Ingrediensene er oppgitt slik at det det er mest av er først. Nugatti inneholder altså primært sukker og fett. Ikke akkurat sunt for en baby, vil jeg tro, det er i hvert fall ikke sunt for voksne . I tillegg er vel både nøtter og melkeprodukter ting man skal introdusere seinere og gradvis av hensyn til allergier og intoleranser.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Som en annen her svarte, så holder jeg også unødvendige sukkerholdige ting "hemmelig" så lenge som mulig. Jeg ser ingen grunn til å lære barn å like godteri/sjokolade/sukker før de ber om sånne ting selv. Og en baby på 8 mnd har sikkert ikke spurt om å få nugatti på brødskiva. Jeg tror det er litt misforstått kjærlighet fra foreldrenes side. Man vil så gjerne la barna ta del i alt det som er godt i livet, inkludert god mat. Og så tror vi automatisk at barna kun nyter maten dersom de får det VI liker best...
Gjest Lillebøll Skrevet 26. mai 2008 #7 Skrevet 26. mai 2008 Mulig jeg spør dumt, men har for store barn til å huske dette. Når kan barn spise nøtter og melk?
absinthia Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 Så det er sukkeret som er verst da? Men melk da? Litt melk som f.eks vaffelkaker er ikke like ille som å drikke det hver dag. Som et eksempel kan jeg jo nevne at da min eldste sønn ble født, var normen at de kunne begynne å drikke kumelk når de var 6 mnd. De har kommet på bedre tanker etterhvert som man har fått mer kunnskap mot intoleranse om melk. Alle disse tingene står i spedbarnsboka som du sikkert fikk fra helsestasjonen eller på sykehuset da barnet ble født. Bare hold deg til det som står der, så har du ihvertfall ditt på det tørre angående kosthold.
Gjest Lillebøll Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Alle disse tingene står i spedbarnsboka som du sikkert fikk fra helsestasjonen eller på sykehuset da barnet ble født. Bare hold deg til det som står der, så har du ihvertfall ditt på det tørre angående kosthold. Mine barn er store. Bare jeg som stusset litt på matvanene til en annen liten
LilleKylling Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 Er det virkelig noen som gir ungene sine nugatti når de er 8 mnd gamle? :klø: Det høres veldig merkelig ut i mine ører..... Hva er vitsen med å lære småbarn at mat skal smake som godteri? Det eneste tilfellet jeg kan forstå det er hvis man har kronisk syke barn som ikke vil spise. Ellers er det forkastelig synes jeg.
Gjest *Mim* Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 Ingen baby ber om Nugatti. Totalt unødvendig å innføre for et lite barn, synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #12 Skrevet 26. mai 2008 Så lenge man ikke bruker hele boksen på brødskiva så ville jeg ikke bekymret meg for sukkermengden da man vanligvis smører et tynt lag på. Nøtter er sunt, men man kan være alergisk mot det så derfor bør man vente lengst mulig. Bortsett fra melka så er ikke nugatti direkte usunt heller. Men jeg ville ikke gitt nugatti til 8 mnd gammel unge.
Tusenfryd Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 Kjenner jeg blir litt oppgitt, samtidig som nysgjerrig - hvordan i all væla kommer man i det hele tatt på å gi slikt til små barn?
Furstina Skrevet 27. mai 2008 #14 Skrevet 27. mai 2008 Nötter rekommenderas inte att ges till barn under 3 år, helst inte under 4 heller om jag minns rätt. Mjölkprodukter kan de börja äta i liten skala vid året ungefär, det är mest magen som inte är van. Vår Lillasyster var känslig och skrek på natten när hon hade fått för mycket mjölk på dagen. Det gick bra med smör och lite fil eller yoghurt men inte att dricka mjölk. I dag är hon 1½ år och nu går det bra. Nougatti ser jag inte vitsen med att servera på brödskiva över huvudtaget men jag vet att jag är sär och extrem där. jag tycker inte att nougatti är annat än godis och möjligen kan serveras på ett kex till kaffe och saft vid sällskap. Inte till mat
LilleKylling Skrevet 27. mai 2008 #15 Skrevet 27. mai 2008 Kjenner jeg blir litt oppgitt, samtidig som nysgjerrig - hvordan i all væla kommer man i det hele tatt på å gi slikt til små barn? Enig i dette....
Umuriel Skrevet 27. mai 2008 #16 Skrevet 27. mai 2008 Jeg syns faktisk det er forkastelig å proppe små babyer med saft, softis, sjokoladepålegg og annet. Med tanke på hva en nugattiskive gjør med blodsukkeret til en voksen på 80 kg, så kan man bare tenke seg til hva som skjer i kroppen til en liten på 8-10 kg.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #17 Skrevet 27. mai 2008 Bortsett fra melka så er ikke nugatti direkte usunt heller. Men jeg ville ikke gitt nugatti til 8 mnd gammel unge. Jeg ville vel heller sagt at bortsett fra sukkeret, fettet (som antagelig er herdet (?) palmeolje og dessuten i store mengder), melka og nøttene (ovenfor en baby), samt kanskje emulgatoren og aromastoffene, er ikke Nugatti direkte usunt Nøtter er sunt for større folk enn babyer, men jeg kan tenke meg en lang rekke betydelig sunnere måte å innta nøttene på. Et pålegg med så mye sukker er usunt, og selv om man smører tynt blir det omtrent som å strø sukker eller sirup på skiva. Godt, ja, og jeg tror ikke det er skadelig om man spiser det en sjelden gang, men det hører nok med under usunne varer.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #18 Skrevet 27. mai 2008 Jeg ville vel heller sagt at bortsett fra sukkeret, fettet (som antagelig er herdet (?) palmeolje og dessuten i store mengder), melka og nøttene (ovenfor en baby), samt kanskje emulgatoren og aromastoffene, er ikke Nugatti direkte usunt Nøtter er sunt for større folk enn babyer, men jeg kan tenke meg en lang rekke betydelig sunnere måte å innta nøttene på. Et pålegg med så mye sukker er usunt, og selv om man smører tynt blir det omtrent som å strø sukker eller sirup på skiva. Godt, ja, og jeg tror ikke det er skadelig om man spiser det en sjelden gang, men det hører nok med under usunne varer. Du har nok rett i det meste der, ja. Men sukkerinnholde i nugatti er ikke mye, mulig en del kanske, men uansett så tar man ikke mye på brødskiva. Melk er heller ikke sunt (slik de fleste tror), men det også er heller ikke mye i nugatti vil jeg tro, og i tilegg så har man jo ikke hele boksen på brødskiva. Den kan jo vare i noen uker, kanskje måneder også for mange.
Sol79 Skrevet 27. mai 2008 #19 Skrevet 27. mai 2008 Jeg syns faktisk det er forkastelig å proppe små babyer med saft, softis, sjokoladepålegg og annet. Med tanke på hva en nugattiskive gjør med blodsukkeret til en voksen på 80 kg, så kan man bare tenke seg til hva som skjer i kroppen til en liten på 8-10 kg. Og hva gjør nugatti med blodsukkeret mitt?
Umuriel Skrevet 27. mai 2008 #20 Skrevet 27. mai 2008 Og hva gjør nugatti med blodsukkeret mitt? Det samme som alt annet som inneholder mye sukker gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå