Gjest Lillebøll Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 I følge melispakken lager man glasur av 2 dl melis og 1 ss vann. Jeg måtte bruke 4 ss på 2 dl. Uansett når jeg skal lage glasur og følger oppskriften blir det for lite vann. Hva gjør jeg galt? Skal vannet være varmt, kaldt?
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Bruker du måleskje? Vanlige spiseskjeer er enten for store (suppeskjeer?) eller små, en ss = 15 ml. Ellers er jeg ikke så dreven på glasur, men vannet bør vel være kaldt, ellers løser en større mengde sukker/melis seg opp og du får mer flytende glasur enn når temperaturen er lav.
Brunhilde Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Jeg bruker vann fra springen når jeg lager glasur, men igjen, jeg slumper og jeg vet egentlig ikke hvor mye jeg bruker av verken det ene eller det andre, jeg bare blander til det ser greit ut.
Gjest Lillebøll Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Jeg bruker vann fra springen når jeg lager glasur, men igjen, jeg slumper og jeg vet egentlig ikke hvor mye jeg bruker av verken det ene eller det andre, jeg bare blander til det ser greit ut. Ja det er jo det det ender opp med. Men til deg over. Jeg bruker bare de sjeene jeg har i skuffen. Så det er 15 ml de mener da med en ss?
Malama Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 Jeg lager stort sett også på slump, men skal du først bruke mål når du baker er det måleskjeer som teller. Skjeene i skuffen er ubrulelige, skaff et knippe med måleskjeer i ulike tørrelser, så løser mye se. Og ja, i måleskje-sammenheng er en ss 15 ml og en ts er 5 ml. Og en ting er sikkert, mine spiseskjeer er ikke tre ganger så store som mine t-skjeer, men jeg tror ikke min t-skjeer heller er helt sånn i måleskjestørrelse (dessverre er t-skjea blitt borte fra måleskjeknippet mitt, tror jeg skal kjøpe et nytt jeg, for det er irriterende å "gjette" på 1 ts bakepulver når jeg lager kake...
Pia Sava Skrevet 29. mai 2008 #6 Skrevet 29. mai 2008 De skjeene vi har i skuffen, og bruker til daglig, er nok som oftest mindre enn måleskjeene ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå