Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Er vanlig hvist man har forholdsvis liten inntekt, men heller ikke så mye gjeld men alikevel for mye til at man klarer å betale det i løpet av få år. Jeg har fått annbefalt nemelig om å søke på gjeldssanering. Er det noen her som har erfaring med slike ting?
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Ingen her som kjenner noen? Har eller har hatt det seiv eller?
vilja Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Jeg er bekjent med to som er på gjeldssannering. Tror de måtte møte opp på sosialen, og at man gikk gjennom regninger etc, og at sosialen satte opp hvor mye de kunne bruke på mat etc. At man får en sum og forholde seg til pr mnd. Ikke helt sikker. Tror gjelden blir slettet etter 5 år om det er noe igjen. Staten betaler ut gjelda. Tror ikke man får lån eller får abonement på telefon/strøm/tvkanaler etc. Ingen vil leie ut til noen som ikke er betalingsdyktig. Alle vil ha penga sine:)
Suzzy25 Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Man skal ha ganske så langvarige og store gjeldsproblemer for å få gjeldsanering. og man kan bruke det en gang her i livet. Så hvis man er av den rotete typen så ville jeg nok spart den til evnt senere,man vet aldri hva som skjer:)
Gjest antigartner Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen din. Gjeldsrådgiveren kan gi deg råd og veiledning om hvilke rettigheter du har og hva slags ordninger som passer for din situasjon. Rådgiveren kan også hjelpe deg i kommunikasjon med banken, med å få samlet flere lån i ett (hvis du har flere smålån) og forhandle om forskjellige nedbetalingsordninger. Vær på vakt mot "kommersielle" gjeldsrådgivere, som ofte bare er ute etter å selge forskjellige låneprodukter. Dette kan passe for noen, men ikke alle.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 Vil ikke få strøm, og plass å bo? For noe tull. Klart du får et strømabnm. selv om du har gjeldssanering. Søk om dette til Namsmann, så får du komme dit på et møte for å legge frem til økonomiske situasjon. Provoserer meg at folk som ikke har peiling svarer i hytt og pine, og skremmer mer enn de gjør nytte for seg. Det kommer an på hvor stor gjelden din er når det gjelder ant. år, det er ikke sikkert at du vil trenge så mye som 5. Greit å rydde opp en gang for alle Hør med namsmann, få et møte, og lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Er det noen her som har vært i kontakt med kommunale økonomiske rådgivere og som er misfornøyd? Alle har ikke like god kompetanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå