Gjest Lillebøll Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Hmm..jeg har lyst å bake noe, men jeg aner ikke hva. Kjeks kanskje? Noen som har noen enkle oppskrifter.
Brunhilde Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Kjeks er kjedelig, syns jeg, men deilige, ferske skillingsboller derimot... Har jeg oppskrift? Nei, for jeg er en slumper, men godt er det!
Gjest Lillebøll Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Det har jeg oppskrift på en plass.. *lete*
Gjest *Mim* Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Vafler? Krydderkake? Rundstykker til kveldsmat? Sjokoladekake?
Brunhilde Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 INGREDIENSER: 50 gr. gjær 150 gr. smør/margarin 1/2 liter melk 1/2 ts salt 90 gr. sukker 1 1/2 ts. kardemomme 750 gr. hvetemel Fyll: 200 gr. smør 200 gr. brunt sukker kanel til å drysse på Smøret smuldres i melet. Gjær røres ut i lunken melk. Kardemomme, salt og sukker røres i melet. Rør inn melken til slutt. Eltes godt og heves til dobbel størrelse. Fyll: Smør og sukker røres sammen. Deigen kjveles ut til ett rektangel og fyllet smøres på. Dryss med kanel og rull smmen fra lengderetningen Skjær i skiver som legges i smurte papirformer. Heves godt og stekes i ca 10 min. v. 230 grader. Dette er omtrent den oppskriften jeg bruker. De blir sabla gode!
Gjest *Mim* Skrevet 26. mai 2008 #7 Skrevet 26. mai 2008 De så gode ut, Brunhilde! Havrekjeks er jo også supergodt. Husk bare å lage dobbel porsjon, så man kan spise opp halve deigen.
Gjest Lillebøll Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 Mange gode ideer her, bokmerker tråder til senere og jeg
Agurk Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Oreokake Dette er den beste oppskriften synes jeg: Bunn: 350 g Oreo sjokoladekjeks 150 g usaltet smør, smeltet Fyll: 400 g kremost naturell 3 dl fløte 200 g hvit sjokolade, smeltet 110 g sukker 1 ts vaniljesukker eller essens 2 plater gelatin smeltet mørk sjokolade til pynt Slik gjør du: Kle en liten langpanne (18 x 25cm) med plastfilm. Kjør 250 g av kjeksen til fine smuler i en hurtigmikser. Tilsett smeltet smør og bland det godt sammen. Trykk kjeksblandingen jevnt utover bunnen av langpannen. Sett bunnen til avkjøling i kjøleskapet i minimum 30 minutter. Bløt geltinplatene i kaldt vann. Bland kremost, fløte, sukker og vaniljesukker i en bolle og visp det sammen til en glatt og myk krem. Løs opp gelatinen i litt varmt vann og rør den inn i ostekremen sammen med smeltet hvit sjokolade Grovhakk resten av kjeksen og vend det inn i ostekremen. Hell det hele over kjeksbunnen og la kaken stå i kjøleskapet natten over. Pynt med smeltet mørk sjokolade før servering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå