Gå til innhold

CeNedras dagbok ting

CeNedra

Anbefalte innlegg

Da folket tok makten fra kongen.

Det var en gang en konge. Han het kong God. Navnet hadde han fått fordi han var godt likt av folk i landet og de var veldig glad i ham. Han var rettferdig og klok og holdt fred med landene rundt. På slottet var det andre kloke menn og kvinner han kunne spørre om råd i vanskelige saker. Det eneste leie var at kongen bare hadde én sønn. Denne sønnen var både sint og slem. Derfor håpet folket at kong God ville leve riktig lenge.

Det var stor sorg i landet den dagen kongen døde. Som skikken var, ble sønnen ny konge. De kalte han kong Hardhaus. Kong Hardhaus var like urettferdig og krigersk som faren hadde vært klok og mild. Han jaget alle de gamle rådgiveren til faren fra slottet. De som kom i stedet, var like maktsyke som kongen selv. Kongen og hans hoff levde i sus og dus, mens vanlige folk sultet. De måtte betale nesten alt de hadde i skatt til kongen. Alle unge menn ble sendt i krigen, og mange kom aldri tilbake. "Det blir nok bedre", sa mange, "bare lilleprinsen blir konge."

Men det ble ikke bedre, ikke med lilleprinsen som konge, og heller ikke med kongen etter ham, eller kongen etter ham igjen. Til slutt visste ikke folket hva det skulle gjøre. Lovene ble forandret hver gang det kom en ny konge på tronen. Ingen visste ordentlig hva som var rett og hva som var galt. Ble det begått forbrytelser, var det ikke alltid den som hadde gjort det, som ble satt i fengsel og straffet. Sa noen kongen imot, var veien til galgen kort.

Folk ble eller hvert både fortvilte og sinte. "Vi må få en lov," hvisket de til hverandre. "En lov som gjelder uansett hvilen konge som sitter på tronen," sa de. Som sagt så gjort. De laget en lov som de kalte Grunnloven. Den skulle gjelde for alle i landet, også kongen. Kongen syntes det var en dårlig idé, man han torde ikke nekte folket Grunnloven.

Nå ble folket modigere. "Vi vil at arbeidsfolk skal ha mer og si," sa noen. De torde snakke litt høyere for nå hadde de jo Grunnloven. "Og bøndene," sa en annen "det er vi som sørger for maten." "Også kjøpemennene," sa en tredje, "det er jo vi som styrer med pengene." Så dannet de partier. De kalte dem Kjøpmannspartiet, Arbeidernes Parti og Bondepartiet. Også kristenfolket ville ha sitt eget parti og kalte det Parti for moral og kristendom. Partiene trengte et sted de kunne møtes for å diskutere med hverandre. "Vi møtes til ting slik som vikingene gjorde i gamle dager," foreslo én. "Men fordi vi er så mange, kaller vi det Storting."

Så ville folk ha stemmerett for å vise hvem de holdt med. "Ja, men bare de rike," sa noen. "I hvert fall ikke kvinner," sa andre. "De forstår seg ikke på styr og stell." Men etter noen år fikk fattige og rike, kvinner og menn lov til å stemme når det var valg.

"Nå har vi bare ett problem igjen," sa folket. "Kongen velger så mange rare rådgivere. Noen er flinke, men mange tør ikke si meningen sin. De er redde for å få sparken. Har noen en god idé for hvordan vi løser det?" De tenkte og tenkte. Til slutt fant de ut at de ville undersøke hva de gjorde i andre land. Som sagt så gjort. De reiste langt og lengre enn langt. De fant ut at konger i andre land måtte velge sine rådgiver blant kvinnene og mennene på stortinget. Det bestemte de at kongen deres også skulle gjøre. Ikke nok med det, han måtte velge kvinner og menn fra de partiene som hadde fått flest stemmer. I stedet for å kalle det kongens råd, kalte de det regjering.

Nå hadde ikke kongen så mye makt igjen. Det var kvinnen og mennene på Stortinget som bestemte, og de var valgt av folket. Men kongen fikk fortsette å bo på slottet, og er han ikke død, så lever han ennå. Og snipp, snapp, snute, så er eventyret om hvordan folket tok makten fra kongen ute.

Dette eventyret kan virke overfladisk og kan lett gi en feilvinkling på hvordan demokratiet ble innført i Norge. Men det er et utgangspunkt som setter elevene inn i et forholdsvis vanskelig tema, og etter min erfaring engasjerer det. Det er selvfølgelig viktig med et mer helhetlig bilde av prosessen. Man kan sammenliken likheter og ulikheter med det som egentlig skjedde. Hovedmålet er at elevene skal forstå prinsippet for demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

javel?

takk for bursdagshilsenen care...

også takk for den lille demokratihilsen/evetyr snutten........

mulig den skulle et annet steds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Si meg *streng* har du bursdag uten å si ifra :fy:

HURRA OG GRATULERER MED DAGEN :heiajente:

Har tilfeldigvis med meg masse lakris (må dele med care da) og en hel haug med Utropstegn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :wink: :D

Hvordan er livet i Trondheim? det er så lenge siden jeg har vært der... Eksisterer Dali enda? Enn 9 muser? klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliten. etter jobb. vil slappe av. se hjernedød tv....mååååååå.... rei... reise

meg...... henge..... opp våte...klær......

mååååå....... legge... saaaaammen..... alle tørka.......rene.... klæææær.....

faktisk ligger det klær på hele sofaen som må legges sammen.. mon tro om de har vondt av å bli kasta sammen i skapet usortert og sånt...

men da får jeg antageligvis svi imorgen når jeg skal finne matchende sokker.

æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og opp!!

=)

Gratulerer med dagen på litt etterskudd! Håper du fikk noe fint som du kan glede deg over i lang tid -> hva med denne :klem2: :kyss: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååååå koselige smileys fra deg Anefugia er en av de beste presangene jeg noensinne kunne fått:)

men fikk også en simpsons dvd box. Så står litt i tvil om den aller aller beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn. oppstanden. det er søndag. jeg spiser cornflakes etter en times Simpsons dvd.

i går tok kjærsten min med ut på middag og etterpå så vi overraskelsesfilmen på kinoens dag. moro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. nå har jeg lest i akkurat 1 time og 44 minutt. Er ikke det nok?

Usj det er ikke det. Jeg vet det. Og dessuten skal jeg på kino klokken 4.

Så nå må jeg lese igjen. lese lese lese lese og lese. og lese og lese og lese. Og skrive et bittelite dikt. Siden jeg ble så inspirert. Usj kom ikke på noen brae rim,jaja man taver vad man haver.

Dagens Poetiske Hjørne

Kill Bill er du Snill.

Er det virkelig det du vil?

Ja,plis plis plis Kill Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett Kill Bill.*digge Kill Bill*

Som var sååååååå bra *digge Kill Bill* at jeg er hjernevaska.*digge Kill Bill*

Tenker kun på Kill Bill. *digge Kill Bill* Lurer tilogmed på om jeg skal se den en gang *digge Kill Bill* til for å døyve ventetiden *digge Kill Bill* på Kill Bill volume 2. *digge Kill Bill*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag skal jeg:

Henge opp noen klær, slik at de ikke råtner i vaskemaskinen

Vaske noen klær sånn at jeg slipper å snart låne sambos sokker som er altfooooor store.

Muligens om jeg orker; legge sammen noen klær slik at det går ann å bruke sofaen til å sitte i

Handle mat slik at jeg har valget mellom mer enn mangotil frokost imorgen tidlig.

Lese ferdig to kapitler, et som snart er ferdig og et som jeg må påbegynne

Jobbe i 6,5 timer sånn at jeg får penger til å leve hyggelig.

Legge ut noe bilder på en nettside jeg administrer før dens gjester blir irritert da jeg har lovet å gjøre dette.

Oppdatere min egen nettside før den blir mosegrodd

Klippe negler før jeg ser ut som en forgangen gammel heks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til nå har jeg:

-Handlet mat slik at jeg nå har valget mellom mer enn mango og vann til frokost imorgen tidlig.

-Hengt opp noen klær, slik at de ikke råtnet i vaskemaskinen

-Vaskt noen klær sånn at jeg slipper å snart låne sambos sokker som er altfooooor store. hurra.

Dessuten:

har jeg strøket jobbskjorta mi,

Og teit ting: knuste en kg's flaske med heinz ketchup slik at jeg måtte tørka alt opp igjen. Og nå lukter det ketchup ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hei :D

Takk for oppdatering på Trondheims kafèliv! Så trist med ni muser - der var det virkelig bra!

Føler at jeg må ta en trondheims tur snart, er så glad i den byen!

Ketchup-lukt overalt: Huffda :(:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...