Gjest Starya Skrevet 16. mai 2003 #1 Skrevet 16. mai 2003 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=59853 7-åringen skulle ikke få lov til å gå sammen med klassen i 17. mai toget fordi han av gode grunner ikke hadde vært på skolen siden januar. Klok rektor?
Gjest care Skrevet 17. mai 2003 #2 Skrevet 17. mai 2003 Dette er jo tragis. Selv om foreldre og rektor har en konflikt på gang, bør ikke dette gå ut over barnet. Dakkar liten
Silfen Skrevet 17. mai 2003 #3 Skrevet 17. mai 2003 Sånt skjer når mennesker som ikke bør være der, kommer i en posisjon med en viss makt og innflytelse over andre. Rektoren burde ikke fortsette å være rektor når hun viser så lite skjønn og forståelse! 17. mai er BARNAS dag og alle er velkomne!
Brommservice Skrevet 17. mai 2003 #4 Skrevet 17. mai 2003 Dette er barnas dag, der alle er invitert til feiringen. Ingen som tror de har vokst seg over ett og annet, kan lefle ved det. Det er noe umenneskelig ved denne "nekten", kansje vedkommende skulle finne seg ny jobb som fangevokter i Burma e.l.
Gjest Poirot Skrevet 17. mai 2003 #5 Skrevet 17. mai 2003 Har en bror med adhd. For 10 (?) år siden ble han nektet adgang til tog og skolens område resten av dagen pga en slosskamp (hvor mange var med, men han kastet stein) 14 dager før 17. mai... I en alder av 9-10 år.... Jeg var så forbanna!
Gjest Anonymous Skrevet 17. mai 2003 #6 Skrevet 17. mai 2003 Den gutten går tross alt ikke på skolen nå. En kan ikke tillate alle barn å gå i toget - skolen har ansvar for sine elever, og kan ikke la alle som vil bli med. Selve historien om denne gutten er spesiell siden han skal tilbake til høsten, men foreldrene får vel ta litt ansvar for at de holder gutten unna også.. (Selvfølgelig er jeg enig i at 17. mai er barnas dag, og dette må ha vært veldig kjipt for denne gutten. Men er det viktigst for han selv eller de voksne at han får lov til å gå i toget?....)
koldbruna Skrevet 18. mai 2003 #7 Skrevet 18. mai 2003 Synes at gutten skulle få gått i barnetoget jeg. Det er trossalt barnas dag på 17 mai. Sånt gjør meg sinna :evil: koldbruna
Silfen Skrevet 18. mai 2003 #8 Skrevet 18. mai 2003 Lurer på om denne gjesten egentlig er rektoren på skolen. hmm..
Tusenfryd Skrevet 18. mai 2003 #9 Skrevet 18. mai 2003 Han fikk gå i toget likevel - men da ville mammaen hans ta ham med på Tusenfryd i stedenfor. Jeg reagerte også på saken. Og synes det var bra at rektor ombestemte seg - selv om det var i seneste laget. Men i barnetoget er det skolebarna som går - og hvis guttungen ikke kan gå på skolen, hva skulle han i 17.mai toget å gjøre sammen med de han ikke kan tilbringe hverdagen sammen med? Kanskje ikke kontakten med skolen og forledre har vært så veldig konstruktiv siden januar? Selvsagt skal ikke voksnes uenigheter ha noe å si på en dag som denne, og heller ikke gå utover barn. Men hva vet egentlig du og jeg om saken - annet enn det som står i VG?
Eowyn Skrevet 18. mai 2003 #10 Skrevet 18. mai 2003 Ja, leste om den saken der. Veldig rart...Og er det ikke typisk, med en gang media tar kontakt med vedkommende så ordner alt seg!!! Jeg synes rett og slett at den rektoren var frekk mot den stakkars gutten, det måtte vært bra leit for han!! Håper han fikk en fin dag i tusenfryd da!!!
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 18. mai 2003 #11 Skrevet 18. mai 2003 Det er desverre ikke enestående, har hørt om flere lignende saker rundt om i hele landet (om enn kanskje ikke SÅ ekstremt og direkte dumt), så det beviser vel bare at det sitter en hel del mennesker med ansvar for våre barn som teknisk sett burde ha mer enn nok med å ivareta seg selv.
makeløs Skrevet 18. mai 2003 #12 Skrevet 18. mai 2003 Men i barnetoget er det skolebarna som går - og hvis guttungen ikke kan gå på skolen, hva skulle han i 17.mai toget å gjøre sammen med de han ikke kan tilbringe hverdagen sammen med? Nå var vel målet at han skulle tilbake til denne klassen fom. 2. klasse. 17.mai-toget kunne jo være en flott ny start for denne gutten. Noe av det som er flott med 17.mai er at dette er en dag for ALLE. Skolen trekker seg jo også mer og mer ut av organiseringen av 17.mai-tog. Lærerne stiller jo ikke, det er foreldre som organiserer. Skolen burde dermed ikke lagt seg opp i dette i det hele tatt.
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2003 #13 Skrevet 19. mai 2003 Jeg leste om den saken, og jeg synes det hele virker som en veldig spesiell sak. Det ligger sikkert veldig mye bak som vi ikke vet om forholdet mellom familien og skolen, derfor er det vanskelig for oss utenforstående å vite helt hva som er rett og galt i saken.
Væren Skrevet 19. mai 2003 #14 Skrevet 19. mai 2003 Dette var grusom lesning for en trebarnsmor! Som kniver i hjertet! Tenk at en lærerutdannet person - og kvinne - kan la en sånn konflikt gå ut over det uskyldige barnet! Kanskje det å ønske gutten hjertelig velkommen i barnetoget sammen med klassekameratene kunne ha vært nettopp den positive fellesskapsopplevelsen som skulle til for at han skulle få anledning til å glede seg til å treffe medelevene igjen i andre klasse til høsten!!! Hva betyr det ikke for oss alle å føle oss inkludert, som en viktig del av fellesskapet? Barn som ikke trives kan heller ikke ta i mot kunnskap og lærdom. Dette er anerkjent forskning, men tydeligvis noe som har gått denne rektoren hus forbi! Men her ser vi altså hvor personavhengig situasjoner kan være. Nå har vi bare hørt den ene siden av saken, men jeg finner uansett ingen formildende omstendigheter til å bortforklare dette med. Det var det stakkars barnet det til syvende og sist gikk ut over...
Gjest care Skrevet 19. mai 2003 #15 Skrevet 19. mai 2003 Tenk at en lærerutdannet person - og kvinne - kan la en sånn konflikt gå ut over det uskyldige barnet! Ja, vet om en del personer som ikke skulle ha vært der de nå er....desverre :cry:
Gjest Mayamor Skrevet 19. mai 2003 #16 Skrevet 19. mai 2003 Joda. Vi vet sikkert ikke hele saken. Men enig med Væren: barnet burde ikke vært nektet å delta i 17 mai toget. UANSETT. Lurer på om konfliktene blir mindre fra høsten av med en slik erfaring friskt i minnet? Maya30
Melian Skrevet 19. mai 2003 #17 Skrevet 19. mai 2003 Lurer på om konfliktene blir mindre fra høsten av med en slik erfaring friskt i minnet? Det tenkte jeg også på. Får håpe noen av de klarer å legge ned stridsøksen. Selv om vi ikke får vite begge deler av saken, så kan jeg heller ikke forstå det skal være noen grunn til å nekte han til å være med i toget. Spesielt ikke om grunnen alene var at han formelt ikke er et klassemedlem. Han har tross alt vært en del av klassen, og ikke minst skal han være et medlem av klassen etter sommerferien. Om ansvarlige her har manglende pedagogisk utdanning, manglende empati og sosial forståelse eller at grunnen var en følelsesladet konflikt, så er ikke denne avgjørelsen uansett berettiget. Håper gutten fikk en fin 17. mai på Tusenfryd.
Mann 40 Skrevet 19. mai 2003 #18 Skrevet 19. mai 2003 Synes det virker pussig at moren først sutrer for at gutten ikke får gå i tog, men når han likevel får lov av skolen, sier moren at de skal på Tusenfryd. Hvis det var så viktig med toget, hadde vel det vært kjekkere enn Tusenfryd. Får en mistanke om at det her er voksne på begge sider som ikke er altfor opptatt av barnets beste.
Gjest Poirot Skrevet 19. mai 2003 #19 Skrevet 19. mai 2003 Synes det virker pussig at moren først sutrer for at gutten ikke får gå i tog, men når han likevel får lov av skolen, sier moren at de skal på Tusenfryd. Hvis det var så viktig med toget, hadde vel det vært kjekkere enn Tusenfryd. Får en mistanke om at det her er voksne på begge sider som ikke er altfor opptatt av barnets beste. Skrev om min bror lengre opp. Mine foreldre diskuterte lenge med skolen, som ikke vill egi seg. 16 mai ble de innkalt til møte, skolen hadde ombestemt seg. Da var de så forbannet at de heller holdt seg til avtalen som da var gjort for min bror istedenfor. Man bruker gjerne lang tid på å motivere barn til å "forstå" at eks tysenfryd er like bra som et tog/han er heldig som får dra etc. Litt rart å snu på flisa, kanskje, særlig bare pga vg har ringt skolen.... Når det gjelder denne gutten fra vg er min mening at han går jo ikke på skolen, så det er ingen krise at han ble nektet. MEN: siden han skal begynne til høsten, OG har gått der før, burde skolen ha gitt seg på prinsippene.
Gjest Cruella Skrevet 19. mai 2003 #20 Skrevet 19. mai 2003 Har gjort meg de samme tankene som Mann40.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå