Kahlan Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Jeg trenger noen tips på hva jeg kan lage som en dessert når man får gjester på hverdager og har litt begrenset med tid
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Is, evt med varm bærsaus til. Fruktsalat av frisk frukt, med vaniljekesam eller pisket krem hvis man skal ha noe til. Smuldrepai/crumble - det går fort å lage "deigen", og den kan oppbevares en stund i kjøleskap (jeg har i hvert fall brukt deig som har stått en uke, det er jo omtrent bare smør, sukker og mel/havregryn). Varieres etter hva du har av frukt eller bær, f eks epler, plommer, blåbær, bjørnebær, bringebær, rabarbra. Godt med is, krem eller vanlijekesam til. Ostefat med god ost, og noe frukt og marmeladegreier til. Rabarbrasuppe hvis du har rabarbra... (generelt greit å tenke sesong)
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Gele stivner fort dersom man har den i dessertskåler istedet for i en stor bolle. Is med tilbehør slår alltid godt an. Ingrediensene har lang holdbarhet og kan ligge i skapet lenge i påvente av spontane gjester. Isen lagres lenge i fryseren. Jeg pleier å lage fine runde iskuler med isskje. Strø over daimkuler og lag mønster med sjokoladesaus. Stikk oppi to iskjeks (disse som ser ut som sigarer og er fylt med sjokolade eller nydelig nøttekrem). Voila! Nydelig og rask dessert. Server også gjerne med noen skiver banan og/eller jordbær dersom du har dette for hånden. Hvis du ikke er så nøye på å lage desserten selv kan du ha liggende sånne sjokoladekaker (brownies?) som varmes i mikroen (ja, høres skrekkelig ut, men smaker ikke så verst om du spiser dem med engang!), serveres med is.
Nemesis Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Jeg tenkte også is men da med varme bjørnebær Eller hermetisk frukt med krem eller is til
billie Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Jordbær med fløte! Da hadde jeg vært en lykkelig gjest hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå