Gå til innhold

Hva kan jeg lage av kjøttfarse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt feil på butikken. Tar i mot middagsforslag :)

Og hva er egentlig forskjellen mellom kjøttfarse og kjøttdeig? Den er frossen og innpakket, så ser ikke hvordan den ser ut.

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet (endret)

Farse er mer spedt ut, og ferdig krydret (ofte med muskat).

Du kan lage kjøttboller i frikassésaus feks. Da ruller du farsen til boller (eller bare bruker en skje) og legger i kokende kraft/buljong. Kok noen min til de flyter opp. Lag smør/meljevning, spe med kraften. Ha i grønnsaker som asparges, erter, gulrotstaver og sellerirotstaver. Blomkål og brokkoli kan også være godt. Og ha tilslutt også kjøttbollene i sausen. Server med kokte poteter, og gjerne litt hakket persille, dill eller gressløk.

Endret av Eurydike
Skrevet
Farse er mer spedt ut, og ferdig krydret (ofte med muskat).

Du kan lage kjøttboller i frikassésaus feks. Da ruller du farsen til boller (eller bare bruker en skje) og legger i kokende kraft/buljong. Kok noen min til de flyter opp. Lag smør/meljevning, spe med kraften. Ha i grønnsaker som asparges, erter, gulrotstaver og sellerirotstaver. Blomkål og brokkoli kan også være godt. Og ha tilslutt også kjøttbollene i sausen. Server med kokte poteter, og gjerne litt hakket persille, dill eller gressløk.

Takk, men jeg fixer ikke kokte kjøttboller :) Hos meg må kjøtt være stekt *sær*

Gjest Dallandra
Skrevet

Steke kjøttboller? Steke kjøttkaker?

Det går også an å bruke det som kjøttdeig. Jeg vet om flere som bruker det, selv om jeg selv ikke synes det er spesielt heldig. Kjøttfarsen er jo allerede krydret.

Kjøttpudding.

Skrevet
Steke kjøttboller? Steke kjøttkaker?

Det går også an å bruke det som kjøttdeig. Jeg vet om flere som bruker det, selv om jeg selv ikke synes det er spesielt heldig. Kjøttfarsen er jo allerede krydret.

Kjøttpudding.

ok, så jeg kan bare steke den som kjøttkaker i brun saus feks? Uten å krydre noe? Ligner dette noe på medisterdeig kanskje?

Skrevet

Du kan steke den uten å spe noe mer, som kjøttkaker. Veldig godt å servere med kokte poteter, kål, gulrot, nepe, asparges og andre grønnsaker etter smak. Hvis du rører meierismør med masse persille og serverer ved siden av blir det ekstra godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...