Gå til innhold

Eksamen ved juridisk fakultet

Fremhevede innlegg

Gjest gjest_student
Skrevet

Hei! Jeg skal ha en eksamen i et jusfag ved universitetet. Dette faget var det ikke undervisning i dette semesteret, derfor har jeg et par praktiske spørsmål jeg ikke har hatt anledning til å spørre om og plutselig lurer på.

Jeg har hørt at juseksamener er litt annerledes enn typen man som regel har for eksempel på Blindern. Det er ikke snakk om 1.-avdelingseksamen, altså, men et lite 10 poengs fag, som likevel hører hjemme ved juridisk fakultet og skal løses og formuleres som jusoppgaver.

Det jeg lurer på er rett og slett hvordan man skriver oppgaven. Jeg lurer også på om det er én lang oppgave, slik det som regel er i eksamener i humanistiske fag, for eksempel, eller om det er flere små caser man skal løse.

Jeg vet hvordan man refererer til lover, paragrafer, ledd og punktum, og kan stort sett pensum, men vet altså ikke hvordan man formulerer oppgaven, hvor lang den bør være, etc.

Ettersom jeg ikke har benyttet anledningen til å finne ut av dette mens jeg ennå hadde tid håper jeg noen her kan svare meg! På forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Gjest hyggelig
Skrevet

tror det kan være lurt for deg om du leter opp mønsterbesvarelser i juss og ser på hvordan "de flinkeste" skriver oppgaver. vet det trykkes en i hver utgave av studentenes eget magasin. eks. studjur, jusst, etc. kommer an på hvilket fakultet du er på.

det finnes jo også noen lettleste bøker om hvordan man skal skrive jussoppgaver. se f.eks morten walløe tvedt-"hvordan skrive juss til eksamen", det er en bok du kan lese fra perm til perm på 3-4 timer.

vet ikke hvor lang tid du har på deg- men lykke til på eksamen!

Gjest gjest_student
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har tilgang til Studjur og antakeligvis tid til å sjekke boken du anbefalte, så nå føler jeg meg bedre. Takk igjen!

Gjest gjest_student
Skrevet

Ah, flotte greier! Jeg har skumlest teksten fra den første linken, og det ser ut som det er akkurat det jeg trenger. Takk igjen! Tør jeg spørre om du er/har vært jusstudent selv, forresten? Siden det virker som du vet hvor man skal lete etter tips, mener jeg:)

Gjest gjest_student
Skrevet

Aha, storveis.

Jeg må si at jeg synes eksamensformatet på jussen er svært uvant for meg som er vant til typiske humanistiske fag... Nå har jeg sett igjennom noen "mønsterbesvarelser", og blant annet inndelingen med tall, konklusjoner og "subsidiært"-seksjoner er noe jeg ikke vet hvordan fungerer i det hele tatt. Nå nærmer eksamen seg, og jeg angrer på at jeg ikke har brukt mer tid på å sette meg inn i dette. På Blindern holder det jo lenge å kunne pensum og slenge det ut i mer eller mindre sammenhengende orden! All respekt til jusstudenter som klarer å henge med og få til alt dette, altså:)

Gjest hyggelig
Skrevet

ja, huff jeg vet hva du mener... tok meg flere år (!) før jeg fikk "dreisen" på oppgaveskrivingen, og ifølge div. forelesere er jeg ikke den eneste som har det slik.

som du sier, det er liksom ikke nok å bare lære seg pensum. men,men, likt for alle ;)

håper du gjør det bra på eksamen! :) jeg for min del er ferdig med skrivinga for i år;)tidlig ferie:)

Skrevet (endret)

-

Endret av Melania
Gjest Gjest
Skrevet

Ved Universitetet i Oslo ligger oppgavene fra tidligere års eksamener ute på nette, Gjorde i hvertfall det da jeg studerte.

Kan ikke svare på hvordan det er nå, men da jeg tok valgfag for noen år siden, var disse småeksamene nesten utelukkendet teorioppgaver, og ikke praktikumsoppgaver som det er vist til ovenfor.

Ville søkt litt rundt på nettsidene til det universitetet du skal ta eksamen ved og prøvd finne tidligere eksamensoppgaver for å se hvilken form for eksamen det er de gir. Ikke alle juseksamener er praktikumsoppgaver.

Skrevet (endret)

-

Endret av Melania
Skrevet

Hei!

Det er jeg som opprinnelig startet tråden. Jeg vil bare takke for alle tipsene, det hjalp mye og jeg føler at eksamenen gikk ganske så greit:)

Artig å se at det er folk som studerer/har studert jus her og vet hva de snakker om. Takk igjen!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg studerte juss helt alene ute i "ødemarken" og hadde ingen til å hjelpe meg. eller spørre om råd. Men det kommer godt med å kunne tenke selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...