Gjest Gjest_marihøna_* Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 Jeg leker med tanken om å starte nettbutikk med barneklær/-tilbehør. Ei venninne skal sy, mens jeg hekler. Jeg er selv veldig dårlig på hekledesign, men er god på å finne mønster på nettet... Spørsmålet mitt er om man har "lov" til å bruke gratis-mønstre for produksjon til salg, sånn uten videre? Noen som vet? Og hva med mønstre man kjøper, f.eks. fra Dale og Sandnes; kan man også bruke disse fritt, når de først er kjøpt? Eller må man da ha en avtale med produsenten...? Synes det er greit å finne ut av slike ting på forhånd, så slipper man eventuelle stygge smeller...
Gjest Dallandra Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Jeg leker med tanken om å starte nettbutikk med barneklær/-tilbehør. Ei venninne skal sy, mens jeg hekler. Jeg er selv veldig dårlig på hekledesign, men er god på å finne mønster på nettet... Spørsmålet mitt er om man har "lov" til å bruke gratis-mønstre for produksjon til salg, sånn uten videre? Noen som vet? Og hva med mønstre man kjøper, f.eks. fra Dale og Sandnes; kan man også bruke disse fritt, når de først er kjøpt? Eller må man da ha en avtale med produsenten...? Synes det er greit å finne ut av slike ting på forhånd, så slipper man eventuelle stygge smeller... Ta kontakt med produsentene! De har nok de beste svarene.
Mrs. K Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Ja, hør med produsenten. På mange mønstre står det at man ikke kan bruke det kommersielt.
Gjest Gjest_marihøna_* Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 men hva med mønstre som ligger gratis ute på nettet? F.eks. av privatpersoner? Noen skriver jo når de legger ut mønstre at de ikke vil at de skal brukes til kommersielt bruk, og det må man jo respektere. Men alle de andre...?
Gjest Dallandra Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 Jeg tror faktisk jeg ville spurt hver enkelt jeg.
Grooo Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Jeg kan ikke si å ha sett spesielt mange mønstre som ligger lovlig på nettet der det ikke er skrevet at de kun er for privat bruk. Det at du finner en oppskrift feks i en blogg og personen som har lagt den der ikke har skrevet noe om hvor oppskriften kommer i fra og/eller om den er kopibeskyttet betyr ikke at den nødvendigvis er lovlig å bruke fritt. Kan hende at personen har skrevet den av fra et sted, og da har du allikevel ikke lov til å selge det du har laget av mønsteret.
Spirito Skrevet 18. juni 2008 #7 Skrevet 18. juni 2008 Jeg ville ikke belaget meg på å starte en butikk på det grunnlaget. De aller fleste mønster er kopibeskyttet og/eller ulovlige å bruke i kommersiell sammenheng. Dessuten bør du vel ha eget design dersom du skal få solgt noe.
wind-up bird Skrevet 19. juni 2008 #8 Skrevet 19. juni 2008 Jeg tenker mange som legger ut design i sin private blogg eller liknende er ganske greie hvis man bare spør på forhånd, men jeg ville absolutt ha spurt før jeg strikket eller heklet noe for salg (og respektert designerene hvis de sier nei). Hvis du ikke vil det så syns jeg faktisk at eneste utvei er å lære seg å lage egne mønstre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå