mysan Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 Jeg er hjemme fordi jeg er sykmeldt, så oppfølging og pass får han. Vi står opp om morgenen, jeg slipper ham ut av buret og setter på ham båndet, og så går vi ut på baksiden av huset for tissing. Han snuser og snuser, tripper og løper hit og dit, og noen ganger må jeg minne ham på at han skal tisse. Så tisser han i en eviiiiighet. At en så liten kropp kan ha så stor blære er et under. Bæsje skal vi ikke. Det tar vi senere. Mye senere. Fra fem minutter til en halv time senere. Så langt er alt vel. Dette har han rutine på. Jeg drikker morgenkaffen min, han tusler rundt på terassen og inne, leker litt, plager kattene litt, kommer og koser litt, og kanskje spiser litt. Etter en lat morgen spiser jeg litt eller tar en shake og så går vi ut. Halvannen time i skogen med bæsjing og tissing, snusing, løping, "fjell"-klatring, bading i pytter og annet som er morsomt for ivrige små valper. Én bæsjing og et par-tre tissinger, nå også med løftet ben til tider. Og så kommer vi hjem. Løpe litt rundt på terrassen, hvile i tretti sekunder, snuse og løpe litt til, hvile noen sekunder osv osv... herremin for et aktivitetsnivå... Og så kommer kvelden. Da skal det tisses, tisses og tisses, og gjerne bæsjes også et par tre ganger. Noen ganger sier vi fra at vi må ut. Da går vi til døren, ser på mennesket og igjen på døren, og så kommer vi oss ut. Men ikke hver gang. Plutselig hører mennesket at det plasker bak lenestolen der hun sitter og skriver innlegg på KG. Da fant vi det for godt å tisse akkurat der akkurat da. Eller mennesket tråkker rett uti en dam i entreen på vei til badet. Selv om for eksempel terassedøren står åpen og mennesket sitter i stua. Da skulle det tisses i entreen. Eller i stua oppe hos Liten. Der er det også helt greit og tisse og bæsje. Selv om vi nettopp har vært ute. Jada... Nå er han snart sju måneder dere - hva gjør jeg med dette? Jeg blir gal!! Og så lurer jeg på en ting: Dere som lufter hunden en kort tur på morgene før jobb, og en tur på ettermiddagen/kvelden etter jobb. Tisser hundene deres en bøtte i slengen da eller? Og hva med bæsjing - bæsjer de en bøtte full også? Han lille kroppen her bæsjer så myyyyyye, og altså gjerne fire-fem ganger om dagen. Og tisser i bøtter og spann....
*snuppis* Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 hm..7 mnd og ikke renslig ja, da er det noe som ikke er helt som det skal. hva gjør dere når den tisser inne da? Kjefter dere eller bare later som ingenting? Grunnen til at jeg spør er fordi mor nettopp har skaffet seg valp og jeg har blitt litt delaktig i oppdragelsen der. Denne har blitt to måneder og er allerede renslig. Men de har vært veldig flinke fra dag en. De la ut aviser på et fast sted, gjerne foran utgangsdøren. Også luftet de den godt. De stod ute til den faktisk hadde gjort fra seg. Jepp driiit kjedlig til tider, spesielt når det er kaldt. Jeg vet det var en del flying til å begynne med, også nattestid. Men når den tisset inne, til å begynne med, så kjeftet vi ikke..Dette fordi den var såpass liten og ikke helt forstod dette med å knyte igjen blæra* ler* men vi la noen aviser over slik at de trakk det til seg og la dette oppå den andre haugen i gangen, viste hunden dette og til slutt tisset hun enten på denne avisen eller gikk til døren slik at vi skjønte at den måtte ut. Det tror jeg var greia som fikk den til å forstå. Ellers skal det sies at en hund skal ha rikelig med mosjon, så på et program en gang at den skal ut 7 ganger om dagen, og ikke bare fem min av gangen...
Frey Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Tøys *snuppis*, enkelte hunder blir ikke helt renslige før de er over året selv om dette tilhører unntakene. Hanhunder av små raser er ofte de som er senest ute. Og en renslig valp på 2 måneder? Mysan: hvilken rase er det snakk om? Hvilke foringsrutiner har du? Han har sikkert noen signaler på at han skal ut som du ikke ser - det er ikke unormalt. Men det virker også som det skjer veldig mye når dere er på tur, kanskje han blir så opptatt av det at han ikke har tid til å gjøre fra seg skikkelig? Hva med å prøve å gå en kjedelig tissebæsjetur rundt kvartalet etter at han har fått middag?
birma Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 Vask med såpevann (zalo) blandet med eddikk og sitron, ikke bruk salmiakk. Det kan virke som at han tisser mye. Kanskje en tur til veterinæren for en sjekk, kan være blærekatarr eller lignende. Om du mener han gjør fra seg mye (kan virke slik da du skriver han på en tur kan bæsje to tre ganger) så ville jeg byttet for til han jeg. For foret som han nå bruker har ikke god nok opptagningsevne kan det virke som. Belcando er et tørrformerke som sies gi lite med avføring og er naturlige ingredienser, et rent og godt fór. En grei fordel er at du kan få det levert rett på døra også. Ellers er Vom&Hundemat et ypperlig fullkostfor, men det kreves fryseplass da det er ferskfor som man kjøper frossent. Men, det gir lite avføring pga. at nsten alt taes opp. En grei ting kan være å gi 2/3 vom&hundemat og 1/3 tørrfor, eventuellt gi kun vom&hundemat men da tilsette kli slik at hunden også får i seg fiber, for noen hunder kan bli harde i magen av kun kjøttfor. Merk at nr. 33 fra Vom&Hundemat ikke regnes som fullkost da det ikke inneholder omega3, men dette kan tilsettes. Et annet alternativ (dog dyrere) er Norwegian Polar. Dette er kokt kjøttfor tilsatt mais og som man kjøper i 20 kg's blokker. Lett å dele er den også, kontra V&H. Hvor mye vann drikkre han om dagen? Gir du han vann i maten, har han tilgang på vann hele tiden, "kjededrikker" han? Om det er på kveldene at det skjer at han gjør fra seg inne, så hvorfor ikke sperre av litt i huset? Om du sitter i stua med dataen, sperr av slik at han ikke får gått bak stolen din og gjort fra seg, eller gått opp i andre etasje. Da vil du kunne holde øye med han og se etter tegn på at han må ut (urolighet/stress) og ta han ut, eventuelt se om han begynner å gjøre fra seg - da reiser du deg opp og bare tar han ut. Ikke lag noe stress av det, bare ta han ut. Og selvsagt alle de vanlige reglene med ut etter mat, lek, søvn og ved tegn på uroligheter. Et godt kosthold til hunden med riktig ernæring vil minke tissing og bæsjing.
NovaFlare Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 7 mnd er helt normalt for en liten hund. Så ikke døm så fort uten å vite rase, *snuppis* Min ble 100% renslig 5 mnd gammel, egentlig ganske tidlig :D
Gjest tibia utlogget Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Om det er tiss som er hovedproblemet. Kanskje en tur til dyrlegen hadde vært lurt og sjekket ham ut for UVI eller DIA?
Gjest Gjest_Laila_* Skrevet 26. mai 2008 #7 Skrevet 26. mai 2008 Min hund (mellomstor)ble renslig når hun var 8-9 måneder, så og si på dagen Ikke gi opp, det kommer!
mysan Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. mai 2008 Tøys *snuppis*, enkelte hunder blir ikke helt renslige før de er over året selv om dette tilhører unntakene. Hanhunder av små raser er ofte de som er senest ute. Og en renslig valp på 2 måneder? Mysan: hvilken rase er det snakk om? Hvilke foringsrutiner har du? Han har sikkert noen signaler på at han skal ut som du ikke ser - det er ikke unormalt. Men det virker også som det skjer veldig mye når dere er på tur, kanskje han blir så opptatt av det at han ikke har tid til å gjøre fra seg skikkelig? Hva med å prøve å gå en kjedelig tissebæsjetur rundt kvartalet etter at han har fått middag? Han er en Staffordshire Bull Terrier, altså mellomstørrelse. De foringsrutinene må jeg bare innrømme er litt sånn på halv tolv, eller fullstendig fraværende. Jeg har tenkt og sette opp timeplan med faste foringstider... Han bæsjer alltid på tur, ganske fort etter at vi har kommet ut, men da er det ofte tredje eller fjerde gang han bæsjer den dagen. Kjedelig bæsje/tissetur rundt kvartalet etter mat kan nok funke. Det skal jeg forsøke i tillegg til lang skogtur. Ofte tar jeg ham bare ut på baksiden mot skogen. Fórskifte er også verdt et forsøk. Takk for tips, alle!
NovaFlare Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 (endret) Ja, skift til V&H og gi ham ca 2% av forventet kroppsvekt som voksen, delt på to måltider om dagen. Ta vekk vannet om natten, og gi gjerne vann til faste tider i en overgangsfase, og se om det hjelper. F.eks tilby han vann en gang i timen, og vil han ikke ha, så ta det vekk igjen. Alltid tilby før og etter tur. Vask over gulvene med en del blank eddik med ni deler vann, slik at han ikke synes det lukter toalett av gulvene lenger, hehe. Gå ut ofte i starten, gjerne bare korte turer og en lang, for det er ikke sikkert han må på de langturene, er nok lettere å "treffe blink" hvis du går ut oftere. Gå ut en gang i halvtimen, bare for å bryte "tisse inne" mønsteret. Å gå ut skal bli det eneste han forbinder med toalett. Eddik er genialt da, fjerner luktene helt. Hvis du har tregulv f.eks hjelper det ikke bare å vaske, det sitter i treverket, og det lukter bikkja. Jeg vasket over gulvene med Ajax, og så tok jeg eddikblanding på en flaske, og sprayet over gulvene, og tørket lett over. Aldri tisset inne siden. Lukter eddik i en halvtimes tid. Endret 26. mai 2008 av NovaFlare
Frey Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 Bare en kommentar til mengden V&H: valper skal ha 5-6% av forventet voksenvekt. 2% gjelder voksne hunder som ikke er i voksefasen.
NovaFlare Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 (endret) 5-6% av vekten når den er 7 mnd gammel? Ok.... Da er det vel bare å gi det da, og se etter om den blir under- eller overvektig, og regulere etter det Endret 26. mai 2008 av NovaFlare
mysan Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. mai 2008 5-6% av forventet voksenvekt? Hmm...6% av 15kg voksen hund utgjør 0,9 kg mat per døgn? Fordelt på to eller tre måltider da... Da prøver jeg dette. Frokost, middag og kvelds, eller bare to når han fremdeles er så ung og så aktiv? (HYsterisk aktiv - i dag fikk han og den andre staffen på kurset en egen liten time out i bilene pga høyt aktivitetsnivå). Jeg skal prøve å tusle ham ut hver halvtime og gi ham vann en gang per time og ta det vekk hvis han ikke vil ha, så kanskje det blir "folk" av ham. Jeg tror forresten ikke han har tisset inne i dag. Jeg har tilgode å sjekke i stua oppe, men det gjør jeg straks før jeg legger meg. Tusen takk for kjempegode tips - jeg øyner håp
Ecolia Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 Ville gjort to ting. Sjekket at han 100% er frisk, og deretter fått rutiner på maten. Ikke rart han bæsjer i hytt og pine om han får mat nå og da! Samt tørrfor gir en del dritt, dessverre.
mysan Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 29. mai 2008 I går kjøpte jeg tre forskjellige vom&hundemat til ham. I dag kastet han opp hele frokosten sin og sliter med maven. Vanskelig for å bæsje, klumpene er steinarde og har gjørmefarge. Litt sånn grønnbeige... som sølevann. Vi var i skogen på var sedvanlige tur i går, og han elsker vann, så han hopper uti det som er av pytter og gjørmehull, også i går. Det kan kanskje ha noe med det å gjøre også. Jeg skal se ham an i løpet av dagen, og roer ikke maven seg så blir det en tur til Dr. Dyregod. Han har forøvrig ikke tisset inne på et par-tre dager nå, så det finnes vel håp. Han blir jo eldre.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #15 Skrevet 29. mai 2008 Pass på at ikke forskiftet blir for plutselig, tåler ikke hundemagen.
NovaFlare Skrevet 29. mai 2008 #16 Skrevet 29. mai 2008 At klumpene blir tørre og steinharde er helt normalt på V&H, og er et godt tegn på at kroppen utnytter maten og han vil drite mindre. Fargen høres normal ut Start forsiktig du, gi han ett måltid med V&H om dagen og resten tørrfór og øk litt om noen dager... Hold deg gjerne til en type vom, de fleste elsker nr 33 og valpefóret Valpefóret er det beste for valpen din
mysan Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #17 Skrevet 30. mai 2008 Er det normalt for en hund å drite små harde klumper, som minner mest av alt om sauelort? For meg høres faktisk ikke det ut som avføring fra sunne tarmer, og han jobber litt for å få dem ut også. Er dere sikre på at dette faktisk er bra?
Frey Skrevet 30. mai 2008 #18 Skrevet 30. mai 2008 Det er helt normalt for V&H. Men det du kan gjøre er 1: blande 50/50 med tørrfor, 2: tilsette kruskakli og olje.
NovaFlare Skrevet 31. mai 2008 #19 Skrevet 31. mai 2008 Min lever kun på det og har faktisk nettopp tatt blodprøver, og de kunne ikke vært bedre At de er tørre og harde betyr jo at ALT blir nyttiggjort av næringen
mysan Skrevet 31. mai 2008 Forfatter #20 Skrevet 31. mai 2008 Det er helt normalt for V&H. Men det du kan gjøre er 1: blande 50/50 med tørrfor, 2: tilsette kruskakli og olje. Jeg har lest at hunder ikke skal ha tilskudd av fiber i maten pga sin korte tarm. De har ikke system som oss mennesker med ørten meter plantekosttarm. Det er i hvert fall veldig mye mindre bæsjing nå, det kan jeg like. Ikke har han tisset inne etter at vi skiftet for heller, men det kan vel like gjerne være været ute, terrassedøren står konstant oppe, og han blir eldre for hver dag. Fisinga er det visst også slutt på. Men det ser utrolig vondt ut med den harde avføringen... jeg får se an og se hva jeg skal gjøre fremover. Nå ligger nusken mellom føttene mine og stolen jeg sitter i, og snorker og drømmer og lever et herlig valpeliv i sus og dus. Dere skulle sett ham Kjempefine tips og råd fra dere folkens - tusen hjertelig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå