Gå til innhold

Er jeg naiv?

Anbefalte innlegg

Gjest Drømmen
Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg å sortere tankene litt.

Jeg ønsker meg hund. Det har jeg i grunnen alltid gjort. Min kjære derimot er litt mer skeptisk, han mener at det ikke er riktig tidspunkt.

Jeg skal prøve å gi dere et lite innblikk i vår situasjon, sånn at de som vil kan komme med sine synspunkter.

Vi er et par som bor i hus med stor inngjerdet hage. Vi bor i generasjonsbolig, så vi har familie i samme hus.

Vi jobber begge fulltid, dvs at man-ons er vi borte fra 07.30 til 17.00.

Torsdag og fredag slutter jeg ganske tidlig (dette kan forandre seg fra høsten, men regner med at jeg slutter tidlig 1-2 dager i uken).

Vi har en sønn på 3 år og er i en adopsjonsprosess, så vi kommer til å bli en familie på 4 i løpet av ett år eller to.

I tillegg til dette har vi to puser (rasekatter hvor begge rasene i utgangspunktet skal komme overens/tolerere andre dyr).

Vi har passet hunden til en kamerat i en periode på ca. 6 mnd, så vi vet hvordan hverdagen med hund utarter seg.

Hadde vi bestemt oss for å ta til oss en firbent kamerat ville vi nok ordne det slik at vi tok noe ferie den første tiden.

Det jeg egentlig lurer på er hvordan andre med familie og jobb føler at hverdagen er for seg selv og hunden. Går dere rundt med konstant dårlig samvittighet? Eller er dere og hunden fornøyd med tingens tilstand.

Jeg er litt for at mitt brennende ønske om å få en hund overskygger praktiske realiteter.

Samtidig klarer jeg ikke legge fra meg drømmen. Tror jeg har drømmerasen i boks, men tenker også omplasseringshund...

Hva tenker dere: Kaos med familieliv og to katter, eller drømmen som går i oppfyllelse?

Blir glad for alle svar :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ventet til hele adopsjons prossesen var over. Det blir gjerne mye styr rundt dette og dermed kan en hund lett bli oversett, kattene greier jo seg selv.

Skrevet

Skaff ingen hund før dere begge er enige om det.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis mannen din ikke mener det er riktig tidspunkt så vil det si at han syns det blir for mye med hund nå. Da må du regne med at ansvaret faller på deg, og midt i en adopsjonsprosess klarer du ikke det ansvaret alene. Det er utrolig mye arbeid i begynnelsen, omtrent like mye som et barn!

Ville ventet til ting roet seg.

Skrevet

Omtrent like mye arbeid som et barn?

Mine tre barn har vært en sommerferie i forhold til det å ha valp i huset.

Jeg vil også si; vent til begge er enige, og vent til dere har kommet i ro med det nye barnet osv.

Gjest Drømmen
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg er åpen for både positive og "negative" svar, mye derfor jeg skrev et innlegg her.

Jeg vil likevel gjøre dette med adopsjon litt tydeligere. Det ser ut til at det vil gå godt over ett år før vi får reise å hente vår lille sønn/datter.

Jeg har derfor tenkt at det kan være greit å gjøre unna valpestadiet med bare ett barn i hus, event. innkjøring av omplasseringshund.

Det er helt klart en forutsetning at vi begge er enige om at dette er noe vi har tid og krefter til, men det er ikke sånn at vi står steilt mot hverandre.

Jeg har vel tenkt litt sånn at vi har tid til å gjøre unna mye av det grunnleggende før adopsjonen, og når vi kommer hjem fra hentereise vil vi jo være i permisjon i minst ett år.

Fortsatt glad for tilbakemeldinger og vil gjerne høre fra andre småbarnsforeldre også.

Skrevet

Hvis dere

- blir enige

- kan finne en voksen, trygg omplasseringshund (evt kjøpe en voksen hund fra oppdretter)

så ser jeg ikke problemet med å skaffe seg hund nå.

Men ved å kjøpe valp blir ting fort mye vanskeligere: dere har lange dager tre dager i uka - en valp kan ikke være så lenge hjemme alene før den er ganske gammel. Dere vil få en pubertetslus a en unghund når dere henter barnet - akkurat denne tiden trenger hunden mye trening og stimuli. Så hvis dere absolutt vil ha valp ville jeg ha ventet noen år.

Skrevet

Jeg kan ikke se at det er noe som helst i veien for at dere skal få et flott hundehold jeg. Som du sier er det greit å gjøre unna det første året med bare ett barn i huset. Og året etter, når hunden evt. er tenåring, har dere permisjon og god tid til den. Er mer nyskjerrig på hva slags rase du har i tankene jeg, det kan være avgjørende. :) ? ;)

Skrevet

Hvor skeptisk er gubben? Uansett vil han nok ta del i noe av hundeholdet, for de blir mer glad i valpen enn de kanskje hadde planlagt ;) Bare ikke regn med det.

Dere har testet å ha hund i nesten et halvt år, det må sies å prøve ut ganske bra! Tar dere ferie en uke begge to så vil dere jo også ha litt tid til å trene på å være alene hjemme. Klart det er best å være hjemme med den så lenge som mulig, så det bør dere jo prøve på.

Ser det ikke som noe problem å ha en unghund selv om man får nytt barn i huset, bare man er klar over både hunden og barnet. Pass på å ikke havne i tidsklemma som mange med unghunder plutselig befinner seg i! :)

Gjest Dallandra
Skrevet

Der det er vilje er det vei. :)

Hunde- og småbarnsmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...