Gå til innhold

The secret!

Gjest magneten

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Forstår du virkelig ikke hvorfor man bør ha lest en bok før man skal uttale seg om innholdet?

Man trenger seriøst ikke lese mer enn wikiartikkelen eller omtaler om -denne- boka for å forstå at dette er bullshit, såfremt man har et minimum av intelligens og fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest analjan

Neste gang jeg møter noen som tror på the secret, så skal de få skikkelig kokos. De får ikke lov til å klage, fordi de tiltrakk seg kokosen. Universet bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som sier at det er voldtektsofferets skyld. Skylden er kun hos forbryteren. Men jeg tror at hvis en voldtektsmann skulle velge mellom flere potensielle ofre, hadde han valgt den som føler mest frykt. Aggresjon og frykt er følelser på samme frekvens - derfor trekkes de mot hverandre.

Det er jeg enig i: voldsmenn velger seg det letteste offeret. Og de er flinke til det. Men da fordamper magien også, for her er det snakk om voldsmannens observasjoner, ikke noen kosmiske forbindelser. Han tar ikke den som virker trygg og sterk, han tar den som virker usikker og redd.

Dette er bare psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger seriøst ikke lese mer enn wikiartikkelen eller omtaler om -denne- boka for å forstå at dette er bullshit, såfremt man har et minimum av intelligens og fornuft.

Denne tråden er for folk som har en erfaring rundt The Secret, ikke i ditt oppgulp. Så, vekk med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Denne tråden er for folk som har en erfaring rundt The Secret, ikke i ditt oppgulp. Så, vekk med seg :)

Ideologien rundt The Secret er jo på ingen måte hemmelig da. Og den er skrevet om i lignende bøker mange ganger tidligere. Poenget er at mange mennesker ukritisk tror på dette, og synes det er mye lettere å ønske seg materielle goder fremfor å arbeide for dem. Er du en av dem Pjusket?

Det er aldri blitt påvist at hjernen vår har egenskaper som f.eks å påvirke konkrete eller abstrakte ting uten å gjøre annet enn å tenke hardt på det. Du kan ikke flytte på ting, og du kan ikke få folk til å gi deg penger eller gaver bare ved å tenke nok på det. Så intill noen greier å bevise dette under kontrollerte former med blindtester etc. kan vi godt hevde at teorien er en lat persons drøm.

De som skriver bøker og lager filmer om teamet måtte faktisk også gjøre mer enn å bare tenke hardt på det. De jobbet seg frem til ett resultat. Ikke ulikt alle andre jobber som gir ett eller annet resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ønske ham vekk, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ideologien rundt The Secret er jo på ingen måte hemmelig da. Og den er skrevet om i lignende bøker mange ganger tidligere. Poenget er at mange mennesker ukritisk tror på dette, og synes det er mye lettere å ønske seg materielle goder fremfor å arbeide for dem. Er du en av dem Pjusket?

Det er aldri blitt påvist at hjernen vår har egenskaper som f.eks å påvirke konkrete eller abstrakte ting uten å gjøre annet enn å tenke hardt på det. Du kan ikke flytte på ting, og du kan ikke få folk til å gi deg penger eller gaver bare ved å tenke nok på det. Så intill noen greier å bevise dette under kontrollerte former med blindtester etc. kan vi godt hevde at teorien er en lat persons drøm.

De som skriver bøker og lager filmer om teamet måtte faktisk også gjøre mer enn å bare tenke hardt på det. De jobbet seg frem til ett resultat. Ikke ulikt alle andre jobber som gir ett eller annet resultat.

Egentlig så kjenner jeg igjen LOA fra all salgstreningen jeg har gjennomgått i årenes løp. Nøyaktig samme sak, og det er vel psykologi i stor grad. Visualiser dine drømmer, se deg selv i dine drømmesituasjoner også videre. Det er rett og slett en måte og omprogammere sin egen hjerne på, slik at man skifter tankemønster og dermed også handlingsmønster om man gjennomfører det man lærer. Mere magisk enn det behøver det faktisk ikke være.

Hvordan tenker du at dette skulle kunne testes ved hjelp av doble blindtester og under kontrollerte former? Det er neppe slik at man kan sette seg i en stol, ønske seg en rød Porsche, og vips står den i rommet.

Kan du ikke bare ønske ham vekk, da?

Sånn svarer kun en som ikke har lest boken eller giddet å sette seg inn hva tanken bak egentlig går ut på. Det er så altfor lett å lage seg bastante meninger utifra et par overskrifter og en bokomtale.

Nå er det nok sånn at mange av de som leser boken, kanskje heller ikke skjønner kjernen i budskapet, og tror at det bare er så enkelt, og det er vel da det oppstår utsagn som er skapt for misforståelse.

Jeg skal ikke påstå at jeg tror eller ikke tror på Loven om tiltrekning. Jeg vet ikke, akkurat som med mye annet, men hvis folk klarer å tro på dette i den grad at de faktisk opplever at de får det de ønsker seg, så er det dem vel unt, og så kan man begynne å gruble over hva som egentlig skjer.

Hjerne vår tror jeg kan mye som vi ikke vet noe om - det finnes jo faktisk en drullion mennesker som klarer å danne flere, totalt forskjellige personligheter i sin egen hjerne, som ikke nødvendigvis vet om hverandre, og som lever hver for seg i samme kroppen. Det er en merkelig egenskap det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok sånn at mange av de som leser boken, kanskje heller ikke skjønner kjernen i budskapet, og tror at det bare er så enkelt, og det er vel da det oppstår utsagn som er skapt for misforståelse.

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke var interessert i å høre om filmen/boka da jeg først ble fortalt om The Secret. Da jeg bestemte meg for å se filmen, måtte jeg se den et par ganger før jeg klarte å se forbi det jeg syns var "teit", og klarte å forstå budskapet. Da jeg i tillegg leste boka, fikk jeg enda større forståelse.

Jeg forstår ikke at det er så mye oppstyr og kritikk rundt dette. Hvis folk praktiserer Hemmeligheten for å oppnå det de vil i livet, hva så? Det skader da overhodet ingen, tvert imot tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Pjukset. Hva så om folk vil praktisere det de lærer i boka. Enten funker det, eller så funker det ikke. Personene som ikke får sine ønsker oppfyllt, ville antakelig uansett ikke klart å endre sine liv. Kanskje er det ganske enkelt sånn at de som har skrevet disse bøkene, de som har stått frem og fortalt om sine personlige erfaringer rundt det hele, er go-getters i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk er irrasjonelle i den moderne verden skader samfunnet som helhet.

Du får lære deg å argumentere litt bedre enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lære deg å argumentere litt bedre enn som så.

And right back at ya!!

Pjukset. du møter deg selv i døra med et gedigent smell når du sier sånt. For samtlige poster du gjør om dette og lignende tema, har som gjennomgangsmelodi at hvis du tror på det, så er det godt nok for deg, og du vil ikke høre argumenter om noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

And right back at ya!!

Pjukset. du møter deg selv i døra med et gedigent smell når du sier sånt. For samtlige poster du gjør om dette og lignende tema, har som gjennomgangsmelodi at hvis du tror på det, så er det godt nok for deg, og du vil ikke høre argumenter om noe som helst.

Jaha, så man kan bare spy ut at det å tro på The Secret skader verden, uten å argumentere for seg? Hva slags skade gjør jeg verden med at jeg visualiserer/tenker på hva jeg ønsker meg i livet? Det dreier seg ikke om å miste fotfestet, si opp jobber og sette seg på ræva og tro at himmelen åpner seg og det begynner å regne penger. :pls:

Og som jeg har gjentatt gang på gang, det virker veldig enkelt å ha mening om noe man overhodet ikke har noe erfaring rundt selv?

Nei i denne tråden her vil jeg ikke høre argumenter om hvor tåpelig dette er, denne tråden her er for folk som har erfaringer rundt The Secret. Må dere komme med oppgulp hver eneste gang det diskuteres noe som ikke er vitenskapelig bevist, og som er "sprøyt" i deres øyne? Kan dere ikke respektere andre mennesker sin tro selv om dere selv syns det er tåpelig.

Det blir like dumt som jeg skal trakassere hver tråd som innebefatter Gud eller noe annet jeg ikke tror på. Det handler om respekt og toleranse, enkelt og greit. Kan dere ikke lage deres egen lille "anti-tråd", eller er det ikke spennende nok?

Endret av Pjukset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Tankenes Kraft av Wayne W. Dyer. Går litt mer i det hele magnetiske, kosmiske og tankene våre så klart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinge

Jeg har lest -nesten- hele The Secret, og den boken har forandret hverdagen min. Den satte igang de små grå, og fikk meg til å tenke. Hvilken person har jeg lyst å være? Hvilket liv ønsker jeg meg? Hvordan ser jeg for meg fremtiden. For at jeg i det hele tatt skulle kunne prøve teorien i praksis var jeg regelrett nødt til å bestemme meg for hvordan jeg ønsker at livet mitt skal være, og hva jeg ønsker at skal skje. Og bare det er et stort skritt i riktig retning for et bedre liv.

Jeg har slitt med tilbakevendene depresjoner i flere år. Jeg var på vei ut av det nå, etter 1,5 år med behandling. Og så leste jeg boken, og det gikk opp et stort lys for meg. (som et ekstra push ut av deppetida)

Absolutt ingen andre enn med står til ansvar for mine handlinger og tanker. Det er ingen i denne verdenen som kan ta fra meg depresjonene, det er noe jeg må fikse selv. Og det er så mye enklere enn man skulle tro. Hvis man bare klarer å forstå.. hvis man innser at det er tankene dine som kontrollerer handlingene dine, og som kontrollerer ditt syn på livet, og verden. Alt styres av tankene, men DU styrer faktisk tankene. DU kan snu tankene dine.

Samtidig satt jeg igjen med en følelse av at jeg KAN forandre meg. Jeg KAN oppnå akkurat det jeg vil i livet mitt, hvis jeg bare vil det nok! Hvis jeg bare ønsker det. Og jeg tror at hvis en har et brennende ønske om å oppnå noe i livet, så klarer man det, og man har alle antenner i hodet fokusert mot det ønsket. På denne måten snapper man opp ting i hverdagen, som en ikke nødvendigvis legger merke til, som hjelper deg å få oppfyllt ønsket ditt. Jeg tror at hvis du fokuserer på hva du ønsker deg i livet, så vil du oppnå det, garantert, bare man fokuserer på det. I the secret sies det at ting vil komme til deg, eller du vil gjøre ting, uten å helt legge merke til at du gjør det. Du vil ikke bruke energi på å oppnå ønsket ditt. Jeg tror, at hvis en er veldig fokusert på sine ønsker, og tenker positivt, så vil det ikke kreve så mye av deg å jobbe mot målet, i forhold til hva det ville krevd hvis en var umotivert, og egentlig ikke hadde tro på at det ville gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg tror, at hvis en er veldig fokusert på sine ønsker, og tenker positivt, så vil det ikke kreve så mye av deg å jobbe mot målet, i forhold til hva det ville krevd hvis en var umotivert, og egentlig ikke hadde tro på at det ville gå.

Det er veldig riktig, men jeg er ikke enig i at det ikke vil kreve så mye av en person. Jeg tror det kommer helt an på hva det dreier seg om, og hva slags utgangspunkt man har. Jeg tror det er viktig å sette seg realistiske mål utfra der man er med seg selv. Jeg skal innrømme at jeg tok litt av da jeg skulle praktisere the secret, jeg ba bare om ting jeg innerst inne ikke trodde på, og kanskje også om ting jeg ikke ville ha av hele mitt hjerte.

På mandag bestemte jeg meg for å at jeg ønsker å prøve ut dette på helsa, og jeg merker at det er en hard tenniskamp mellom tanker og en kropp som stritter i mot. Jeg har prøvd det før, men jeg innser nå at jeg ikke har forstått 100% hvordan det skal gjøres. Det er dette med at tanker og handling ikke må være motstridende. Så jeg har nå tatt en avgjørelse om å aldri diskutere sykdommen lenger, ikke diskutere andre sine sykdommer, ikke tenke på den (dette er faktisk lettere sagt en gjort). Jeg har slettet alle snarveier til sider som snakker om lidelsen, fjernet tidsskrifter som handler om temaet osv. Min største utfordring nå er å finne en visualisering som representerer en 100% frisk kropp. Det at jeg fra dag 1 har fått høre fra leger at "det kommer til å ta flere år før du kan jobbe igjen", og alt det negative jeg har lest om sykdommen, har bare prentet seg inn i underbevisstheten. "Javel, så skal jeg være syk i mange år da". Farlig tankegang, det blir en sannhet.

Jeg har i løpet av denne uka ikke sett nyheter eller annet som jeg vet nærer negativ energi. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om hva som skjer i verden, det betyr at jeg ikke har nok energi til å blokkere ut energi som gir meg dårlige følelser, slik friske mennesker har. Jeg har sett på program som får meg til å le, pratet med mennesker som utstråler god energi osv. Jeg har gått fra å trenge hjelp til å handle mat til, å ha klart å gå 1 times tur hver dag den siste uka. Jeg har sovet bedre (og lengre), og jeg har til og med våknet uthvilt hver dag. Jeg kan ikke huske sist jeg våknet uthvilt. Dette kan være så mye placebo det bare vil for min del, hvis dette er hva som skal til for å få meg på beina igjen, så hurra for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med prosjekt "Bli frisk", Pjukset. Jeg håper du holder oss oppdatert :)

Jo tusen takk :) Utfordringen ligger jo ikke i å ville bli frisk, men i å klare å fjerne all tvil om at man kan bli frisk, og faktisk tro. Det er som sagt en beintøff tenniskamp mellom kropp og sjel, men man skal da ikke gi opp. Jeg har akkurat begynt og syns det går rette veien. Optimismen skal det ihvertfall ikke stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Pjukset, du kan formulere setninger som:

"Jeg liker tanken på å være i en 100% frisk kropp, kjenne følelsen av å løpe uanstrengt, hoppe og danse og glede meg over livet."

"Jeg er takknemlig for den fantastiske kroppen jeg har fått utlevert. Tidligere har jeg brukt masse følelser på å produsere smerte i denne kroppen. Dette velger jeg ikke nå lenger. Jeg vil bare nyte livet med denne fantastiske kroppen min."

Hvis du sier denne type setninger høyt og også gjentar dem inni deg gjennom dagen, så fester de seg til bevisstheten. Det virker som du har mye motstand mot å tro på det nå. Så bare gi slipp på motstanden og TRO! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...