Gå til innhold

Samboeren min drikker seg så full...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Inndy

Har vært samboer med mannen jeg elsker i 3 år. Vi har det rett og slett prfekt sammen..bortsett fra en ting. Han drikker seg alt for full hver gang vi er ute. Er vel ute en dag hver helg. Jeg liker å ta et par glass vin eller noen øl, men han må drikke seg sørpe full hver gang. Det sliter veldig på forholdet, han er aldri slem mot meg eller andre mens han drikker, men han kan til tider være slitsom .Ingen er vel spesiellt sjarmerense i drita tillstand...Hadde han i det minste innrømt at han skal bli full den kvelden det gjelder, men neida. Neste hver gang sier han at det bare skal bli et par øl...Orker snart ikke dette mer. Det ser ikke ut til at han vil/klarer(?) å skjerpe seg. Han er 28 år. Har han et alkoholproblem, eller er det bare at han ikke gidder å prøve å begrense seg lurer jeg på Hva tror dere? Jeg har kjeftet, tatt det opp rolig og prøvd alt, men det ser ikke ut til å hjelpe. Føler meg litt rådvill :( Det skjer jo at vi finner på andre ting i helgen enn å gå ut, men jeg synes jo det er så hyggelig. Pleier å treffe et par faste venninnner som heller ikke har barn, Jeg har ikke barn. Hva skal jeg gjøre? Blir så lei meg av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være at han er patologisk full da.. At han ikke klarer å drikke seg annet enn dritings..

En venninne av meg hadde en slik kjæreste.. Uansett hva det var var han KANON DRITINGS.

Han kunne ALDRI ta seg ett glass øl eller vin, for da endte det med at han ikke stoppet før han var helt amøbe.

Det var enten eller, enten helt edru eller full..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har et alkoholproblem. Så lenge han aldri reparerer eller er stygg i fyllla så er det vel ingenting å gjøre - du kan i alle fall ikke endre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Han har et problem med alkohol, det er krystallklart.

Kan du leve med dette i fortsettelsen? Neivel. Ta et valg, her og nå. Sett hardt mot hardt, fortell han at du går fra han om dette fortsetter.

Slutter han, er han glad i deg. Slutter han ikke, er han nok mer glad i alkoholen..........

SÅ enkelt, og SÅ vanskelig er det! Enten eller.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inndy

Takk for svar alle sammen! Koselig at noen bryr seg.

Han har nok et alkoholproblem ja, men det kommer han aldri til å innrømme..Uff at det skal være så vanskelig.

Helena: Fint for deg! :) Hvordan klarte du det? Sluttet dere å gå ut å drikke da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Når jeg ble sammen med kjæresten min drakk han veldig mye når han drakk. Han og gjorde ikke noe galt, han oppførte seg bra mot meg, men det var ganske slitsomt ja. Så jeg sa ifra, og fortalte han i detalj hvordan han oppførte seg når han var blitt edru igjen. Hjelper ikke å diskutere med noen som er full... Han forsto hva jeg mente, og skjerpet seg :D

Har du prøvd å snakke med han om det i 3 år og han har ikke skjerpet seg? Er det sånn hver helg? Det hadde ikke jeg holdt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta et valg om hva du ønsker skal være livet ditt - eller ikke. Ja, noen kan endre seg - nei, mange gjør det ikke. Og hva hvis han ikke kan slutte - det virker faktisk ikke sannsynlig som han i det hele tatt ønsker det en gang.

Hva slags liv ønsker du?

Uten sånn drikking?

Ja, da er valget lett å ta. Ikke gjennomføre, men ta.

Og du må mene det, ikke bare komme med tomme trusler.

Deg eller flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inndy

Takk takk for alle svar!

Har vært sur/sinna og alt det der lenge jeg og Helena,mendet har ikke hjulpet...

Nå har jeg sagt (så han skjønner at jeg mener alvor) at jeg ikke orker mer hvis det fortsetter i samme banen. Gråt gjorde jeg og, noe jeg gjør meget sjelden.

Så da får vi bare vente på helga og se hvordan det går. Håper virkelig han skjerper seg nå..

Skal fortelle dere om han klarer å skjerpe seg eller ikke etter helga jeg. Hvis noen er interessert..Det er jo selvf. ikke noen garanti at han blir varig flink, selv om han kanskje klarer det til helga, men da er han i hvert fall litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjæresten min er også slik.. Han drikker ikke så ofte som en gang i uken, men når han først drikker blir han helt fjern.. Umulig å få ordentlig kontakt med han liksom, føre en normal samtale. Hadde jo vært hyggelig hvis han greide å snakke med venner av meg o.l da, når vi treffes ute. Blir litt oppgit.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjæresten min er også slik.. Han drikker ikke så ofte som en gang i uken, men når han først drikker blir han helt fjern.. Umulig å få ordentlig kontakt med han liksom, føre en normal samtale. Hadde jo vært hyggelig hvis han greide å snakke med venner av meg o.l da, når vi treffes ute. Blir litt oppgit.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har et helt klart alkoholproblem dersom han lover å ikke bli full men likevel blir det hver eneste gang. Det er sååååååååååååå typisk. Men han kan helt sikkert også lære seg å drikke på en annen måte, det betyr ikke at han er alkoholiker.

Han har vel aldri egentlig lært seg å drikke fordi man koser seg med en øl eller vin. Han er vel en av dem som begynte drikke som 15 åring med kun et mål, for å bli dritings. Og det er fortsatt hans holdning til alkohol. Den bruker man til å bli dritings, dessuten liker han sikkert å være full. Kanskje han ikke helt klarer å omgås mennesker på samme måte når han er edru, kanskje han trenger bli skikkelig full for å slappe skikkelig av å kose seg.

Syns du skal ta det opp med ham som et alvorlig problem og at han versågod får prøve å legge om drikkevanene sine. Dersom han i en periode hadde prøvd å drikke et eller 4 glass alt etter hva som var planlagt på forhånd ville han antageligvis se en annen side ved det å drikke alkohol og han ville sluttet med det.

MEn kanskje jeg tar helt feil og - det er bare noe jeg tror er slik. Jeg vet jo ikke. Men jeg vet om den typen du prater om likevel - og de blir bare verre og verre, de blir ikke bedre av seg selv, Du må gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter de som sier at valget er ditt.

Hvis han vil endre seg fordi du ber om det, er det flott, men hvis han ikke mener det, og ikke selv ser vitsen med det, så vil han gli tilbake i gammelt mønster ganske raskt.

Jeg tror ingen kan endre en annen person, men du kan oppnå at en annen person endrer seg når du selv gjør det. Men du må altså selv ta det vanskelige valget - om forholdet er noe å satse på, og om du orker at han fortsetter i samme spor. Hvis du ikke bestemmer deg, kan du regne med mye bitterhet i "etterkant".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte de som er stille og rolige til daglig som drikker seg mest kanon...

Film ham mens han er på fylla, og vis filmen til han dagen etterpå. Da skjerper han seg nok :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en samboer (var samboere i 5 år) som var nøyaktig slik som du beskriver. Det var utrolig frustrerende. Han ble dessuten en helt annen når han drakk, og jeg kjente ham ikke igjen overhodet. Han klarte heller aldri å avslutte en kveld, uansett hvor dritings han var. Det var ikke få ganger jeg gikk alene hjem. Både for å slippe å se ham slik og ydmykes, og fordi han aldri dro hjem dersom tappekranene ikke var tomme!

Vær på vakt, Inndy! For å si det slik; det er en grunn for at vi ikke bor sammen den dag idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil bare si at jeg håper det ordner seg for deg og din samboer inndy! :wink: Var i samme situasjon selv en gang, og han sluttet med å drikke seg dritings plutselig. Han våknet sikkert en dag og tenkte med seg selv at nok er nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bare 28, så det er mulig han endrer seg, men det kan ta tid... tror det er vanskelig å tvinge fram endring. Han kan også føle at du ikke elsker han høyt nok om du truer med å forlate ham - slik at han kanskje blir bare enda fullere. Så lenge han selv ikke ser problemet, så er det jo ikke et problem (for han), men bare noe du finner på for å ha noe å hakke om...

Vet ikke, fulle folk er jo slitsomme selv om de er snille, - men kan du ikke si at du går - og la han være alene mens du selv går på en annen pub?

Det finnes også kurs for å lære ny drikkeatferd, med Fanny Duckert, i Oslo. Vet ikke helt hva det går ut på, men blant annet at man tar en farris, kaffe, cola etc. mellom hver alkoholenhet, sørger for å ikke drikke på tom mage, gjerne beveger seg fysisk (går fra pub til pub f.eks.).

Ønsker deg lykke til. Vet ikke hvor du bor, men kanskje han bør snakke med legen sin? Da kan han jo få høre fra andre kanter også at det ikke er helt normalt. Men. Må innrømme at jeg kjenner en god del som drikker slik du beskriver. Noe råd har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...