Gå til innhold

Antall fornavn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mange navn syns dere det er OK å gi barn? Her i Norge har vi jo ganske lang tradisjon for å ikke gi barn mer enn et eller høyst to fornavn, men jeg har inntrykk av at i utlandet (Sverige for eksempel) er det mer vanlig at en kan gi tre eller til og med fire fornavn, eller tar jeg feil? Gjør en dette i Norge, derimot, blir en vel nærmest hånet og utpekt for wannabe-kongelig og det som verre er. Eller hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm...

I mine øyne er det rett og slett unødvendig å slenge på en masse navn som ikke blir brukt allikevel. Men for all del! Jeg ser da ikke ned på noen som gjør det!

Kjenner ei med 3 fornavn, alle er familienavn. Hun bruker to av de. Synes hun har et flott navn. Hadde det vært MIN familietradisjon ville jeg gjort det samme.

Jeg synes folk skal få gi de navnene de vil, smaken er som baken. Om du vil gi 4 fornavn, hvor kanskje 1-2 blir brukt, så hvorfor ikke? Det eneste negative er at det står mange navn på fødselsattesten som ikke vil være kjent for andre enn nærmeste familie.

Skrevet

ett eller maks to. Synes det blir veldig skrullete med flere :kaffe:

Gjest *Mim*
Skrevet

Våre barn har et langt etternavn, så jeg synes det holder lenge med ett.

Skrevet

Jeg synes det holder med ett navn jeg..

mange jeg kjenner som har dobbeltnavn bruker bare det ene, og da ser jeg ikke helt grunnen til dobbeltnavn jeg da

Skrevet

Barnet vårt har to etternavn, dvs mitt som mellomnavn og hans som etternavn, og da ble det langt med flere fornavn, syntes vi.

Altså endte vi med ett fornavn av den grunnen.

Skrevet

Våra barn har bara fått ETT namn var eftersom både jag och min man tycker att alla namn ska användas (och jag inte vill ha dubbelnamn).

I Sverige är vi väldigt udda som bara har gett barnet ett namn. Det är en lång tradition att man ger barnen flera namn, men bara använder ett. Det är oftast uppkallning efter släktningar som är grund till detta. I Sverige har vi flera förnamn men bara ETT tilltalsnamn. Är tilltalsnamnet ett dubbelnamn ska det skrivas med bindestreck. "Karl Erik" är två namn "Karl-Erik" är ETT. "Georg Karl-Erik" är två.

Jag har en släkting som heter (fiktiva namn med ungefär samma "klang") Birgit Frida Alexandra, där det mellersta namnet är det som används. De andra två är klassiska uppkallningsnamn efter farmor och mormor.

Jag har vänner med rötter i östeuropa och i sydamerika och de ger också barnen flera namn enligt samma princip. Ett "eget" och ett eller flera för uppkallning efter släktingar.

Onödigt i vardagen men det kan bli vackra kombinationer som hedrar och gör släkten glad.

Skrevet

Synes det holder med et fornavn, evnt to hvis man bruker begge. Skjønner ikke vitsen med navn man ikke bruker.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tre navn - et jeg bruker og to "mellomnavn". Mine to mellomnavn er etter mine oldemoedre.

Er veldig glad i navnet mitt jeg, og faar veldig ofte komplimenter for det! :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har to tunge fornavn, og bruker bare det første. Men jeg kunne godt hatt ett til, jeg synes det er fint med mange navn.

Gjest Gjest
Skrevet
I Sverige har vi flera förnamn men bara ETT tilltalsnamn. Är tilltalsnamnet ett dubbelnamn ska det skrivas med bindestreck.

Også i mitt hjemland praktiseres dette. Jeg kommer mest sansynlig å gi barna mine 3 fornavn, der den første brukes ved tiltale. De 2 andre navn kommer til finnes med for å gi et fint helhet, gjerne med familietilknytning. Tiltalsnavn synes jeg ikke bør være fra familie, men noe nytt og eget for barnet. Jeg ønsker å gi 3 navn delvis fordi det er vanlig i mitt hjemland og delvis for at normenn ikke misforstår 2 navn som et dobbeltnavn. 1 fornavn er helt uaktuelt i mitt hjemland.

Skrevet

Jeg er fornøyd med det ene jeg har, og søsteren min er irritert på sine tre fornavn. Syns ett navn holder.

Skrevet

Jeg har et enkelt kort navn, og skulle ønske jeg hadde ett til ;)

Min samboer er svensk, og han har to navn. MED bindestrek, men bruker ikke begge, bare navn nr to. I familien der har guttene to navn og jentene tre.

Vår sønn har to, hvorav ett blir brukt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er mer praktisk og vakkert med ett navn.

Skrevet

Jeg har bare ett fornavn, mine barn har også bare ett. Min samboer som er britisk har faktisk 3 fornavn og en tidligere svensk kjæreste hadde hele 4 og han brukte det tredje navnet til daglig. Alle de andre var oppkalling etter far og farfar. Han hadde også gitt f.eks sin datter ett pikenavn, ett av hans mellomnavn og så begge foreldres etternavn.

Jeg er selv åpen for det meste, men 2 sammensatte navn som fint kan brukes alene eller sammen synes nå jeg er den beste løsningen. Spesielt i dag hvor man ofte gir barna begge foreldres etternavn. Lurer på hva de jentene gjør når de gifter seg?

Skrevet

Jeg har bare ett selv, og synes man kan gi max to.

Skrevet
ett eller maks to. Synes det blir veldig skrullete med flere :kaffe:

enig

Skrevet

Smak og behag... Våre barn har to fornavn og et etternavn.

Skrevet

Våre barn skal ha ett eller to fornavn. Vi har felles etternavn, så tre navn gjør ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...