Gå til innhold

Hvordan kutte ut fet mat?

Anbefalte innlegg

Gjest Matmonsen
Skrevet

Jeg elsker fløtesauser og kryddersmør osv. Alt som er usunt er visst godt...

Å gå over til å momse grønnsaker er ikke helt lett når smaken er så annerledes. Jeg er glad i grønnsaker også, men da som tilbehør til all den fete maten jeg foretrekker. Jeg har prøvd mange ganger å snu om kostholdet sånn at jeg heller kan spise sunt og magert, men det har alltid endt dårlig fordi jeg rett og slett liker den usunne maten mye bedre enn den usunne.

Det jeg trenger er rett og slett sunn mat som smaker som usunn mat! :jepp:

Er det noen som har sånne oppskrifter liggende? Mat som smaker som om den er full av fløte og smør, mens det egentlig er magert og sunt! Åhhhh, så fantastisk om det fantes!

Og før noen anbefaler Grete Roede: Jeg har prøvd mange av hennes oppskrifter, men det blir ikke så godt som den maten jeg er vant til!

Noen som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Matmonsen
Skrevet
Jeg har prøvd mange ganger å snu om kostholdet sånn at jeg heller kan spise sunt og magert, men det har alltid endt dårlig fordi jeg rett og slett liker den usunne maten mye bedre enn den sunne.

En ørliten rettelse bare! ;)

Skrevet

Du kan jo leve med et ketogent kosthold, da kan du jo spise alt det du ramser opp her med god samvittighet, men hold deg unna karbs ;)

Gjest Matmonsen
Skrevet
Du kan jo leve med et ketogent kosthold, da kan du jo spise alt det du ramser opp her med god samvittighet, men hold deg unna karbs ;)

Jeg har vurdert lavkarbodietter. Kjenner flere som har gått ned i vekt på den måten. Men så er jeg litt redd for den langsiktige virkningen av et slikt kosthold... Hvordan vet man hvem man skal høre på? Noen eksperter anbefaler slike kurer, andre advarer på det sterkeste. Jeg har alltid tenkt at et normalt sunt kosthold må være det beste, men det klarer jeg altså ikke å gjennomføre. Sukk... :gråte:

Gjest Casey
Skrevet (endret)
Noen som har gode råd?

Hva med matyoghurt, kesam med 0,1 % fett og Creme fraiche med 1-3 % fett framfor fløte? Hva med chilisaus på flaske, soyasaus på flaske (omtrent ingen kalorier) og andre kryddere framfor kryddersmør?

Hva med olivenoljer framfor smør?

Prøv deg fram og bli inspirert av ulike kokebøker og diettbøker. Lær deg å like havreknekkebrød, sunne oster, wokgrønnsaker og fisk framfor rødt kjøtt, biffer og fete sauser.

Eksperiment også med ulike drikker: te, vann med sitron, lightbrus, vin, eplejuice (ikke nektar) osv.

Begynn å mosjonere jevnlig.

Endret av Casey
Skrevet

Den langsiktige effekten av lavkarbo-kosthold er en sunn og frisk kropp, og du kan spise masse herlig mat, som på typiske lavkaloridietter er fy-fy. Jeg lever lavkarbo, ikke fordi jeg trenger å gå ned i vekt, er tynn, men fordi kroppen min trives best med denne typen kosthold.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer nok an på om du vil gå mye ned i vekt eller bare ha sunnere og magrere alternativer - jeg har ikke greie på dietter (annet enn at for å gå ned må du spise færre kalorier enn du forbrenner), men tror jeg kan anbefale noen sunnere alternativer:

Magre meieriprodukter er allerede nevnt. Jeg synes det er en vanesak, mest.

Mat med egg - omeletter, paier (gjerne med grovt mel i skallet) o.l er mettende og smaker godt selv om du bare har grønnsaks- eller fiskefyll.

Salater: Bruk en god oljedressing/vinaigrette godt smakssatt med salt, pepper, sitron, sennep og urter framfor rømme/majonesbaserte dressinger.

Bruk fullkornspasta framfor vanlig.

Bruk rene kjøttprodukter, og karbonadedeig framfor kjøttdeig. Tomatsauser er gode og sunne, og smaken blir ganske rund og søt om den får koke lenge nok (20-30 min).

Spis mer kylling, fettet i den er i hvert fall sunt. Ta evt av skinnet hvor mesteparten av fettet sitter (vanlig i indisk mat).

Mer grønnsaker i en rett. Mindre saus (lag mindre porsjoner, f eks).

Sjysaus, rødvinssaus o.l er veldig godt og ikke så usunt.

Bacon er faktisk ikke særlig fett fordi mesteparten av fettet renner ut under steking, og du kan også tørke det stekte baconet på tørkepapir.

Skrevet

I de periodene jeg har gode treningsvaner har jeg mye sjeldnere lyst på usunn mat. Det er ubehagelig å trene med tung mat i magen, og jeg får også mye mer lyst på det sunne.

Skrevet

Jeg er også meget glad i fete sauser og fet mat, og jeg unner meg det en gang i mellom.

men har også funnet ut at å inkorporer masse krydder i maten min gjør sunn mat kjempe digg.

Foreksempel, kjøttkaker eller kyllingburgere av kylling-kjøttdeig med krydder som allehånde, muskat, grillkrydder og litt chilli.

Av sauser kan du lage mye godt ut av sitron eller balsamico og kraft, eller rødvin og kraft.

du kan bruke guacamole som en slags saus, også kjempe yummy.

Lag grønnsaksformer i ovnen med krydder på, for eksempel timian og rosmarin, også bruker du selvfølgelig olje istedet for smør.

Det gjelder bare å bytte ut de fete rå-varene med sunnere alternativer, lag saus-jevning med olje istedet for smør for eksempel.

Men KRYDDER har reddet meg, mine retter er alltid gode og smakfulle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...