Gjest Stjernedryss Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 (endret) Jeg har en venninne som kommenterer alt. Synes ikke det er noe hyggelig når jeg ikke har bedt om å høre hennes mening. Hun kan f.eks begynne å blande seg inn i hva jeg skal ha på meg selv om jeg ikke har spurt hva hun synes. Det er greit nok at hun sier det hvis det er positivt, men bør man ikke klare å holde det negative for seg selv noen ganger? Hun kan også finne på å si negative ting som utseendet til eksen min eller gutter jeg har datet. Jeg synes det er kjempeirriterende. Hva skal man egentlig svare på sånt? Endret 25. mai 2008 av Stjernedryss
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 "Du... Spurte jeg egentlig om meningen din?" Har tenkt på å si noe sånt noe, problemet er at jeg selv ikke er så flink til å si ting rett ut. Kan kanskje også si noe sånt som "Det er DIN mening"
Gjest Eurydike Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 Generelt sett synes jeg klar tale og folk som sier hva de mener uten omsvøp er langt å foretrekke i de fleste sammenhenger. Hinting og feige utsagn med dobbelt bunn er mye mer problematisk å forholde seg til. Når det gjelder eksemplene som nevnes her, imidlertid, høres det for meg ikke ut som rene meningsytringer, men som (ganske patetiske) forsøk på å heve seg selv ved å trykke ned andre. Ikke lett å si hvordan man parerer denslags, men du kan jo feks prøve med: "Hvorfor er det så om å gjøre for deg å komme med sånne negative kommentarer / små stikk til meg hele tiden? Har du tenkt på hvordan det oppleves for meg?"
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 Jeg har en venninne som kommenterer alt. Synes ikke det er noe hyggelig når jeg ikke har bedt om å høre hennes mening. Hun kan f.eks begynne å blande seg inn i hva jeg skal ha på meg selv om jeg ikke har spurt hva hun synes. Det er greit nok at hun sier det hvis det er positivt, men bør man ikke klare å holde det negative for seg selv noen ganger? Hun kan også finne på å si negative ting som utseendet til eksen min eller gutter jeg har datet. Jeg synes det er kjempeirriterende. Hva skal man egentlig svare på sånt? Min erfaring er at slike venninner ofte er usikre og misunnelige,men de passer på å komme med noen positive uttalelser innimellom for å ikke bli avslørt.Jeg ville bare svart tilbake med samme mynt,og spurt om hun selv hadde likt å få negative kommentarer om personlige ting eller gutter hun har møtt?Vet ikke hvor gammel hun er,men dette er ganske barnslig oppførsel.De venninnene mine som oppførte seg slik som 20-åringer gjør det ikke idag,10 år etterpå,så det er kanskje noe som enkelte vokser av seg..
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Kan du ikke bare la henne vite at du er uenig med henne? Om hun for eksempel sier "Den blusen var ikke fin, den kan du ikke gå i", så sier du tilbake "Jeg synes den er fin jeg, jeg går i den!". Eller om hun sier at eksen din er stygg kan du for eksempel si "Synes du det? Jeg synes han er veldig kjekk jeg!". Bare vær overbevisende, og vis at du blåser i hva hun synes!
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Prøv samme metoden på henne. Min erfaring er at folk som er nærmest stolte over at de sier ting rett ut, som ikke legger sine meninger under en stol - ofte ikke tåler at andre gjør det samme mot dem.
Gjest Emera Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Jeg sa fra på en pen måte. Om at jeg ble såret av alle kommentarene i øst og vest. Det funket, og hun viser meg mye mer respekt nå.
Gjest Raptuza Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Det fins jo noko som heiter høflighet.....
Gjest Bond Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 Jeg synes ikke det som ts skriver minner noe om å 'si ting rett ut', så må si at jeg er enig med Eurydike. Jeg synes det er flott at mennesker sier hva de synes og jeg ville heller ha en venninne som sier at nei-da, jeg synes at den andre kjolen kledde deg bedre, enn en som sier at 'du ser jo så flott ut i alt' uten å faktisk mene de! Men det er en forskjell å si ting rett ut og å konstant kritisere andre! Hvis det er irriterende, det som skulle funke er å svare med det samme - si 'rett ut' hva du mener om hennes kommentarer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå