MarianneE Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 I dag er det et år siden vi endelig kunne ta deg med hjem fra sykehuset. Da var du tre uker og 2.5kg. Tenk at det er gått et år siden den gangen! 18. mai klarte du deg helt uten CPAP, og kunne endelig puste selv uten noe mer hjelp. Vi var så stolte av deg da! Veien hit vi er nå har vært lang, men vi har vært heldige. Det finnes de som har en lengere og mer kronglete vei enn den vi har hatt. Takket være fysioterapauten din og trening hjemme er du nå motorisk som jevnaldrende. Du krabber ivrig, reiser deg når du får noe å holde i, du går med støtte og er ei sol dagen lang. Men hva nå? Hva vil vente oss i framtiden? Hvilke senskader har det å bli født 2 mnd for tidlig gitt deg? Leste i heftet Å leve med prematur barn igår og der stod det som mamma nå frykter litt. Overhyppighet av ADHD, adferdsproblemer, konsentrasjonsvansker, lærevansker, overhyppighet av lese- og skrivevansker, syn- og hørselsskader, for ikke å nevne astma, allergier, nedsatt imunforsvar.... Ingen vet hvilke -om noen- vil dukke opp, men legen lurer allerede på om du kan ha astma. Du var et etterlengtet barn og allerede høyt elsket fra det sekundet vi viste du var på vei. Mamma og pappa elsker deg så, men vi er bekymret for framtida. Men, det eneste vi kan gjøre er å vente og se mens vi håper på det beste...
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Tenk framover, se det positive, ikke vær redd for evt senskader. Det er nesten umulig å bli født uten å risikere senskader, enten fødes du for tidlig, du fødes for sent, du utsettes for ting kort tid etter som kan gi deg skader, you name it Kos deg med den lille, fint at noen tenker som deg: Det er ingen selvfølge å få friske barn. Men du har nå et friskt barn, ikke sitt og bekymre deg for senskader som mest trolig ikke kommer.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Ikke overdramatiser situasjonen! Jeg har et barn som er født 14 uker for tidlig + at denne hadde andre livstruende sykdommer i tillegg. Vi var ut og inn av sykehuset i mange år - i dag går alt helt fint. Han har også to søsken, begge hadde astma som små, det har de helt vokst av seg. Barneatsma er ikke unormalt. To måneder for tidlig er ikke såkalt ekstrem-prematur. Jeg ble født 10 uker for tidlig i 1968, da hadde de ikke samme ekspertise på dette området som de har i dag. Jeg har ikke hatt en eneste negativ effekt av dette. Pga min tidlige fødsel ble jeg født i november istedenfor januar, og begynte dermed et år tidligere på skolen enn "planlagt". Jeg har alltid hevdet meg både på grunnskole og senere høyskolestudier. Jeg er sunn og frisk. Selvfølgelig kan dere være mer uheldig enn meg, men med utganspunktet du forteller om så tror jeg du skal senke skuldrene og slappe av!!
MarianneE Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2008 Faktum er at jeg tenker lite på det, men tanken slår meg av og til, bare...
Lille Ballerina Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 Er født to mnd for tidlig jeg :smile: Slet også motorisk den første tiden, og hang endel etter fram til jeg var to år, og så gikk det framover med superfart. Kunne lese lenge før jeg begynte på skolen, og gikk ut av ungd.skolen og vgs med toppkarakterer. Det er lett å ta sorgene på forskudd, og som mamma ønsker man barnet sitt alt godt, og med alle muligheter tilgjengelig foran seg. Mamma sier at den eneste "skaden" jeg fikk etter å ha kommet to mnd for tidlig, er at jeg aldri kommer for sent til avtaler, men alt for tidlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå