Gå til innhold

Har de lov til dette?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er nå satt i gang husbygging på nabotomten vår.

Problemet er at de setter i gang med arbeidet ved 08 tiden både lørdag og søndag.

Dette blir det mye selvsagt mye støy av.

Har de lov å begynne så tidlig om morgenen i helgene(søndag)?

Har en jobb hvor jeg begynner tidlig(kl 5) hver eneste ukedag og skulle så gjerne fått sovet litt lenger enn kl 08 i helgene( ihvertfall på søndag).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Søndag tror jeg ikke de har lov til det.

Skrevet

Jeg og tror de ikke har lov til det på søndager. Søndager er jo jobbe-fri'e dager, er det ikke?

Skrevet

Det er faktisk ikke lov å klippe plenen en gang på søndager (ikke fordi det ikke er lov å jobbe, men fordi det lager for mye støy). Så hvis noen jobber på et bygg tror jeg de må ha en spesiell tillatelse...

Gjest Gjest
Skrevet

Lov om helligdager og helligdagsfred sier at man ikke skal "forstyrre freden med utilbørlig larm", så Serenity88 har rett i at de ikke kan bråke på søndager.

Men til andre tider er det de lokale politivedtektene som regulerer støy. Det eneste som står i loven, er at man ikke skal forstyrre omgivelsenes nattero (Straffeloven §350), men kl. 8 om morgenen kan man vel ikke kreve nattero. I min kommune er det faktisk ingen bestemmelser om dette i politivedtektene, men jeg vet de er vanlig mange steder at det står noe om støy der. Sjekk kommunens nettside, de er sannsynligvis lagt ut der. Finnes de ikke der, kan du henvende deg til politi eller kommune for å finne ut hva som gjelder der du bor.

Men også om det står noe i din kommunes vedtekter om støy, så vil jeg anbefale å først prøve en høflig prat med naboen der du forklarer dine problemer med bråket deres, og gir en vennlig forespørsel om de kan jobbe med mindre bråkete oppgaver så tidlig om morgenen, for det er ingen vits i å trekke frem de store kanonene før folk gjør seg vanskelige ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...