Gjest gjesst Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 Jeg fant drømmeleiligheten !! Jeg var på visning i overigår, ringte megler etterpå for å legge inn bud, han sa jeg var den eneste interesserte, til gjengjeld var jeg veldig interessert! Så jeg venta ikke, la inn bud på 100 tusen under prisantydning, som var på 1,6. Nervøse timer med masse neglebiting og ivrig interiørplanlegging følger... Før megler ringer tilbake. Selger avslo budet. Selger ville ha prisantydning. Så jeg tenkte meg om noen timer og la inn et bud på 1,6. Dagen etter får jeg svar om at selger vil ha mere! Selger vil holde flere visninger og synes leiligheten er verdt mer! Jeg ble så skuffa!! Hvorfor sier megler at selger vil ha prisant. hvis han tydeligvis ikke var fornøyd med det? Det er jo nesten lureri! Følte meg iallefall litt lurt. Siden leiligheten er ganske liten og ligger litt usentralt til, håper jeg på at ingen andre vil være like intr som meg, så det ender opp med at jeg likevel får den. Men hva er lurt av meg å gjøre nå? Det er satt opp flere visninger til uka, skal jeg dukke opp på dem? Eller skal jeg bare ringe megler og si jeg fortsatt er intressert? Og skal jeg legge inn bud igjen selv om jeg er den eneste, eller skal jeg la selger svette litt? Huff jeg er helt grønn på dette, er min første leilighet, så tar imot tips med takk!!
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #2 Skrevet 24. mai 2008 Når du uten å nøle går opp 100.000 (!), skjønner selvfølgelig selger at du kanskje vil gå opp litt mer hvis du får press på deg.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 Jeg ville forresten ringt megler og sagt at du ikke var interessert og at budet du ga var overilet. By så minst 50.000 under takst.
Gjest gjesst Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Joo men hvorfor forsøkte ikke megler å presse opp prisen da? Han har jo allerede satt opp flere visninger. Så jeg burde venta da?
Dr@gen Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 Boligmarkedet er for tiden elendig for de som skal selge. Du bør ikke dukke opp på flere visninger eller vise noen mer interesse. Her er det bare å sitte stille på gjerdet å vente. Megler tar nok kontakt med deg igjen hvis det er noen andre interesserte for å få i gang en budrunde. Eller best av alt, hvis det ikke er noen andre interesserte og megler kontakter deg, kan du prøve å skvise prisen lengre ned.
Gjest marihan Skrevet 24. mai 2008 #6 Skrevet 24. mai 2008 Hvis du er heldig, er det ingen andre interesserte, og selgeren godtar tilslutt budet. Det var det som skjedde med oss :-D Men vi ventet nesten en mnd før han endelig ombestemte seg. På den tiden var det 2 visninger, men ingen interesserte.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #7 Skrevet 24. mai 2008 Hvis megler sa at selger ville ha prisantydning, kan det i noen tilfeller anses som et motbud. Sånn i ettertid er det i hvertfall lett å se at du burde ha bedt megler om å avklare hvorvidt det var et (bindende) motbud eller bare et generelt ønske fra selger.
LilleKylling Skrevet 24. mai 2008 #8 Skrevet 24. mai 2008 Akkurat det samme skjedde med oss da vi kjøpte hus for litt over et år siden. Den endte med at vi gav 50000 mer enn prisantydning. Prisantydningen SKAL være en pris selger er villig til å selge for, så da har selger og megler hatt en dårlig kommunikasjon. Men det er dessverre ikke så uvanlig.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #9 Skrevet 24. mai 2008 Boligmarkedet er for tiden elendig for de som skal selge. Du bør ikke dukke opp på flere visninger eller vise noen mer interesse. Her er det bare å sitte stille på gjerdet å vente. Megler tar nok kontakt med deg igjen hvis det er noen andre interesserte for å få i gang en budrunde. Eller best av alt, hvis det ikke er noen andre interesserte og megler kontakter deg, kan du prøve å skvise prisen lengre ned. Helt enig i denne
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #10 Skrevet 24. mai 2008 Boligmarkedet er for tiden elendig for de som skal selge. Du bør ikke dukke opp på flere visninger eller vise noen mer interesse. Her er det bare å sitte stille på gjerdet å vente. Megler tar nok kontakt med deg igjen hvis det er noen andre interesserte for å få i gang en budrunde. Eller best av alt, hvis det ikke er noen andre interesserte og megler kontakter deg, kan du prøve å skvise prisen lengre ned.
Gjest Gjest_camilla*_* Skrevet 24. mai 2008 #11 Skrevet 24. mai 2008 Jeg hadde ringt megler og bedt han ringe meg om det kom flere bud inn. Om du vil, så kan du si at ditt første bud fortsatt står i evt en tid på 7 eller 14 dager. Da har du vertfall et bud inne på leiligheten. Men si og at du fortsatt tittet på andre leiligheter, og at du vil begynne å by på andre når fristen på dette budet hos dem er gått ut. Spør megler om de har andre lignende leiligheter inne, evt i andre strøk og be han sende deg prospekter på disse. Megler vil fortelle selger dette, og da kan selger begynne å svette litt. Ikke gå på visning, ikke vis interesse på denne ene leiligheten. men vis evt interesse på andre, gjerne som denne megleren har. Når du byr så kan du starte under prisantydning. Om megler sier at selger vil selge for prisantydning så spør igjen presist om de selger om de får prisanydning? For da kan du kanskje, kanskje vurdere det. Det som er vanlig er å gå 10 tusen opp. Noen beveger seg også opp med 5 tusen. Hoper du opp 100 tsen, så skjønner de at du antagelig har noe å gå på, og prøver seg på at du vil gi mere. Når du byr så husk å si at alle omkostninger som påfaller deg med tanke på kjøpet er inne i budet ditt.
Gjest gjestfrid Skrevet 24. mai 2008 #13 Skrevet 24. mai 2008 Jeg fant drømmeleiligheten !! Jeg var på visning i overigår, ringte megler etterpå for å legge inn bud, han sa jeg var den eneste interesserte, til gjengjeld var jeg veldig interessert! Så jeg venta ikke, la inn bud på 100 tusen under prisantydning, som var på 1,6. Nervøse timer med masse neglebiting og ivrig interiørplanlegging følger... Før megler ringer tilbake. Selger avslo budet. Selger ville ha prisantydning. Så jeg tenkte meg om noen timer og la inn et bud på 1,6. Dagen etter får jeg svar om at selger vil ha mere! Selger vil holde flere visninger og synes leiligheten er verdt mer! Jeg ble så skuffa!! Hvorfor sier megler at selger vil ha prisant. hvis han tydeligvis ikke var fornøyd med det? Det er jo nesten lureri! Følte meg iallefall litt lurt. Det jeg hadde gjort: fulgt med på om andre legger inn bud og hvis ikke legge inn et bud på 100 000 lavere enn det du bød først sist gang. Så kan dumme selgern angre på at han ble så grådig. Litt sånn deal or no deal opplegg, he he
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #14 Skrevet 25. mai 2008 Jeg hadde ringt megler og bedt han ringe meg om det kom flere bud inn. Om du vil, så kan du si at ditt første bud fortsatt står i evt en tid på 7 eller 14 dager. Da har du vertfall et bud inne på leiligheten. Men si og at du fortsatt tittet på andre leiligheter, og at du vil begynne å by på andre når fristen på dette budet hos dem er gått ut. Spør megler om de har andre lignende leiligheter inne, evt i andre strøk og be han sende deg prospekter på disse. Megler vil fortelle selger dette, og da kan selger begynne å svette litt. Ikke gå på visning, ikke vis interesse på denne ene leiligheten. men vis evt interesse på andre, gjerne som denne megleren har. Når du byr så kan du starte under prisantydning. Om megler sier at selger vil selge for prisantydning så spør igjen presist om de selger om de får prisanydning? For da kan du kanskje, kanskje vurdere det. Det som er vanlig er å gå 10 tusen opp. Noen beveger seg også opp med 5 tusen. Hoper du opp 100 tsen, så skjønner de at du antagelig har noe å gå på, og prøver seg på at du vil gi mere. Når du byr så husk å si at alle omkostninger som påfaller deg med tanke på kjøpet er inne i budet ditt. Dette var et dårlig råd, du skal IKKE legge inn et bud som du lar ligge i 7-14 dager. Da vet jo selgeren hvor interessert du er. Nei, ikke by. Ha is i magen, og når megleren kontakter deg igjen så sier du at du er i tvil om du vil gi så mye for den som det budet du la inn før. Du ber så megleren om å be selgeren komme med et motbud du kan vurdere. Ta det fra en ekspert Lykke til! Boligprisene går forøvrig bare nedover, så det er bare dumme selgere (evt de som har elendige rådgivere i sine meglere) som ikke velger å selge til prisantydning.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #15 Skrevet 25. mai 2008 Det jeg hadde gjort: fulgt med på om andre legger inn bud og hvis ikke legge inn et bud på 100 000 lavere enn det du bød først sist gang. Så kan dumme selgern angre på at han ble så grådig. Litt sånn deal or no deal opplegg, he he Dette er faktisk et svært godt råd, og det fungerer hver dag i hele landet.
RedFox81 Skrevet 25. mai 2008 #16 Skrevet 25. mai 2008 1) Ha is i magen, som mange andre her sier, i neste budrunder. Selv om dette er en drømmeleilighet, husk at det er flere av dem der ute. 2) Gå aldri hele 100 000 opp i et hopp! Aldri igjen. 10-20 000 kan du bevege deg. (Altså, spesielt når du er alene i budrunden). 3)Les på nettet om hvordan være smart i budrunden. For eksempel, her: Din side, Dagbladet.
LilleKylling Skrevet 25. mai 2008 #17 Skrevet 25. mai 2008 2) Gå aldri hele 100 000 opp i et hopp! Aldri igjen. 10-20 000 kan du bevege deg. (Altså, spesielt når du er alene i budrunden). Dette varierer jo litt fra selger til selger da... når vi kjøte bydde vi først 100000 UNDER takst. Selger avslo dette, og sa klart ifra at det var uaktuelt for han å selge under prisantydning. Da ville han heller leie ut enn å selge. Så da er det jo ikke noe vits i å by 10000 av gangen. Noen ganger må man rett og slett bare betale for å få det man vil ha.
Gjest Lillebøll Skrevet 25. mai 2008 #18 Skrevet 25. mai 2008 Dette varierer jo litt fra selger til selger da... når vi kjøte bydde vi først 100000 UNDER takst. Selger avslo dette, og sa klart ifra at det var uaktuelt for han å selge under prisantydning. Da ville han heller leie ut enn å selge. Så da er det jo ikke noe vits i å by 10000 av gangen. Noen ganger må man rett og slett bare betale for å få det man vil ha. Men da er det bedre å få selger til å gi et motbud på denne prisen så man slipper stte som TS gjør nå. I stedet for å hoppe med et løst bud 100000, så godtar mat motbudet og sitter som kjøper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå