Lyra Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 Jeg og samboeren min skal til England på sensommeren, har tenkt å fly til London og leie bil der. Planen er å kjøre opp til Skotland (Inverness) og ned igjen, og bruke 11 dager på dette. Jeg elsker England, så jeg gleder meg veldig Er det noen som har erfaring med å kjøre i England? Det er samboeren som skal kjøre, men allikevel er jeg litt nervøs for dette her med å kjøre på "feil" side av veien. Vi skal leie bil på flyplassen, Stanstedt, så vi skal ut på traffikerte veier med en gang. Noen som har noen synspunkter og kanskje tips?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #2 Skrevet 24. mai 2008 Har ingen tips, vet bare at jeg aldri hadde turt å kjøre bil i England. I storbyer, som London, er det jo "livsfarlig" å ikke være trygg bak rattet. Der kjører de fort, tett på, og har ikke tid til å vente på usikre turister. Det er sikkert greit på landeveiene, men ser for meg at det blir svært mye å huske på i tettbygde strøk. Det er jo ikke bare det å kjøre på "feil" side av veien, men så mange andre regler som blir snudd på hodet i samme slengen. Som vikeplikt fra venstre istedet for høyre, og hvordan arter dette seg i rundkjøringer? Jeg for min del er så inngrodd i våre norske kjøreregler at jeg heller velger offentlig kommunikasjon i utlandet. Går sikkert glipp av mye på den måten, men sånn er det. Ønsker dere lykke til! PS: Husk at i engelske biler er jo også rattet på "feil" side, og dermed er gas/clutch/brems/girspake og sånt også på motsatt side av hva vi er vant med.
Lyra Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2008 Vi skal holde oss unna de store byene, vi skal også holde oss unna motorveiene. Har lagt opp en cirkarute på Googlemaps, og vi har GPS, så vi skal nok prøve å holde oss på noenlunde "trygge" veier. Jeg er hvertfall glad det ikke er jeg som skal kjøre, men skal ikke se bort ifra at han får mange "gode" råd fra passasjersetet. Vi vurderte å benytte oss av tog for å komme oss gjennom landet, men biltur i England er rett og slett drømmeferien for meg, selve bilkjøringen og småstoppene er en del av erfaringen for meg. Det blir nok en utfordring, men han har vurdert det selv, så håper det går bra
Gjest hyggelig Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Mannen min er engelsk, og hadde aldri kjørt på høyre side før han kom hit. da han fikk seg jobb her måtte han kjøre firmabilen første dagen. men han sa det var enkelt å vende seg til å kjøre på "feil" side av veien og hadde få problemer med at gearspaken var på motsatt side. Jeg selv har kjørt i england i en by med 200 000 innbyggere. det gikk egentlig helt greit, bortsett fra at jeg kjørte i motsatt retning i en rundkjøring........ alt er jo omvendt der borte, ikke bare bare ! Så jeg tror nok det skal gå bra for dere med bil i england. gassen og bremsa er jo likedan som i norge-og det er jo det viktigste. ang. vikeplikt er det jo stort sett trafikklys og skilt overalt,så man trenger ikke tenke så mye på det. et lite tips til slutt:i rundkjøringa må man kjøre mot venstre
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 Hei, har kjørt bil i Skottland, det er ikke noe problem, etter noen minuetter bak rattet har du kommet inn i det. Problemet kan oppstå når du plutselig kommer inn i en rundkjøring.. det var et mareritt, men det gikk da greit.
Gjest Sille Skrevet 24. mai 2008 #6 Skrevet 24. mai 2008 Vi var i Skottland sist sommer, 10 dager i leiebil hvor vi kjørte rundt i landet. De første ti minuttene var litt "spennende", ellers gikk det som smurt Absolutt ikke noe problem, man venner seg forbausende fort til det. God tur!
Lyra Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2008 Puster litt lettet ut nå, får hvertfall inntrykk av at det er lettere enn det ser ut til. Nå blir vel største utfordringen å holde munnen lukket i passasjersetet
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Jeg selv har kjørt i england i en by med 200 000 innbyggere. det gikk egentlig helt greit, bortsett fra at jeg kjørte i motsatt retning i en rundkjøring........ alt er jo omvendt der borte, ikke bare bare ! et lite tips til slutt:i rundkjøringa må man kjøre mot venstre Pass på i rundkjøringene ja! Jeg holdt på å gjøre samme tabben. Jeg bodde i England da jeg var 19. Jobbet som stalljente og au-pair. Kjørte mye. Både på smale landsbyveier, motorvei og i store byer som Oxford og Reading. Det gikk helt supert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå