Gjest Bolledeig Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 Hei Jeg har kommet til den smertefulle konklusjonen at jeg er en håpløs kokk. Jeg er forferdelig glad i enkle løsninger, spiser knekkebrød, kokt ris og kylling og grønnsaker uten saus etc. nesten hver eneste dag =D Det er forferdelig ensformig og kjedelig, men mine spede forsøk på å utvide repertoaret mitt har mer eller mindre alltid endt i katastrofe. Jeg har gått gjennom livet og stort sett klart å lese meg til den kunnskapen som har vært nødvendig for å klare meg greit, men jeg har et stort problem med kokebøker, som åpenbart har et horn i siden til meg. Problemet mitt har vært at kokebøkene mine (som jeg jevnt over har fått i gave av venner og familie som mener jeg bør ta et hint) som går på "enkel" mat ofte viser seg å være forferdelig kjedelig. Jeg har ikke lyst å lage nudler med stekt kylling, bambusskudd og soyasaus, selv om jeg ikke er flink å lage mat. Altså ser jeg etter en kokebok med oppskrifter som smaker godt og gjerne er enkle, men ikke enkle på den måten at de minner om ferdigmat. Hadde jeg vært interessert i 7-11 mat ville jeg bare gått dit I den andre enden har man hatt kokebøker der listen over ingredienser og nødvendig utstyr er lange som et vondt år. Jeg har ikke en spesialkniv til å skjære osteskorper, eller en egen tomatsentrifuge (ja, jeg vet slike ting ikke eksisterer, men for meg ser svært mye kjøkkenutstyr ut som noe fra NASA) Så hva ser jeg etter? - En pedagogisk tilnærming, gjerne med guider på hvordan du tilbereder ulike råvarer etc. - Guide til sesonger og hvilke grønnsaker som er gode når, hvordan du vurderer friske råvarer etc. - Gode oppskrifter (rimelig opplagt igrunn), gjerne med en slags indikasjon på vanskelighetsgrad. Nasjonalitet på maten er mindre viktig, så lenge den er god. Jeg liker så og si all mat, så både "vanlige" kokebøker, vegetarkokebøker og kokebøker med bare fisk (for eksempel) er av interesse. Det er derimot greit om det ikke er for "smalt" heller (type en kokebok med BARE bacalao) Jeg vet jeg ber om veldig mye nå, men det er kanskje noen av dere som har lest kokebøker som har i hvertfall noen av disse tingene...?
Gjest Eurydike Skrevet 24. mai 2008 #2 Skrevet 24. mai 2008 (endret) Litt klisjé, men hva med Jamie Oliver? Feks bok nr to og tre har jeg hatt stor glede av. Feks mange gode pastaoppskrifter, supper og salatoppskrifter som lærer deg måter å tenke på, og genererer nye idéer. Og så anbefaler jeg dette nettstedet: http://www.bbcgoodfood.com/ Litt for enhver smak, men utrolig mange enkle og raske hverdagsretter. Hvis du feks bruker "refine your recipe search", kan du presisere tidsforbruk, vanskelighetsgrad og andre kriterier. Endret 24. mai 2008 av Eurydike
Gjest Bolledeig Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 På kokebokfronten er ingenting klisjé for mitt vedkommende :-D tusen takk for tips
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Ingrid Espelid sin "365". Den inneholder 365 retter som tar en halvtime å lage/tilberede. Står ikke noe guide om råvarer der, men oppskriftene er stort sett veldig enkle og overraskende gode. Oppskriftene er delt inn ikategorier som kylling, fisk, pølse, kjøtt, pasra, pizza, gryteretter..osv.. Så har du feks svinekoteletter, så blar du opp på sidene med oppskrifter på dette. Har du kylling, blar du opp på sidene om dette..
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 Noen av Ingrid Espelid sine bøker kan være ok. Endel av oppskriftene er litt "kjedelige" (særlig de "internasjonale" rettene føles utdaterte og veldig fornorskede), men det er gode beskrivelser av grunnleggende metoder, og mange gode grunnoppskrifter. Er enig i tipset om BBC Good Food. Nettsiden er bra, og hvis du kjøper et par blader (på Narvesen) har du faktisk en god oppskriftsbase og inspirasjonskilde for en stund. Det virker som de vektlegger forholdsvis enkel, men velsmakende, variert og sunn (diverse verdier er oppgitt) hverdagsmat. Jeg er også glad i Joy of Cooking, der står det mye om ingredienser og teknikker, samt en haug med oppskrifter, men en ulempe med den boka er at det meste er oppgitt i ikkemetriske mål. Ellers kjøpte jeg nettopp New York Times Natural Foods Cookbook (brukt), den virker også grei og inspirerende. Mange gode og sunne oppskrifter, mye vegetarisk, og ikke overvekt av merkelige ingredienser (noen kokebøker er helt håpløse, man må ha 20 grunnleggende eksotiske ingredienser for å få lagd seg lunsj. Det funker jo ikke i hverdagen...). Også har jeg en svensk kokebok fra 70-tallet; Stora boken om god och billig mat. Der er det endel enkle, bra oppskrifter og generelt mye bruk av rene råvarer (tross pølsekapitler og selvsagt at man bruker billige kjøttstykker). Men det står ikke alltid så mye om framgangsmåte.
Gjest Bolledeig Skrevet 24. mai 2008 #6 Skrevet 24. mai 2008 Tusen takk for tips Er inne på good food sidene nå, merkelig at jeg aldri har oppdaget den før. Blir muligens det "dyttet" jeg trenger
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #7 Skrevet 24. mai 2008 http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=146290 Denne må vel være noe for deg? Jeg har en tilsvarende fra Gyldendal, endel år gammel riktignok, men den har redda knipa på basisoppskrifter mang en gang.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #8 Skrevet 24. mai 2008 Ikke akkurat en kokebok, men har du vurdert å abbonere på matblader? Spis Bedre er et blad med enkle og fristende oppskrifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå