Gå til innhold

Min 15 år gamle datter drakk seg full i går

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret mor
Skrevet

Hei. Jeg er mor til en snill, pliktoppfyllende jente på 15 år. Hun er ikke av de mest populære på skolen med har flere gode veninner som hun går i sperideren med, synger i kor ol. Hun er i tillegg veldig flink på skolen.

I går var hun som så ofte før hos en veninne og de satt barnevakt for hennes 9 år gamle lillesøster. I går hadde de funnet en flaske av bestemors kirsebærvin, og drukket denne. Da moren kom hjem i 12 tiden fant hun to fordrukkene tenåringer som lå og spøy. Fortvilet ringte hun oss, og vi dro straks å hentet datteren vår. Hun var ordentlig dårlig, men ingen tegn på alkoholforgiftning.

Hadde aldri trodde dette om henne og er veldig fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre. Mannen min ler litt av det hele og mener den formen hun er i er straff nok. Jeg skal ta noen ordentlig alvords ord med henne, men vet ikke helt hva mer jeg skal gjøre. Trenger råd fra andre tenåringsmødre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du tar denne historien, flytter den til Avonlea anno 1910 og bytter ut kirsebærvin med hyllebærvin så har du en særdeles fornøyelig scene fra "Anne fra Bjørkely" bøkene :-)

Forhåpentligvis lærer hun av denne episoden, ingen grunn til å overdramatisere fra din side :-)

Skrevet

Jeg er riktignok ikke mor enda, men hadde jeg vært det, tror jeg at jeg ville sagt det som det var. Jeg hadde fortalt min datter at jeg var utrolig lei meg og skuffa over det hun hadde gjort. At jeg virkelig trodde hun visste bedre. Hva med det barnet de skulle passe? Tenk om noe hadde skjedd? Når de ligger fulle og spyr, er de neppe i stand til å ta seg av en 9 åring på en forsvarlig måte.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med din mann jeg. Dette er noe alle ungdommer erfarer på et eller annet tidspunkt om de ikke er avholds.

En flaske vin på deling er ikke farlig, men en spennede oppdagelse i den alderen der.

Om dette var noe som hadde skjedd flere ganger og datteren din hadde drukket sprit feks, da ville jeg nok blitt mer bekymret.

Jeg ville nok sagt til henne at dette nok var en god erfaring for henne slik at hun får se den negative baksiden av det å drikke alkohol. Og at hun nå kanskje har lært at alkohol skal nytes med måte, og ETTER at man er atten år...

Gjest Casey
Skrevet
Hadde aldri trodde dette om henne og er veldig fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre. Mannen min ler litt av det hele og mener den formen hun er i er straff nok. Jeg skal ta noen ordentlig alvords ord med henne, men vet ikke helt hva mer jeg skal gjøre. Trenger råd fra andre tenåringsmødre.

Er det så mye å gjøre med det da? Hun kan jo være et dydsmønster og likevel prøve seg på litt vin. Det er ikke slik at utagerende eller slemme piker drikker vin, mens de snille går på Coca Cola. Du kan alltids ta en prat med henne om konsekvenser og hva som skjer i kroppen når man drikker alkohol, spesielt for mye av det, men at hun drakk kirsebærvin og ble syk er ganske vanlig når man er 15 år. 15-åringer vil teste ut verden og kirsebærvin er en av de tingene som står på listen.

Gjest Naria
Skrevet

Jeg synes ikke du skal gjøre så veldig mye ut av dette. Snakk med henne og fortell henne gjerne hva du mener, men gjør det på en slik måte at hun tør å komme til deg ved en senere anledning når hun evt har drukket.

Skrevet
Jeg er riktignok ikke mor enda, men hadde jeg vært det, tror jeg at jeg ville sagt det som det var. Jeg hadde fortalt min datter at jeg var utrolig lei meg og skuffa over det hun hadde gjort. At jeg virkelig trodde hun visste bedre. Hva med det barnet de skulle passe? Tenk om noe hadde skjedd? Når de ligger fulle og spyr, er de neppe i stand til å ta seg av en 9 åring på en forsvarlig måte.

Signerer denne jeg - et godt forslag.

Ellers er jeg nok litt enig med din mann, for hun vil nok ikke gjenta dette med det første.

Men, når du har denne samtalen med henne, så fortell henne at hun ALDRI ALDRI ALDRI drikker noe som hun ikke åpner selv!

Ellers er scenen som blir beskrevet, om Anne og hennes venninne, en smule festlig. :)

Gjest Gjest_tille_*
Skrevet

Jeg tror nok også hun får en fin straff i måten hun føler seg på nå. Selv har jeg ei stedatter på 15, og jeg "venter" egentlig bare på den dagen hun skal komme full hjem. Hun er av den sorten som er veldig opptatt av å være som alle andre, både i klær, hår, sminke, oppførsel osv. Og da regner jeg med at hun snart finner det for godt å prøve alkohol, som "alle" andre. Det jeg frykter mest i den sammenhengen er at hun skal drikke seg sanseløs på en fest sammen med en haug med andre uansvarlige tenåringer, og at dette medfører at hun gjør noe fryktelig dumt eller at noen gjør noe mot henne som hun ikke klarer å forsvare seg mot pga fyll.

Din datter har fått testet ut virkningen av alkohol i relativt trygge former: Sammen med kun ei venninne. Jeg sier ikke at dette er bra eller noe hun bør få ros for. Men en eller annen gang iløpet av tenårene vil de fleste prøve seg på alkohol, og da er det kanskje en lettelse å vite at ingenting galt tilstøtte henne, annet enn fyllesyke?

Nå har hun forhåpentligvis lært sin lekse og vil ikke drikke så mye på engang neste gang. Hvis hun er av den stille, rolige typen vil hun kanskje tenke at det ville være fryktelig flaut om andre venner skulle se henne ligge og spy...

I vår familie har vi en "regel" om at vi ikke tillater barna å drikke før de er 18. Men vi vet jo at sjansen er stor for at de gjør det likevel. Derfor fokuserer vi også masse på at når ungdom drikker seg sanseløse så er det fordi de ikke kjenner kroppen sin ennå, ikke vet hvor mye alkohol den tåler, og at man som ung tåler mye mindre alkohol enn voksne. På denne måten håper vi at barna skjønner at de i hvertfall må ta det forsiktig når de prøver alkohol første gang.

Men lett er det ikke uansett. Tenåringer har jo en veldig trang til selvstendighet og utforskning av voksenlivet. Og vi kan ikke binde dem fast hjemme eller følge dem overalt der de går. En del ubehagelige "overraskelser" er en del av det å være tenåringsforeldre.

Jeg tror - og det er bare min mening - at du godt kan ta deg en prat med datteren din om hva du synes om det som skjedde. Fokuser på hvor dårlig hun ble, og om hun syntes det var noe tøft eller kult å ligge og spy. Prøv å få henne selv til å komme fram til at dette ikke er noe hun har lyst å gjenta i nærmeste framtid (det føler hun sikkert allerede). Jeg tror ikke det fører noe med seg å kjefte eller bli skikkelig sint. Om du føler du MÅ straffe henne, så er det vel mest passelig å gi henne en tidligere innetid på kveldene en tid framover? Joda, alkohol kan man drikke hele døgnet, men de færreste tenåringer bøtter innpå kl. seks på kvelden. :)

I tillegg så hadde hun jo et ansvar som barnevakt for en niåring. Hadde hun tenkt over hva som ville skjedd dersom niåringen våknet og fant barnevaktene fulle og spysyke?

Men pass på å ikke overreagere heller. Du risikerer at datteren din heller blir trassig og vil vise deg at hun gjør som hun selv vil. Prøv å vise litt forståelse, si at du skjønner at det var spennende å smake på vinen. Men igjen, fokuser på den negative virkningen vinen fikk.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Straff er vel noe som hører amerikanske TV serier til. Fortell at det var uansvarlig det hun gjorde. Jeg ville heller fokusert på at det var uansvarlig pga av de var barnevakt enn på alkoholen i seg selv.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal gjøre noen stor sak ut av dette. Fyllesyken hennes gjør nok sitt for at hun venter en stund med å gjøre det samme igjen ;)

Jeg var også 15 da jeg drakk meg full første gang på sprit kjøpt av søsteren min, og jeg spøy som en gal i mange timer dagen etterpå. Vær glad det skjedde i trygge omgivelser og ikke på en fest med mange ukjente menn. Og ikke minst at det ikke var noe værre enn vin :) Dette er tiden de begynner å utforske alkohol, og det du sier til henne vil nok ikke stikke dypt hos henne.

Gjest Gjest
Skrevet
Straff er vel noe som hører amerikanske TV serier til.

Eh, jasså? :klø: Straff er et ord få liker å bruke, man bruker ordet konsekvens istedet. Men det har jo samme betydning. Iblant velger man å straffe barna sine for det de gjør galt. Det skjer i norske hjem, ikke bare på amerikanske tv-serier.

For øvrig er jeg enig i at du bør snakke med datteren din om hennes ansvar som barnevakt, fortelle at du er skuffet og snakk med henne om medaljens bakside ved alkohol. Og kanskje kan det være greit å forklare at det var mengden alkohol som gjorde henne så syk. Ikke selve vinsorten. Da jeg var tenåring var vi naive og uvitende. Hvis vi ble syke av en sort alkohol trodde vi at vi bare neste gang kunne velge en annen type (øl istedet for vin f.eks.). Det tok ei stund før vi skjønte at det var alle typer alkohol som var problemet, og at vi faktisk måtte lære oss å drikke moderate mengder og kjenne etter hva kroppen tålte. Om en venninne tålte å bøtte innpå en hel flaske vin alene så kunne en annen bli omtåkete av bare et glass...

Gjest Tigress
Skrevet

Tja, det er vel eigentleg mykje verre med dagleg inntak av Coca-Cola enn ei fyllekule på vin innimellom.

Trur ho veit godt kor dumt det var i dag, men eg ville snakka med ho om at det er uansvarleg å drikke slik når ein passar ein mindre unge.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Eh, jasså? :klø: Straff er et ord få liker å bruke, man bruker ordet konsekvens istedet. Men det har jo samme betydning. Iblant velger man å straffe barna sine for det de gjør galt. Det skjer i norske hjem, ikke bare på amerikanske tv-serier.

Mulig det skjer, men om det er vanlig tviler jeg på? Det spiller ingen rolle om man kaller straffen for konsekvens eller straff. Straff er straff uansett. På små barn kan man bruke konsekvenser der konsekvensen er en direkte følge av handlingen. Dette er for at barna skal lære forskjell på rett og galt. Når det gjelder ungdom så vet de som regel forskjellen på rett og galt, de handler bare litt uten å tenke seg om av og til. Hva mener du liksom straffen skal være? Inndragelse av ukepenger? Bilvask? Hussarest? Dette er typisk amerikanske TV-seriestraffer og jeg vet i grunn ikke om disse har så veldig god effekt.

Personlig har jeg mer tro på å belønne god atferd enn å straffe dårlig atferd.

Gjest Gjest
Skrevet
Mulig det skjer, men om det er vanlig tviler jeg på? Det spiller ingen rolle om man kaller straffen for konsekvens eller straff. Straff er straff uansett. På små barn kan man bruke konsekvenser der konsekvensen er en direkte følge av handlingen. Dette er for at barna skal lære forskjell på rett og galt. Når det gjelder ungdom så vet de som regel forskjellen på rett og galt, de handler bare litt uten å tenke seg om av og til. Hva mener du liksom straffen skal være? Inndragelse av ukepenger? Bilvask? Hussarest? Dette er typisk amerikanske TV-seriestraffer og jeg vet i grunn ikke om disse har så veldig god effekt.

Personlig har jeg mer tro på å belønne god atferd enn å straffe dårlig atferd.

Jeg vet om flere tenåringer som får husarrest eller må være inne tidligere i helgene pga uvettig oppførsel. Det er slett ikke uvanlig. :)

Joda, tenåringer skjønner forskjell på rett og galt, men enkelte velger å gjøre de gale tingene på nytt og på nytt dersom de får lov. I sånne tilfeller kan husarrest eller tidligere innetid funke bra. Når tenåringen får kjenne at det å ikke gjøre som mamma og pappa sier får konsekvenser, så er sjansen større for at h*n vil endre noe av sin atferd for å slippe denne straffen. Jeg vet om flere tilfeller der straffen faktisk har en kjempegod virkning. Men tenåringer er som alle andre aldersgrupper forskjellige. For noen vil straff funke, for andre vil straff gjøre ting verre. Det må hver enkelt foreldrepar vurdere for seg.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Jeg synes ikke du skal gjøre så veldig mye ut av dette. Snakk med henne og fortell henne gjerne hva du mener, men gjør det på en slik måte at hun tør å komme til deg ved en senere anledning når hun evt har drukket.

Signerer denne jeg.

Dumt å skape en avstand mellom dere som gjør at hun ikke kommer til deg eller ringer hvis hun trenger hjelp etter å ha drukket.

Gjest Gjest
Skrevet
Signerer denne jeg.

Dumt å skape en avstand mellom dere som gjør at hun ikke kommer til deg eller ringer hvis hun trenger hjelp etter å ha drukket.

Vel talt. Jeg gjorde vel omtrent akkurat det samme som TS' datter da jeg var på hennes alder (minus barnepassingen), og det er noe som skjer med de fleste i den alderen.

Jeg synes vel ikke det er krise om undom i den alderen eksperimenterer litt, så lenge de vet at foreldrene ikke liker det og at det ikke er helt fritt fram. Og man gjør det selvsagt ikke når man er barnevakt.

Men straff i slike tilfeller har jeg overhodet ikke tro på.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, hun ville nok gjort dette før eller senere, og når skaden er skjedd, så var det vel bedre at det skjedde slik enn på en vill ungdomsfest et eller annet sted med gudene vet hva av alkohol?

Selvfølgelig kan du si at du er skuffet, men ikke overdramatiser!

Forøvrig så jeg akkurat dette scenarioet i en film på tv i går kveld....nøyaktig det samme som du beskriver....

Skrevet

Synes dere burde fokusere mer på at de hadde ansvar for en niåring, men drakk seg fulle. Forklar henne at en av konsekvensene av å være full er at man mister kontrollen over situasjoner. Fortell hvor strenge reglene er med alkohol og bilkjøring og båtføring. Forklar at man ikke kan gjøre slikt mens man har ansvar! La henne få dårlig samvittighet, og gjerne be om unnskyldning til moren til niåringen.

Men ellers, så kunne vel den første fyllekuleerfaringen vært mye verre. Ikke la henne slippe unna vanlige gjøremål! La henne kjenne en hangover på kroppen. :-)

Gjest Piper
Skrevet
Jeg er enig med din mann jeg. Dette er noe alle ungdommer erfarer på et eller annet tidspunkt om de ikke er avholds.

En flaske vin på deling er ikke farlig, men en spennede oppdagelse i den alderen der.

Om dette var noe som hadde skjedd flere ganger og datteren din hadde drukket sprit feks, da ville jeg nok blitt mer bekymret.

Jeg ville nok sagt til henne at dette nok var en god erfaring for henne slik at hun får se den negative baksiden av det å drikke alkohol. Og at hun nå kanskje har lært at alkohol skal nytes med måte, og ETTER at man er atten år...

Og du syns dette er helt ok å gjøre, når man er barnevakt?

For å si det slik så syns jeg faktisk det verste er at de ikke har gjort jobben som barnevakt, men vært så egoistiske at de bare har tenkt på seg selv der og da. Dette er noe jeg hadde tatt opp med henne, for mye kunne ha skjedd uten at de to barnevaktene hadde fått det med seg. Derfor hadde jeg ikke eldd av episoden heller, for jeg syns den er ganske alvorlig så lenge de to skulle være barnevakter.

Når det gjelder alkoholen så tror jeg tilstanden hennes har gitt henne en mye bedre lærepenge enn du kan klare, for de færreste av oss liker ikke å være bakfull.

Gjest kverris
Skrevet

For øvrig er jeg enig i at du bør snakke med datteren din om hennes ansvar som barnevakt, fortelle at du er skuffet og snakk med henne om medaljens bakside ved alkohol. Og kanskje kan det være greit å forklare at det var mengden alkohol som gjorde henne så syk. Ikke selve vinsorten. Da jeg var tenåring var vi naive og uvitende. Hvis vi ble syke av en sort alkohol trodde vi at vi bare neste gang kunne velge en annen type (øl istedet for vin f.eks.). Det tok ei stund før vi skjønte at det var alle typer alkohol som var problemet, og at vi faktisk måtte lære oss å drikke moderate mengder og kjenne etter hva kroppen tålte. Om en venninne tålte å bøtte innpå en hel flaske vin alene så kunne en annen bli omtåkete av bare et glass...

Konsekvens og straff er ikke det samme.

Konsekvens er det en feks handling utfører. eks. Helle vann på teppet - konsekvens: teppet blir vått

Straff - er noe du får fordi du skal føle at det du har gjort er galt. eks. Du heller vann på teppet. Konsekvens: teppet blir vått. Straff: 15minutter i skammekroken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...