Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må starte opp på nytt alene, som eneforsørger for et barn.

Jeg skulle så gjerne ha kjøpt meg en leilighet el lignende, men må beregne rundt 1.4 for det her:S

Jeg har ikke egenkapital av reel str i denne sammenhengen, og er nettopp nyutdannet..

Er dette overhodet mulig for meg å få til?

Kan Husbanken være et alternativ for meg, startlån, boligstøtte etc.

Hva med bankene, hvordan stiller de seg?

Setter enormt stor pris på svar fra dere alle sammen! alt av erfaring eller kunnskap er trengt.

Haster litt.

Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet
Jeg må starte opp på nytt alene, som eneforsørger for et barn.

Jeg skulle så gjerne ha kjøpt meg en leilighet el lignende, men må beregne rundt 1.4 for det her:S

Jeg har ikke egenkapital av reel str i denne sammenhengen, og er nettopp nyutdannet..

Er dette overhodet mulig for meg å få til?

Kan Husbanken være et alternativ for meg, startlån, boligstøtte etc.

Hva med bankene, hvordan stiller de seg?

Setter enormt stor pris på svar fra dere alle sammen! alt av erfaring eller kunnskap er trengt.

Haster litt.

Vet om noen med barn som søkte startlån gjennom kommunen. De fikk innvilget startlån fra Husbanken og søkte også kommunen om et boligtilskudd (vet ikke eksakt navnet) som de fikk på cirka 150.000 kroner. Prisen på boligen var cirka den samme som du nevner.

Jeg tror startlån kan nedbetales over 25 år. Oppsøk boligkontoret i kommunen, men du må kanskje søke banken først og få et evt. avslag der for å kunne søke startlån, er usikker om det er nødvendig. Er også usikker på om du får startlån hvis du leier en bolig som fungerer. Håper noen andre er mer inne på regelverket, men det skader ikke å søke. Du kan f.eks argumentere i søknaden med at du trenger et stabilt hjem til dine barn.

Statlig og kommunal bostøtte kan du søke hvis du har en lav inntekt.

http://husbanken.no/Venstremeny/Laan/Startlan.aspx

http://orgmal.webcomputing.no/printone.php...1791&bid=89

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar!

Jeg leier heller ikke nå, men har ikke eid noe i det huset jeg har bodd i i mange år.

Så jeg står på bar bakke kan man si.

Gjest En annen mamma
Skrevet

Jeg tror det kan hjelpe deg når du skal i banken hvis du setter opp et ryddig og oversiktlig budsjett over alle dine månedlige inntekter (lønn, utvidet barnetrygd og barnebidrag) og utgifter (strøm, Internett, husleie i leiligheten du ønsker, transport, barnehage osv). Så regner du ut hvor store utgifter du vil få per måned for lånet du ønsker ved forskjellige rentesatser.

Hvis du ser budsjettet ditt og selv blir overbevist om at det du da har igjen hver måned å leve for er tilstrekkelig for deg og barnet til å slippe å spise bare havregrøt, så bør du ha en god sak.

Lykke til! :-)

Skrevet

Først og fremst må du se hva du faktisk har råd til...

Når du har en oversikt over det, kan du se hva du kan betjene av lån og også husleie selvfølgelig.

Startlån via kommunen er et gunstig alternativ. Men du må jo ha betalingsevne. Betalingsvilje hjelper lite...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...